Bilister gør som anvist, men får alligevel p-afgifter

Parkeringsselskab afviser at slette p-afgifter, selv om automat fejlede og var fejlmeldt af selskabets egen p-vagt.

Peter Olsen (th.), Karsten Andersen (tv.) og David Fjallsbak gjorde som anvist, men fik en p-afgift på 750 kr. hver.

- APCOA PARKING Danmark's idégrundlag er at tilbyde de bedste og mest kundevenlige løsninger i parkeringsbranchen.

Sådan skriver Europas største private parkeringsselskab, Apcoa, på deres hjemmeside.

Men ”kundevenlige løsninger” var ikke, hvad Peder Olsen, Karsten Andersen og David Fjallsbak oplevede, da de parkerede hos Apcoa 30. april i år.

De tre mænd skulle alle til samme møde og parkerede i parkeringskælderen under Pakhusene på Aarhus Ø.

De registrerede deres biler i automaten hos det Apcoa-ejede selskab Europarking, og alt virkede til at være i orden, som det fremgår af billedet her.

- Jeg vil sige, at det betyder, at min registrering er godkendt, og jeg kan påbegynde min parkering. Der står, at alt er godt, og at der ikke skal ligge noget i bilen, siger Peder Olsen.

Tre gange 750 kroner

Men da de kommer tilbage fra mødet, har de alle tre fået en kontrolafgift på 750 kroner i vinduesviskeren.

- Det er fordi, vores registrering ikke er blevet gemt. Der står, at der mangler en gyldig p-billet eller manglende registrering, siger Peder Olsen.

Alle tre er uenige og klager skriftligt til Europarking. To dage efter får David Fjallsbak følgende svar.

- Vi har behandlet henvendelsen vedr. ovennævnte løbenr. og kan oplyse, at henvendelsen ikke er taget til følge, idet bilen er observeret på ovennævnte p-areal uden gyldig p-billet placeret synligt i bilens forrude.

Men alle tre fik netop den besked, at de ikke skulle bruge billet.

- Du kan ikke trække en p-billet. Svaret til David siger, at der skal en p-billet til. Du kan ikke trække den p-billet, siger Karsten Andersen.

P-vagt: Automaten er fejlmeldt

I forbindelse med Kontants interview i parkeringskælderen oplyser en parkeringsvagt på stedet, at vedkommende fejlmeldte parkeringsautomaten en måned tidligere.

Europark har altså været vidende om, at automaten ikke fungerede korrekt uden at reagere på det i en måned. Men dagen efter Kontant henvender sig til Europark, møder en tekniker op for at reparere automaten.

Alligevel nægter Apcoa at slette de tre p-afgifter.

- Det virker, som om de bare skal feje klagerne af og så prøve at trække vores tålmodighed så meget som overhovedet muligt, så vi til sidst giver op og betaler de 750 kroner, fordi vi ikke gider mere, siger Peder Olsen.

Det er fup og svindel

Heinz Berggrens tålmodighed er for længst opbrugt. Han bor i Pakhusene og betaler 700-800 kroner om måneden for en parkeringsplads i en anden del af samme parkeringskælder, der administreres af det ligeledes Apcoa-ejede selskab Onepark.

Selv om han betaler for parkering hver måned, har han alligevel fået flere p-afgifter.

- De har så eftergivet dem, men det er den tid, man bruger på det. Det er fup og svindel. Der er ingen ordentlighed i det, de laver, siger Heinz Berggren.

Han oplever tilmed, at der ikke er ledige pladser, når han kommer hjem, selv om han har betalt for en plads.

Han er derfor tvunget til at parkere i den anden del af kælderen - der, hvor automaten ikke virker, og derfor får han en afgift på 750 kroner ligesom Peder Olsen, Karsten Andersen og David Fjallsbak.

Og Heinz Berggren vil ikke bruge mere tid på klagebehandling.

- Jeg gider ikke bruge tid på det, for jeg ved, det er mig, der taber min tid på det, og det kan ikke svare sig at bruge krudt på det, siger han.

Alt vedrørende journalister skal ind på skrift

DR’s forbrugerprogram Kontant har gentagne gange forsøgt at få en kommentar fra administrerende direktør i Apcoa Parking Danmark Michael Christensen.

Men på samme måde som kunderne kun kan klage på skrift, vil Apcoas direktør udelukkende kommunikere skriftligt, når det gælder pressen.

- Alt vedrørende journalister skal ind på skrift. Det er øverste ledelse, der har bedt om det, lyder beskeden fra en medarbejder.

Men den skriftlige kommunikation er også ganske kortfattet.

- Tak for din henvendelse. Apcoa parking ønsker ikke at deltage i et interview. Som udgangspunkt udtaler vi os ikke om enkeltsager i medierne. Med venlig hilsen Michael Christensen, administrerende direktør.

Han svarer heller ikke på telefonopkald, så i stedet forsøger Kontant at få en kommentar fra formanden for Danske Private Parkeringsselskabers Brancheforening. Det viser sig på det tidspunkt at være selvsamme Michael Christensen.

Men sekretariatet i brancheforeningen kan ikke hjælpe med kontakt til formanden og henviser til Apcoa.

Facebook
Twitter