Bilejer opdagede mystiske skader i toldsynsrapport

De påståede skader betød, at forhandleren slap billigere i registreringsafgift.

Ole Klitgaard bryder sig ikke om, at hans bil muligvis er brugt til at unddrage statskassen penge.

- Det irriterer mig som skatteborger, at jeg er med til at give et tilskud til deres fortjeneste. Det synes jeg ikke er rimeligt.

Sådan siger pensioneret viceskoleleder Ole Klitgaard fra Odense.

I 2017 køber han en brugt leasingbil hos Midtjysk Automobiler i Silkeborg. Det er en hvid VW Golf, og ifølge annoncen står den som ny.

- Sælgeren fortæller mig, at den er så fin som ny, og jeg betragter den som ny i forhold til interiør, lak og teknik, siger Ole Klitgaard.

Men da bilen skal synes, falder han over den toldsynsattest, der laves på alle biler ved import til Danmark, og her får han sig en overraskelse.

- Det giver et gib i mig, fordi der står, at min bil er ”under middel”. Jeg bliver bekymret for, om bilen har været totalskadet på et tidspunkt og er sat i stand, siger Ole Klitgaard.

Ifølge toldsynsrapporten har bilen en lang række buler, ridser og skrammer, som til sammen gør, at bilen toldsynes ”under middel”.

Sparer penge på afgiften

Sammen med DR’s forbrugerprogram Kontant får Ole Klitgaard tjekket bilen hos Tappernøje Auto. Ejeren af autoværkstedet, Jan Christoffersen, finder ingen væsentlige skader.

- Den ser jo pæn ud. Det, jeg har set, berettiger ikke til at bedømme bilen ”under middel”. Der skal noget mere til, siger Jan Christoffersen.

Han har et godt bud på, hvorfor bilen alligevel blev synet ”under middel”, før Ole Klitgaard købte den.

- Ved at synshallen bedømmer bilen ”under middel”, får forhandleren et fradrag på fem procent på afgiften. Det er måske ikke mange penge på den enkelte bil, men hvis forhandleren sælger mange biler, bliver det til rigtig mange penge på årsbasis. Samtidig unddrages statskassen pengene, så det er vores fælles husholdning, det går ud over, siger Jan Christoffersen.

Pengene skulle i statskassen

I Ole Klitgaards tilfælde betyder det, at forhandleren, han købte bilen af, har betalt 5.000 kr. mindre i registreringsafgift, men som Kontant i dag kan fortælle, har Motorstyrelsens egne stikprøver på området afsløret svindel for 40 millioner kr. de seneste tre år på landsplan.

Det forarger OIe Klitgaard, hvis hans bil har været en brik i det spil.

- Jeg betaler min skat, og det gør jeg med glæde. Det går til os alle sammen og især dem, der har brug for det. Det tænker jeg ikke, en stor bilforhandler har. Han burde kunne klare sig selv, siger han.

Kontant har forsøgt at få en kommentar fra Midtjysk Automobiler, men autoforhandleren har ikke ønsket at stille op til et interview.

Det er Dekra Biler i Silkeborg, der har toldsynet bilen. Heller ikke de ønsker at lade sig interviewe om sagen, men finansdirektør i Dekra Danmark Bo Bay Hougaard skriver i en mail til Kontant, at bilens skader sammenholdt med kilometerstanden gør, at den efter deres opfattelse er ”under middel”.

Skat har på baggrund af Kontants afsløringer bedt Motorstyrelsen hæve kontroltrykket på brugte, importerede biler fra to til ti procent, og samtidig oprettes der særlige synshaller til toldsyn.

Facebook
Twitter