Alt var pakket og klart men flyttemanden kom aldrig

Kristina Bergholdt og Jesper Nørgaard fik blot en undskyldning om, at flyttebilen var gået i stykker. De måtte klare deres flytning selv

Jesper Nørgaard og Kristina Bergholdt har endnu ikke fået deres penge tilbage fra Bo Madsen.

Da søskendeparret Kristina Bergholdt og Jesper Nørgaard skal flytte fra Jylland til Sjælland, beslutter de sig for at få flyttefirmaet BM Fragt til at klare opgaven.

- Vi kontakter Bo, som er min kammerat. Han har flyttet for os før, så jeg har tiltro til ham. Det er en god kammerat, som kan flytte, siger Kristina Bergholdt.

Jesper Nørgaard har allerede overført 1200 kr. via Mobilepay som depositum for flytningen, og alt er pakket og klart på dagen, hvor de skal flytte. Det eneste der mangler er BM Fragt. Desværre ser Kristina Bergholdt og Jesper Nørgaard hverken Bo Madsen eller hans flyttebil. Han møder aldrig op som aftalt, og da Jesper Nørgaard ringer ham op, viser det sig, at han tilsyneladende slet ikke er i landet.

- Han kommer med en historie om, at han er i London, og hans bil er gået i stykker, og han kan ikke komme hjem. Han spørger, om vi kan rykke flytningen? Jeg skriver, at det ikke kan lade sig gøre, fordi vi skal være ude samme dag, siger Jesper Nørgaard.

Giver et dårligt ry i branchen

Søskendeparret ender med at klare hele flytningen selv, og så begynder kampen for at få de 1200 kr. retur, som Jesper Nørgaard forudbetalte. Men Bo Madsen er svær at få fat i.

- Jeg bliver ignoreret og blokeret, og Kristina bruger mange ressourcer på at forsøge at få fat på ham, men uden held. Iskold er han, siger Jesper Nørgaard.

Jesper og Kristina er dog langt fra de eneste, der har bitre erfaringer med BM Fragt. Kontant har talt med 20 tidligere kunder og ansatte, der har penge i klemme. Og BM Fragt er også kendt internt i flyttebranchen.

- Første gang tænkte jeg, at det var en fejl. Men da det skete anden og tredje gang, der blev jeg harm og tænkte, at det er sådan noget, der gør, at vi får et dårligt og blakket ry i branchen, siger Allan Bennerman, der driver flyttefirmaet Bennerman. Han har flere gange overtaget flytninger fra BM Fragt.

Han giver ikke meget for en undskyldning om, at ens flyttebil er gået i stykker – en undskyldning Bo Madsen har brugt mere end én gang.

- Jamen så må man jo finde nogen, der kan hjælpe. Så må man ringe til en kollega eller nogle andre. Det er jo den forpligtelse, du har, når du indgår en aftale med en kunde, siger Allan Bennerman.

Erkender sine fejl

Bo Madsen selv erkender, at det ikke er i orden at drive forretning, som han gør, og han lover, at de kunder, der har penge i klemme, får deres penge tilbage.

- Det gør de. Det skriver jeg under på, siger han, og oplyser, at han vil lukke sit firma.

Kristina Bergholdt og Jesper Nørgaard har dog ikke set deres penge endnu, og som man kan se i Kontant i aften, har Bo Madsen tilsyneladende heller ikke så travlt med at få lukket sit firma.

- Det er utilgiveligt. Det er respektløst. Man kommer virkelig på herrens mark, når man bliver svigtet på den måde. Og jeg tror ikke, han er klar over, hvad han egentlig gør ved andre folk, siger Jesper Nørgaard.

Se ”Kontant: Flyttemanden der blev væk” i aften 21.00 på DR1.