Du kan ikke regne med at en nysynet bil er sikker at køre i

Rådet for sikker trafik råder forbrugere, der køber ældre brugte biler til at få en mekaniker til at tjekke den.

- Det er et vrag, simpelthen.

Hans Henrik Mors står ved sin Mitsubishi, som han køber i 2016.

Bilen er godt brugt, men nysynet, da han køber den, så han regner med, at bilen er sikkerhedsmæssigt forsvarlig at køre i. Derfor får han sig noget af en overraskelse, da en mekaniker har bilen på værksted.

- Han siger, den er livsfarlig at køre i, fortæller Hans Henrik Mors.

Mekanikeren konstaterer, at bilen har et rusthul på størrelse med en håndflade i en af bilens bærende dele.

- Når du kører hjem, skal du køre meget langsomt, og du skal stille den fra dig, lige så snart du kan, siger mekanikeren til Hans Henrik Mors.

Få bilen tjekket efter før du køber

Han undrer sig over, hvordan bilen kan gå gennem syn, men ifølge Rådet for sikker trafik er det risikabelt at stole blindt på synsrapporten.

- Det er jo ikke unormalt, at folk går ind og får bilen tjekket en ekstra gang og får nogle andre fagfolk til at se det, de køber, siger Jesper Sjølund, der er dokumentationschef i Rådet for sikker trafik.

Han understreger vigtigheden af at synshallernes arbejde kontrolleres.

- Jeg synes, det her peger på, at kontrol er vigtigt, når det gælder trafiksikkerhed, og her taler vi om kontrol af kontrollen, siger Jesper Sjølund.

Fejl ved hvert 10. syn

Før i tiden var det Statens Bilinspektion, der stod for at syne alle danske biler. Men i 2004 vedtog politikerne, at synssystemet skulle privatiseres, og i dag er det udelukkende private synshaller, der syner biler.

Det skulle være fanget, og det er også det, vi påpeger over for den pågældende synshal.

Stefan Søsted, Færdselsstyrelsen

Det er Færdselsstyrelsen, der kontrollerer synshallerne, og deres tal viser, at hver 10. syn, styrelsen har kontrolleret ved stikprøver, har været utilfredsstillende. I andet halvår af 2017 skyldes 80 procent af de utilfredsstillende tilfælde såkaldt færdselssikkerhedsmæssige fejl. Det kan for eksempel kan være, at bilens bremser ikke kan godkendes.

Kræver skrappere kontrol

FDM og Brancheforeningen Danske Synsvirksomheder er enige med Rådet for sikker trafik i, at kontrollen er vigtig og de ser gerne, at den var skrappere.

- Der er jo noget med 2500 kontroller, men der bliver synet omkring en halv million biler om året. Så det er en meget lille andel af bilerne, der egentlig bliver efterkontrolleret, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Færdselsdirektør i Færdselsstyrelsen, Stefan Søsted, der har ansvaret for kontrollen af synshallerne, mener, at styrelsen gør det godt nok.

- I dag er der ca. 470 synshaller. Vi besøger dem, vores system viser har de fleste fejl, og nogle synshaller oplever rigtig mange besøg. Det kan være op til 30 besøg om året, siger Stefan Søsted.

Skriv til kontant@dr.dk

Har du et tip eller et forslag til et program, som du synes, Kontant skal lave, hører vi meget gerne fra dig.

Skriv til kontant@dr.dk

Vi læser alle henvendelser og kontakter dig, hvis vi får brug for det.

Synshaller skal stramme op

Færdselsdirektøren medgiver, at eksemplet med hans Henrik Mors' Mitsubishi er grelt.

- Det ser slemt ud. Det skulle være fanget, og det er også det, vi påpeger over for den pågældende synshal. Det er en fejl.

Stefan Søsted mener dog, at forbrugerne grundlæggende kan have tillid til systemet, som det er i dag.

- Du kan godt stole på bilsynet i Danmark. Vi fanger de fleste trafikfarlige fejl, men der er ingen tvivl om, at der er synshaller derude, som skal gøre det bedre, og det får de også at vide, siger han.

Se ”Kontant: Min nysynede bil var livsfarlig”