Dårligt mobilsignal gør folk utrygge

Op mod en halv million danskere oplever at have dårlig mobildækning derhjemme. Staten skal stille skrappere krav til teleselskaberne, mener ekspert.

Malene Brandt fra Nyborg kunne ikke komme igennem til 112, da hendes søn blev alvorligt syg. Hun havde problemer med mobilsignalet.

- Jeg stod så sent som i vores sommerferie og skulle ringe op til 112, da min søn gik i feberkrampe og ikke trak vejret. Jeg kunne ikke ringe op, da der ikke var nogen mobildækning.

Sådan fortæller Malene Brandt fra Nyborg til Kontant på DR1.

Det er bare en af de over 100 henvendelser forbrugermagasinet har fået fra folk, der dagligt oplever problemer med dårlig mobildækning.

Hver ottende oplever problemer med signalet

Andre fortæller også om situationer, hvor det manglende mobilsignal var årsag til stor frustration og utryghed.

- For nogle måneder siden havde vi en lille brand i vores hus, og vi kunne ikke komme ind til vores fastnet. Mobilen virkede ikke, da der ingen dækning er. Så vi måtte ind til naboen og låne deres fastnettelefon, fortæller Cecilia Nordquist fra Randers.

En undersøgelse lavet for Ingeniørforeningen, IDA, viser, at hver ottende dansker oplever problemer med dækningen derhjemme.

Uden for de store byer har ca. hver tredje problemer med at foretage vigtige opkald, viser en anden undersøgelse lavet for Kommunernes Landsforening.

Vi mangler skrappere krav

Staten ejer de sendefrekvenser, teleselskaberne skal bruge for at vi kan få signal på vores mobiltelefoner.

Når staten lejer frekvenserne ud til teleselskaberne, stiller de krav til, hvor god mobildækningen skal være. Men som det er i dag, dækker de krav ikke hele befolkningen, siger Gert Frølund Pedersen, professor fra Aalborg Universitet med speciale i antenner og mobildækning.

- Man har lovet, at der skal være dækning af så og så mange procent af befolkningen, og så og så mange procent af landet. Og så investerer teleselskaberne selvfølgelig der, hvor der er flest penge at hente, siger Gert Frølund Pedersen

Det kan efterlade områder med dårlig dækning, og derfor kan det ifølge Gert Frølund Pedersen være nødvendigt med skrappere krav til teleselskaberne.

- Man skal måske kræve, at det er 99,9 procent af befolkningen, der skal dækkes. Det vil man sagtens kunne, og hvis man politisk kræver, at det er betingelserne for at få frekvenserne, så sker det helt af sig selv, siger Gert Frølund Pedersen.

Direktør: Selskaberne har ikke ansvaret alene

Ifølge teleselskabernes brancheorganisation, Teleindustrien, vil man gerne imødekomme kunderne og arbejde for bedre dækning.

Direktør for Teleindustrien Jakob Willer, mener ikke, at ansvaret for den dårlige dækning kun påhviler teleselskaberne.

- Mange dårlige dækningsoplevelser kan skyldes telefoner med ringe antennekvalitet, eller at man forventer indendørs dækning alle steder. Endvidere kan der være områder, hvor der er mange fredede arealer, lokal modstand og begrænsninger for udbygningen – og hvor man ikke må eller har fået afslag på at bygge god mobildækning, forklarer Jakob Willer.

Minister lover løsning

Energi- forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V), lover, at han vil arbejde for bedre mobildækning til danskerne,

Der skal blandt stilles større krav til teleselskaberne.

- Jeg kan ikke alene som regeringsminister på det her område løse den her opgave, det skal ske i tæt samarbejde med teleselskaberne, og når jeg fremadrettet skal udbyde frekvenser, så vil jeg stille krav om, at man også kommer ud i Danmarks udkantsområder, siger Lars Christian Lilleholt.

Han fortsætter:

- Herudover kigger vi på planloven for at se, om vi kan give kommunerne bedre mulighed for at opstille master, uden at man skal igennem en masse ansøgninger og procedurer.

Du kan se mere problemet med dårlig mobildækning i Kontant torsdag aften klokken. 21.00 på DR1.