Alarmselskab benytter tvivlsomme og aggressive markedsføringsstrategier: 'Jeg blev rigtig bange'

- Vi må aldrig opildne til frygt, lyder det fra Verisures administrerende direktør.

79-årige Astrid Kejser blev udsat for et ulovligt opkald fra en salgsmedarbejder. (© dr)

Præcisering: Det fremgik tidligere af en video, at Dragør Kommune havde flest indbrud pr. husstand. Dragør Kommune lå på en 12. plads i 2018 ud af landets 98 kommuner. Videoen er derfor fjernet.

- En Verisure-alarm sikrer dine døre og vinduer, så vores vagtcentral kan reagere, allerede inden tyven kommer indenfor.

Sådan lyder det i en reklamefilm for Danmarks største private alarmselskab, Verisure.

Men DRs forbrugermagasin Kontant kan onsdag afsløre, at Verisure benytter sig af tvivlsomme og endda aggressive markedsføringsstrategier.

Slår sig op på at kunne reducere indbrudsrisiko med 73 procent

I deres reklamefilm lover selskabet at kunne sikre huset bedre mod indbrud, men faktisk er der ingen videnskabelige undersøgelser, der dokumenterer, at alarmsystemer virker afskrækkende på indbrudstyve.

Det fortæller Ingrid Soldal Eriksen, der er analytiker i Det Kriminalpræventive Råd.

- Det er ikke, fordi vi nødvendigvis kan afvise det eller be- eller afkræfte, at alarmer har en effekt. Der er bare ikke nogen solide studier, der kan sige, at alarmer virker afskrækkende på indbrudstyve, siger hun.

Men Verisure har selv lavet en undersøgelse, der angiveligt viser, at deres alarmsystemer reducerer risikoen for indbrud med hele 73 procent. En undersøgelse, som hyppigt bliver brugt i Verisures markedsføring, men som kom i stærk modvind, da DRs faktatjekker Detektor sidste år spurgte Verisure, om årsagen til den nedsatte risiko virkelig skyldtes alarmsystemerne.

Og selv hvis man tager undersøgelsen for gode varer, svarer en risikonedsættelse på 73 procent reelt til, at sandsynligheden for indbrud i gennemsnit nedsættes med 0,7 procentpoint eller mindre end en hundrededel.

Salgsmedarbejder ringede til Astrid Kejser, selvom han ikke måtte

Alligevel slår Verisure på frygten for indbrud og røveri, når de forsøger at få nye kunder i butikken.

I foråret oplevede 79-årige Astrid Kejser eksempelvis, at en salgsmedarbejder fra Verisure ringede hende op for at få hende til at investere i et alarmsystem.

Hun fortæller, at han blandt andet slog hårdt på risikoen for hjemmerøverier, på trods af at der sidste år blot blev begået fem grove hjemmerøverier i landets over 2,5 millioner husstande.

- Meget, meget aggressiv var han. Jeg var ret chokeret. Det var da væmmeligt, modbydeligt. Og han gjorde mig rigtig bange, siger hun.

- Jeg forstår ikke, de må ringe folk op på den måde.

Her fortæller Astrid Kejser om oplevelsen med salgsmedarbejderen.

Og det måtte salgsmedarbejderen faktisk heller ikke. Ifølge Dørsalgsloven må virksomheder kun ringe til forbrugere, hvis de på forhånd har givet dem lov til det. Det havde Astrid Kejser ikke, og hun står ovenikøbet på den såkaldte Robinsonliste, der skulle give ekstra beskyttelse mod telemarketing.

Alligevel blev hun altså ringet op. Og hun er ikke den eneste, der er blevet ringet ulovligt op af Verisure. Forbrugerombudsmanden har meldt firmaet til politiet med 41 sager om ulovlige opkald.

Løj for beboere på villavej

Men Forbrugerombudsmanden har ikke kun meldt Verisure til politiet for at overtræde dørsalgsloven. Alarmselskabet bliver også undersøgt for at overtræde markedsføringsloven ved at vildlede forbrugerne eller give urigtige oplysninger.

DR har søgt aktindsigt i sagen hos Forbrugerombudsmanden, og det viser sig, at Verisure har omdelt et brev på sidevejene et sted på Roskildevej i Rødovre.

I brevet skriver de under overskriften ”Utryghed på Roskildevej!”: ”Vi har via Politiets egen døgnrapport fået oplyst, at der har været en del indbrud/utryghed i jeres område de seneste dage. Det har især været på vejene omkring Roskildevej.”

Og de skriver videre, at de i den anledning kan tilbyde sikkerhedstjek til beboerne.

Men da en af beboerne kontaktede Københavns Vestegns Politi for at blive klogere på antallet af indbrud i det område, han bor, fik han at vide, at der det seneste halve år var blevet begået to indbrud.

- Vi må aldrig opildne til frygt

Verisures administrerende direktør, Rasmus Busk, beklager episoden og fortæller, at der var tale om en salgsmedarbejder, der handlede på egen hånd.

- Jeg kan ikke stå på mål for den, der har skrevet det brev. Da vi fandt ud af det for et år siden, indskærpede vi på det kraftigste over for organisationen, at det er uacceptabelt, og det må ikke forekomme. Den pågældende medarbejder er heller ikke ansat længere, siger han.

I forhold til opkaldet til Astrid Kejser, beklager den administrerende direktør også. Han forklarer, at virksomheden har haft en række underleverandører, og at det har været underleverandørernes ansvar at sikre gyldige kontakttilladelser og dertilhørende dokumentation.

- Og vi har desværre fundet ud af, at den dokumentation har været mangelfuld, siger han.

Her svarer den administrerende direktør i Verisure på spørgsmål omkring selskabets markedsføring.

Han understreger, at selskabets opgave ikke er at sælge produkter på baggrund af forøget frygt.

- I vores branche skal vi altid gå på en snæver balancegang mellem at skabe forståelse og oplysning for det produkt, vi sælger. Men vi må aldrig skabe frygt, og har vi gjort det i det her tilfælde, beklager jeg rigtig meget.

- Det vil jeg følge op på og tage til efterretning. Det er ikke i orden, slår han fast.

I 2009, hvor antallet af almindelige indbrud var på det højeste niveau i mange år, blev der begået 48.614 indbrud. I 2018 var det tal faldet med over 33 procent til 32.415.

Danmark er dog stadig det land i Europa, hvor der sker flest indbrud per indbygger.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk