Berømt dansk el-cykel skuffer på levering og kvalitet

Medstifter Christian Adel Michael erkender, at den manglende kvalitet og lange ventetid er under al kritik.

40 millioner kroner. Så mange penge har det danske iværksætterfirma MATE rejst via crowdfunding til deres el-cykel, der er solgt til kunder over hele verden.

- Det, de gør rigtig godt, og som sælger idéen til mig, er deres salgsvideo, siger Steen Hovgaard Andersen fra Odense, der blev forført af den flotte video på nettet.

Her beskriver søskendeparret bag MATE, Christian Adel Michael og Julie Kronstrøm Carton, deres cykel som noget nær perfekt og en kombination af funktionalitet og lækkert design.

- Vi har designet MATE som din daglige følgesvend til bedre, nemmere og sjovere personlig transport, lyder det i videoen, hvor MATE desuden lover, at cyklen er skruet sammen med de fineste komponenter og aldrig vil skuffe dig.

Rusten kæde og regnvand i batteriet

Men skuffet er lige præcis hvad Steen Hovgaard Andersen er, efter at have modtaget sin cykel.

Flere former for crowdfunding

Ved crowdfunding indsamler en iværksætter penge til sin idé fra personer, der tror på idéen og gerne vil støtte den.

Der findes fire forskellige former for crowdfunding.

MATE har benyttet sig af såkaldt rewardbaseret crowdfunding.

Her køber investoren produktet eller projektet, inden det er færdigudviklet. På denne måde får MATE bekræftet efterspørgslen på produktet - i dette tilfælde en el-cykel - inden det færdigudvikles, og samtidig er der fundet en lang række købere.

- Der er bare for mange ting, der ikke er i orden. Jeg har et baghjulseger, der er sprunget, der løber regnvand ind i batteriet, så det er tæret, og jeg er utryg ved at oplade det. Kæden ruster – jeg giver den olie hver anden dag, men den ruster bare, og da vi kom ind i efteråret med regn og slud, kunne jeg ikke bremse, selv om jeg havde begge håndbremser aktiveret, fortæller han.

Og Steen Hovgaard Andersen er langt fra alene. Andre frustrerede kunder fortæller også om tekniske problemer med bremser, der svigter, pedaler der falder af, og dele der ruster alt for hurtigt.

I det jeg sætter stikket i batteriet for at lade det, står der gnister ud.

Martin Hobert

- Skiverne på bremserne er skæve, da den kommer. Jeg har brugt 2000-3000 kr. på at skifte dele, der ikke virker, og jeg har fået den lappet fem gange på tre uger, fordi den bliver ved med at punktere, fortæller Martin Hobert fra Horsens.

Også han har haft problemer med batteriet.

- I det jeg sætter stikket i batteriet for at lade det, står der gnister ud, og jeg er bange for, om det vil eksplodere mellem hænderne på mig, fortæller Martin Hobert.

Voldsomme forsinkelser

Men alle de tekniske problemer er forbeholdt kunder, der rent faktisk har fået deres cykel. For rigtig mange MATE-kunder venter stadig på deres cykel og har gjort det længe. Levering til tiden har nemlig også vist sig at være en udfordring for firmaet.

- De oplyser, at de kan levere i august, siger Rasmus Lyhne, der bestiller sin MATE-cykel i maj 2017.

Han kører videre på sin gamle cykel hen over sommeren, men MATE-cyklen kommer ikke i august som aftalt.

- Så jeg vil egentlig gerne fortryde mit køb og have pengene retur, siger Rasmus Lyhne.

Men det kan han ikke få, lyder meldingen fra MATE, da han efter mange forgæves forsøg endelig kommer i kontakt med firmaet. Rasmus Lyhne må bare vente og håbe på, at cyklen dukker op.

Har krav på at få pengene

I forhold til forsinkelser og manglende levering forklarer Christian Adel Michael, at MATE har haft svært ved at håndtere den store efterspørgsel på cyklerne.

Vi har troet, at vi kunne levere, men det er sværere end som så.

Christian Adel Michael

- Den store interesse skaber rigtig mange udfordringer, og vi har erfaret, at det er utrolig svært at overholde de her deadlines. Vi er også kede af, at vi har været optimistiske med leveringsdatoer. Vi har troet, at vi kunne levere, men det er sværere end som så, siger han.

Christian Adel Michael er ikke meget for at refundere penge for cykler, der ikke er leveret, da der potentielt kan være tale om et rigtig stort beløb. Problemet er bare, at kunder som Rasmus Lyhne ifølge dansk lovgivning har krav på at få pengene retur.

- Hvis han har krav på det – og det må jeg rådføre mig med vores advokat om - så får han selvfølgelig sine penge tilbage, lover Christian Adel Michael.

’Det er under al kritik’

Konfronteret med de mange tekniske fejl på cyklerne erkender Christian Adel Michael, at der er og har været en stribe problemer.

Vi har også haft 500-600 cykler, hvor rigtig mange har haft fejl med eger.

Christian Adel Michael

- Det er selvfølgelig ikke i orden, og det er heller ikke vores idé at levere et produkt med så mange fejl, siger Christian Adel Michael om kundernes klager over elendige batterier, rust og dårlige bremser.

- Vi har også haft 500-600 cykler, hvor rigtig mange har haft fejl med eger. Det må ikke ske, og der må vi som virksomhed erkende, at det skal vi løse og sørge for, ikke sker igen, siger Christian Adel Michael og lover at MATE vil rette op.

- Jeg indrømmer, at det er under al kritik, og vi skal gøre vores bedste for at få det løst for de her kunder, siger han.

Læs også