Aarhus-webshops snører kunder igen og igen efter samme opskrift

Importeret og kopieret skrammel sælges med vildledende markedsføring på sociale medier.

Øjenvippeserum, t-shirts, en elektrisk muskeltræner, krøllejern, byg-selv-huler og tandblegning.

Alt sammen solgt på nettet ved hjælp af effektiv markedsføring på sociale medier.

Og alt sammen varer, der efterfølgende får kunderne til tasterne med stærkt kritiske anmeldelser på nettet, hvor historier om dårlig kvalitet, abonnementsfælder og elendig kundeservice går igen.

Bag det tvivlsomme forretningskoncept står en flok unge mænd, der tilsyneladende har fundet en opskrift, der genererer penge i kassen - i hvert fald for en stund. For selskaberne bag har det med at gå konkurs gang på gang. Kort efter er ejerne på banen igen med nye webshops og nye varer på hylderne.

Abonnementsfælden klapper

Sebastian Møller Gaardsøe sælger gennem flere år et såkaldt øjenvippeserum under navnet Copenhagen Lashes. Det kan ifølge markedsføringen give flotte og fyldige øjenvipper, men når kunderne først har købt hans serum på tilbud til 35 kroner, klapper abonnementsfælden. Nu er prisen pludselig 520 kroner pr. pakke, og pengene bliver trukket fra kundernes konti uden deres samtykke.

- Jeg fatter ikke, at man kan drive forretning på den måde, siger Susan Letort, der købte en pakke fra Copenhagen Lashes, men endte med at blive faktureret for yderligere tre pakker til en samlet pris på 1.560 kroner.

Og DR’s forbrugerprogram Kontant har modtaget en lang række henvendelser fra kvinder, der har haft lignende oplevelser med Copenhagen Lashes.

Kritikken fra kunderne tårner sig op, og også forbrugerombudsmanden må på banen og advarer mod at handle på hjemmesiden copenhagenlashes.dk i december 2020 efter at have modtaget stribevis af klager over selskabet.

I dag er firmaet tvangsopløst, og Sebastian Møller Gaardsøe er sigtet for bedrageri. Han driver nu handel med cannabisolie fra en adresse i en baggård i Flensborg.

- Copenhagen Lashes er den sidste i rækken af webshops, der er åbnet og lukket, fortæller journalist på Berlingske Tidende Jonas Rimer Hansen.

Han har i flere artikler afdækket gruppens aktiviteter, efterhånden som kritik og konkurser har udfoldet sig.

- Det her er historien om en vennegruppe fra Aarhus-området, som i årevis har åbnet og lukket webshops med et spor af vrede kunder efter sig på grund af ulovlig markedsføring, abonnementsfælder og defekte og potentielt farlige kopivarer, fortæller han.

Vi er slået helt tilbage til start

Da Kontant i september 2019 afslører vildledende markedsføring fra webshoppen MyMuscle.dk, er det også flere af gruppens medlemmer, der er på spil.

Ejerne hedder Halfdan Harring og Mark Haugaard, og i webshoppen sælger de apparater, som angiveligt giver brugerne større muskler via elektriske impulser. Billederne til markedsføringen har de stjålet fra intetanende personer – blandt andet en kvinde i Australien, og da Kontant efterspørger dokumentation for, at MyMuscle virker, sender de en video, hvor Christiano Ronaldo bruger et lignende produkt med kommentaren:

- Hvis produktet er godt nok til Christiano Ronaldo, tænker vi også, at det er godt nok til hr. og fru Danmark.

At Halfdan Harring og Mark Haugaard er særdeles aktive i webshopbranchen, ved de alt om i firmaet Anodyne, der sælger holdningskorrigerende tøj.

- Vi er slået helt tilbage til start på grund af det her. Både fordi vi mister omsætning, men også fordi det er så dyrt for os at køre retssagerne. Vi bruger millioner på advokatbistand, siger direktør i Anodyne, Kenneth Gaardmand Avnsted.

Halfdan Harring og Mark Haugaard sælger t-shirts under navnet MyPosture med vildledende markedsføring og et logo, der lægger sig tæt op af Anodynes til 399 kroner stykket.

Bøder på stribe

De bliver i første omgang idømt en bøde på 50.000 kroner for kopiering af Anodynes varemærke.

Forbrugerombudsmanden idømmer senere selskabet en bøde på 700.000 kroner for overtrædelse af markedsføringsloven, og i november 2020 bliver MyPosture dømt til at betale én million kroner i erstatning til Anodyne i en såkaldt udeblivelsesdom.

Men Kenneth Gaardmand Avnsted må se langt efter erstatningen, for på det tidspunkt er selskabet bag MyPosture for længst gået konkurs.

Domme og konkurser ser imidlertid ikke ud til at have nogen virkning, for Halfdan Harring og Mark Haugaard kaster sig fluks over nye produkter og har blandt andet solgt stærkt problematiske elektriske apparater.

I videoen her er det den såkaldte coolbrush – en mellemting mellem en hårtørrer og et glattejern, der bryder i brand.

Og da Sikkerhedsstyrelsen i december 2020 undersøger krøllejernet Fashioncurler, viser det sig, at der er risiko for, at det bryder i brand og kan give stød.

Ny webshop – samme metoder

Halfdan Harring og Mark Haugaard driver i dag Gigabutik.dk med et væld af varer.

Her køber Emil Larsen en byg-selv-hule til sin datter, og som det fremgår af videoen, er også han blevet snydt af markedsføring, hvor billederne er stjålet fra andre webshops. Hulen har ikke den forventede størrelse, og kvaliteten er ifølge Emil Larsen elendig.

Permanente tandskader

Et andet produkt, der har været i myndighedernes søgelys, er tandblegningssættet fra firmaet Smilebright, hvor direktøren hedder Emil Schmidt. Her ses han sammen med Halfdan Harring og Mark Haugaard i uge 29 i Skagen.

Mens kunderne får varige tandskader, fester direktøren i Smilebright, Emil Schmidt, der står i midten, sammen med blandt andre Halfdan Harring og Mark Haugaard i uge 29 i Skagen.

Kontant afslører i efteråret 2019 alt for høje mængder af brintoverilte i Smilebright, og flere kunder står frem og fortæller om skader på tænder og tandkød, efter de har brugt produktet.

Her to år senere viser det sig, at skaderne for fleres vedkommende er permanente.

Katrine Schram viser her, hvordan brintoverilten fra Smilebright har givet varige skader på hendes tandkød. Hendes tandlæge har desuden konstateret, at emaljen på hendes tænder er ødelagt.

Efter programmet bebuder Emil Schmidt en intern undersøgelse af, hvad der er gået galt. Om undersøgelsen overhovedet blev iværksat, og hvad der i givet fald kom ud af den, er uvist.

Smilebright fortsætter tilsyneladende salget det følgende år frem til oktober 2020, hvor også det firma går konkurs.

Milliongæld til staten

Ud over de mange skuffede og frustrerede kunder genererer striben af konkurser et stort økonomisk tab – ikke mindst for staten.

I Smilebright viser en redegørelse, at ledelsen har tilsidesat forpligtelser om indbetaling af skat og moms. Gældsstyrelsen har således anmeldt krav for over to millioner kroner i konkursboet. Det samlede krav lyder på 5,8 millioner kroner.

Også Halfdan Harring og Mark Haugaards kuldsejlede selskaber har store gældsposter til staten.

- Der skyldes cirka 25 millioner kroner på konkurstidspunktet. De største kreditorer er de danske og svenske skattemyndigheder, der tilsammen har mellem otte og ni millioner kroner til gode, siger advokat Søren Christensen Volder, der er kurator i boet.

Af redegørelsen i den sag fremgår det også, at den holdningskorrigerende t-shirt, der blev solgt til 399 kroner, vurderes til en reel værdi på mellem 2,5 og 10 kroner.

Men hvor er pengene blevet af?

- Vi kan se, at der op til konkursen er udbetalt cirka 1,2 millioner kroner til nærtstående, siger Søren Christensen Volder.

De to unge mænd bruger cirka 300.000 kroner på en rejse til Mykonos få måneder inden konkursen, 12.000 kroner på et diskotek i Skagen, ligesom de lejer en lejlighed i København med en husleje på 35.000 kroner lige op til konkursen. Alle disse posteringer underbygger kurators påstand om groft uforsvarlig forretningsførelse, og han indstiller dem til konkurskarantæne i tre år.

Imens står utilfredse kunder og kreditorer i kø.

- Det overordnede indtryk er jo, at de metoder, de vælger, efterlader et spor af harmdirrende kunder, som føler sig svindlet, siger forsker i cybercrime på Aalborg Universitet Lene Lentz.

Også i Forbrugerrådet TÆNK har de bemærket de problematiske webshops og mændene bag.

- Når vi ser den systematik, der er i de webshops, der åbner og går konkurs på stribe og den måde, de vildleder på, så ligner det systematisk svindel, siger formand Anja Philip.

Vil ikke forklare sig i Kontant

Kontant har gennem længere tid forsøgt at få en forklaring fra de involverede webshopejere, men ingen af dem vil stille op til interview.

Halfdan Harring og Mark Haugaard skriver, ”at det er deres oplevelse, at kunderne er rigtig tilfredse, og er de utilfredse, kan de få deres penge retur”.

De beklager at have brugt Anodynes billeder i deres markedsføring og afviser i øvrigt at have solgt farlige produkter på trods af myndighedernes advarsler.

De afviser også at have trukket penge ud af selskabet op til konkursen.

Sagen mod Sebastian Møller Gaardsøe er endnu ikke afsluttet, og hans advokat oplyser, at han ikke ønsker at svare på Kontants spørgsmål.

Emil Schmidt er ikke vendt tilbage på Kontants henvendelser.

Jacob Kragelund følger sporet af fallerede webshops og mændene bag i næste uge. Har du viden om nye webshops eller folkene bag, hører vi gerne fra dig. Du kan skrive til kontant@dr.dk.

Facebook
Twitter