Billigt tilbud på øjenvippeserum dækker over abonnementsfælde

Internettet vrimler med billige tilbud, der er for gode til at være sandt. Forbrugerprogrammet Kontant har set nærmere på en ny hjemmeside, der lokker hobevis af unge piger i abonnementsfælden.

Det vrimler med abonnementfælder på internettet. (Foto: NILS MEILVANG © Scanpix)

44 kroner for et serum, der skulle gøre øjenvipperne længere og smukkere, og som normalt koster 499,95. Det tilbud kan 18-årige Katrine Nowack ikke stå for. Hun klikker ja til tilbuddet på hjemmesiden lashplus.dk, betaler de 44 kroner og modtager nogen tid efter en lille pakke med serum. Et par uger senere opdager hun til sin store overraskelse, at Lash Plus har trukket yderligere 538 kroner fra hendes konto.

Katrine Nowack kontakter straks Lash Plus for at gøre dem klart, at der må være tale om en fejl, men får at vide, at hun samtidig med købet til de 44 kroner bandt sig til et abonnement på 499,95 kroner pr måned + fragt.

- Det stod der så ikke noget om på hjemmesiden. Da det går op for mig, at jeg er blevet snydt, så bliver jeg bare vred, fordi jeg synes det er tarveligt at lave sådan en hjemmeside, som bare har til formål at hive penge ud af dig, siger Katrine Nowack til DRs forbrugerprogram Kontant.

Lash Plus skjuler oplysninger om abonnement

På forsiden af hjemmesiden Lashplus.dk står der intet om en abonnementsordning. Først når man har indtastet personlige oplysninger, står det nederst på siden skrevet med småt, at man samtidig med købet af det billige introtilbud binder sig til et abonnement. Men ifølge markedsføringsloven bør oplysninger om et abonnement fremgå tydeligt af hjemmesiden, siger lektor i markedsføringsret ved Copenhagen Business School Jan Trzaskowski:

- Man må ikke udelade information, som gennemsnitsforbrugeren har brug for for at træffe en informeret beslutning. Og i en situation som den her, hvor det, man faktisk sælger, er et abonnement, der vil det selvfølgelig være en væsentlig udeladelse ikke at fortælle, at der er tale om et abonnement.

Sletter sure kommentarer og opretter ny side

Ejeren af virksomheden ønskede i første omgang ikke at udtale sig, men har sidenhen svaret på mail:

- Grunden til, vi ikke oplyser, det er et abonnement på forsiden, er simpelthen, fordi du ikke kan bestille produktet direkte på forsiden, og vi mener derfor ikke, det er relevant at informere om her. Når du går videre til betaling, har vi taget et uddrag med de vigtigste betingelser og placeret tydeligt for forbrugeren. Samtidigt skal forbrugerne selv acceptere vores betingelser, som vi går ud fra, de læser tydeligt igennem.

Efter Kontant gik ind i sagen, er der blevet ryddet op på lashplus.dk, anmeldelser er fjernet, og introtilbuddet på 44 kroner gælder ikke længere. Til gengæld har Mathias Laurits Bo Jensen genoprettet sin oprindelige Lash Plus-hjemmeside med tilbud og anmeldelser under en ny webadresse – www.tilbud.lashplus.dk.

Abonnementsfælder er svære at udrydde

Lashplus.dk er langt fra den eneste hjemmeside, der lokker med tilbud, der er for gode til at være sande.

Sidste år modtog Forbrugerombudsmanden ikke mindre end 400 klager over abonnementsfælder. For nylig meldte Forbrugerombudsmanden syv virksomheder til politiet for overtrædelse af markedsføringsloven. Men abonnementsfælder er svære at udrydde, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen:

- Udviklingen, den løber jo stærkt. Digitaliseringen giver nye erhvervsmuligheder, men den giver desværre også nye muligheder for svindel. Og der kan jeg ikke udelukke, at vi halter en anelse bagefter. Både som forbruger, men også som myndighed.

Se mere om abonnementsfælder i Kontant i aften kl. 21 på DR1

Facebook
Twitter