Aarhus-direktører åbner nye webshops på trods af milliongæld

De fallerede unge mænd kører videre efter samme opskrift, som om intet var hændt.

- Hold da op. Hvor er det nemt at snyde folk. Og systemet.

Sådan lyder en af mange kommentarer på Facebook, efter Kontant i sidste uge fortalte om en flok unge mænd fra Aarhus-området, der åbner og lukker den ene webshop efter den anden og trækker en hale af gæld og utilfredse kunder efter sig.

- Jeg forstår ikke, at de kan åbne så mange webshops, hvor der kommer den ene konkurs efter den anden og så bare forsætte, skriver en anden.

Men det kan de, og det gør de. Alene Emil Schmidt - manden bag tandblegeproduktet Smilebright - har efter konkursen med en gæld på 5,8 milloner kroner åbnet mindst tre nye webshops. I Smilebright efterlader han kunder med skader på tænder og tandkød, og imens politiet påbegynder efterforskningen, og kurator gør boet op, skifter Emil Schmidt branche og åbner selskabet Edison Home i november 2020. Nu sælger han ikke længere tandblegeprodukter, men solcelleanlæg.

Steffen Mølgaard køber et solcelleanlæg af Edison Home og betaler 106.250 kroner for anlægget inklusiv montering. Solcellerne ligger nu på taget, men batteriet kommer aldrig, og så er anlægget ikke meget værd.

- Sidste leverance bliver ved med at trække ud, og dagene bliver skubbet i uger og måneder, så elektrikeren til sidst giver op, fortæller Steffen Mølgaard.

Emil Schmidt lover, at han vil tilbageføre de knap 30.000 kroner for den manglende leverance, men det sker aldrig.

- Det er jo en typisk svindler. Han kan ikke levere, han har ingen penge, og han kan ikke betale sine håndværkere. Så nu lukker han forbindelsen, siger Steffen Mølgaard, der har opgivet at få sine penge.

Jeg har meldt ham til politiet

Kontant har talt med flere kunder, der fortæller samme historie om manglende levering fra Edison Home. Men det kan Emil Schmidt ikke tage sig af, for han er for længst videre og driver nu de to webshops Hypebird.dk og Shopful.dk, hvor han lover ”Hurtig levering”, ”Glade kunder” og ”100 % tilfredshedsgaranti”.

  • På Hypebird.dk sælger Emil Schmidt elløbehjul.
  • På Shopful.dk sælger Emil Schmidt en lang række produkter - blandt andet den luftrenser, som Pia Stensgård købte, men aldrig har fået.
1 / 2

Men hvor tilfredse er kunderne egentlig?

- Jeg har meldt ham til politiet. Jeg vil simpelthen ikke finde mig i det, og jeg er ligeglad med, om det er 100 kroner eller 100.000 kroner, siger Pia Stensgård, der købte en luftrenser til 649 kroner på shopful.dk, som hun aldrig har fået.

- Jeg vil ikke svindles. De skulle ikke have lov at åbne noget igen. Det er under al kritik, siger hun.

Kontant har forsøgt at få Emil Schmidt i tale ved at ringe og skrive og banke på de steder, han opgiver som sine adresser.

Han har åbenlyst ikke lyst til at stå frem og forklare sig på tv og sender i stedet en mail. Han ønsker dog ikke at svare på, hvorfor kunderne i Edison Home ikke har fået deres penge, men skriver, at han grundet private årsager ikke er gået videre med projektet. Smilebrights konkurs kalder han et ”internt anliggende”, som han ikke ønsker at kommentere. Reelle svar er der ikke mange af. Heller ikke til Pia Stensgård, der hverken har fået sin luftrenser eller sine penge. Dagen før denne artikel udkommer, er shopful.dk lukket, mens Hypebird.dk stadig er aktiv og blandt andet reklamerer på Facebook.

Det er under al kritik

Emil Schmidts bekendte, Mark Haugaard og Halfdan Harring, har også gang i en ny webshop, efter de gik konkurs med firmaet Posture Clothing med en gæld på 25 millioner kroner og domme for kopiering og overtrædelse af markedsføringsloven.

Nu sælger de en bred vifte af produkter i webshoppen Gigabutik.dk, men også her kniber det med kvaliteten.

Emil Larsen køber en byg-selv-hule til sin datter, som viser sig at være langt mindre på billederne, og som nærmest er umulig at samle, fordi kvaliteten er så ringe.

- Da den kommer, er det overhovedet ikke det, vi har bestilt. Stængerne går i stykker, bare man prøver at samle den. Det er under al kritik, siger Emil Larsen.

Det viser sig, at billederne på Gigabutiks hjemmeside er kopieret fra andre hjemmesider, der sælger lignende huler.

Gigabutik reklamerer også heftigt for en såkaldt hængehule af mærket Cacoon til 1.199 kroner, som det fremgår af billederne her.

  • (Foto: Kristian Nygaard Jakobsen DR Nyheder)
  • (Foto: Kristian Nygaard Jakobsen DR Nyheder)
  • (Foto: Kristian Nygaard Jakobsen DR Nyheder)
1 / 3

Kontant bestiller en hule for at teste Gigabutiks formåen. Da den kommer syv uger senere, viser det sig, at den hverken er fra Cacoon eller har de lovede mål. Igen har de solgt noget andet end det lovede, og det billede går igen i flere anmeldelser på Trustpilot.

Mark Haugaard og Halfdan Harring vil ikke stille op til interview, men sender en mail til Kontant.

- Vi reklamerer ikke for en hængehule af mærket Cacoon. Vi reklamerer for vores egen hængehule med navnet ”Hængehule”, som vi også har fået varemærkeregistreret, skriver de.

Kontant kan dog konstatere, at der er brugt flere billeder og videoer fra Cacoon - både på de sociale medier og på Gigabutiks egen hjemmeside. Mark Haugaard og Halfdan Harring afviser også at have kopieret markedsføringen af byg-selv-hulen, selv om billedet stadig ligger på Gigabutiks britiske hjemmeside.

De er fuldstændig ligeglade

Tilbage står kunderne og undrer sig over, hvordan de unge mænd kan åbne den ene webshop efter den anden.

- De er fuldstændig ligeglade, og når deres navn er blevet tilsmudset, lukker de bare firmaet og åbner et nyt, siger Emil Larsen.

Også direktøren i firmaet Anodyne, Kenneth Gaardmand Avnsted, hvis produkt og logo er blevet misbrugt af Mark Haugaard og Halfdan Harring i Posture Clothing, står undrende tilbage.

- Vi har fat i Lægemiddelstyrelsen, Forbrugerombudsmanden, Erhvervsstyrelsen. Vi prøver at få hjælp fra Foreningen for Dansk Internethandel og E-mærket. Vi anmelder dem til politiet, og vi forsøger at advare kunderne. Vi stævner dem og er i retten med dem og vinder, men ventetiderne er så lange, at vi kun når at gennemføre en retssag, fortæller han.

For i mellemtiden går Posture Clothing konkurs, og Mark Haugaard og Halfdan Harring åbner Gigabutik.dk.

- Jeg må nok erkende, at jeg er overrasket over, at det kan lade sig gøre i et land som Danmark, fordi vi burde kunne lukke ned for det relativt hurtigt, siger Kenneth Gaardmand Avnsted.

Myndighederne halser efter

Ifølge Lene Lentz, der er lektor og forsker i cybercrime på Aalborg Universitet, kan det skyldes, at systemet ganske enkelt ikke er gearet til at håndtere den her type sager.

- Det er et grænseområde mellem markedsføringsloven og straffelovens bestemmelser om bedrageri, hvor politiet måske tænker, at Forbrugerombudsmanden skal lave det indledende. Men ved at overlade initiativet til Forbrugerombudsmanden, kommer der til at gå tid, og firmaerne kan køre, indtil de går konkurs, siger hun og påpeger, at der er tale om markante beløb.

- Hvis man sammenligner de værdier, man genererer ved det her, med anden økonomisk kriminalitet, så kommer vi faktisk ret højt op i beløbene. Det er en form for økonomisk kriminalitet, som er virkelig omfattende, siger hun.

Den opfattelse deler Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Det er en forholdsvis ny type kriminalitet, som er en følge af, at vi bruger internettet og vores betalingskort, hvor den enkelte forbruger bliver snydt for et mindre beløb, men hvor det kan være særdeles givtigt at snyde forbrugerne. Det har vi tradition for at anse som en overtrædelse af den forbrugerbeskyttende lovgivning, hvor det er min opfattelse, at der kan være tale om kriminalitet, siger hun.

Straffen kan være på vej

I politiets Landsdækkende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet (LCIK) afviser ledende politiinspektør Torben Svarrer, at beløbets størrelse har betydning for, om sagerne efterforskes eller ej.

- Hvis det er en overtrædelse af straffelovens bestemmelse om bedrageri, bliver det behandlet sådan uanset beløbets størrelse. Vi er jo helt bevidste om, at 500 kroner her og 500 kroner der, det bliver lige pludselig til mange penge, siger han.

Torben Svarrer påpeger desuden, at de ansvarlige direktører sagtens kan retsforfølges, selv om de går konkurs.

- Hvis du som ejer har begået noget kriminelt, vil du stadig kunne strafforfølges. Så det at man melder en webshop konkurs og tror, at den hellige grav er velforvaret, selv om du har lavet bedrageri, det er forkert, for det kan sagtens straffes bagefter, siger han.

Politiet efterforsker i øjeblikket Posture Clothing og Smilebright på baggrund af anmeldelser fra Miljøstyrelsen og Forbrugerombudsmanden.

Efter en gennemgang af konkurserne i de to selskaber har kuratorerne desuden indstillet Mark Haugaard, Halfdan Harring og Emil Schmidt til konkurskarantæne for groft uforsvarlig forretningsførelse. Bliver de dømt, betyder det, at de tre direktører ikke må deltage i ledelsen af en virksomhed de næste tre år.

Facebook
Twitter