El-kunder lokket til selskabet Velkommen med løgn og bedrag

Unge telemarketingansatte fortæller om en kultur, hvor bedrageriet var sat i system for at kapre flest mulige kunder.

- Vi går langt for dygtige konsulenter. Derfor er vi interesserede i at komme i kontakt med mennesker med vindermentalitet. Vi tilbyder job i et cool miljø med masser af fest, fart og action.

Sådan lyder salgstalen fra telemarketingselskabet Salescorp, og muligheden for at tjene gode penge i et sjovt og festligt miljø med andre jævnaldrende lokkede Maya Brok Birkkjær til at søge jobbet, hvor hun skulle sælge strøm for elselskabet Velkommen.

Men nu står hun frem i DR’s forbrugerprogram Kontant og fortæller om en kultur, hvor de ansatte blev oplært af salgslederne i at lyve for kunderne alene med det formål at få dem til at skifte elselskab.

- Det var rigtig synd for dem, det gik ud over. De havde måske ikke så mange penge, og troede de kunne spare 1400 kroner om året, men det blev nok 1400 kroner dyrere, fortæller hun.

Ifølge Maya Brok Birkkjær løj de ansatte for kunderne og sagde for eksempel, at Velkommen havde indgået en distributionsaftale med kundernes netselskab, og at de kunne fjerne abonnementsprisen til både elselskabet og netselskabet fra regningen.

- Abonnementet til Velkommen kan godt fjernes, men abonnementet til netselskabet er lovpligtigt, og det kan man ikke bare fjerne, fortæller hun.

Telefonsælgerne fra Salescorp lovede også potentielle kunder, at de kunne sænke kilowattprisen.

- Men det gjorde de ikke. De sagde måske, at prisen var 12-13 øre, men reelt var den 50 øre. For Salescorp handlede det om kroner og øre. Jo flere kunder, jo flere penge, siger Maya Brok Birkkjær.

Kunde: Der var noget helt galt

Der foreligger ikke officielle tal for, hvor mange kunder Velkommen har, men kilder i branchen vurderer, at selskabet i løbet af de seneste år har kapret i omegnen af 45.000 kunder fra konkurrenterne.

En af de kunder er Dan Bundgaard fra Jelling. Han blev ringet op af en ung mand, der lokkede med store besparelser på elregningen.

- Han sagde, at Velkommen var et nyt selskab på markedet, og jeg kunne spare 1.200-1.300 kroner om året, og så blev jeg jo nysgerrig. Kunne jeg spare penge, var det fint, for jeg er førtidspensionist, så jeg sparer, hvor der spares kan, siger han.

Men da Dan Bundgaard fik betingelserne tilsendt en måned senere, var vilkårene nogle helt andre.

- Det var faktisk først der, jeg så, at der var noget helt galt. Velkommen var dyrere end mit gamle selskab, fortæller Dan Bundgaard, der siden har forsøgt at komme ud af aftalen med Velkommen, men uden held.

Hos Forsyningstilsynet, der blandt andet er sat i verden for at sikre forbrugernes interesser og arbejde for de lavest mulige priser, er de også stødt på Velkommen.

- Vi har i tre tilfælde påtalt forhold overfor Velkommen, som ikke har været i tråd med reglerne. De skal bidrage til gennemsigtighed på markedet ved at have de rigtige oplysninger på deres hjemmeside om de produkter, de tilbyder forbrugerne. Det har de i tre tilfælde ikke haft, siger direktør i Forsyningstilsynet, Carsten Smidt.

Fiktivt statsligt analysefirma

Også Susanne Stubberup fra Aarhus blev ringet op og tilbudt at skifte til Velkommen. Men personen, der ringede hende op, sagde, at han var fra Dansk Strømanalyse – et uvildigt, statsligt selskab, der angiveligt holdt øje med priserne på el for at hjælpe og vejlede danske forbrugere.

- Jeg troede jo, det var en offentlig myndighed, der ringede til mig, så jeg faldt lige i, siger Susanne Stubberup.

Som det fremgår af telefonsamtalen i klippet her, understreger vedkommende, der ringer op, at Dansk Strømanalyse er en uafhængig myndighed, og at Velkommen tilbyder den klart bedste el-aftale.

- Jeg synes, det er skræmmende. Han fyldte mig med løgn fra ende til anden. Han ringede jo fra Velkommen og ikke Dansk Strømanalyse, siger Susanne Stubberup.

Ifølge Kontants oplysninger samarbejder Velkommen også med telemarketingfirmaet SalesGroup, der holder til i Malaga, og her bekræfter en tidligere ansat fidusen med Dansk Strømanalyse.

- Vi fik at vide, at vi skulle ringe ud og sige; hej jeg ringer fra Dansk Strømanalyse. Jeg vil ikke prøve at sælge dig noget, men der er et problem med dine elregninger, siger den tidligere medarbejder, der ønsker at være anonym.

Ligesom hos Salescorp var det hele sat i system med henblik på at kapre flest mulige kunder.

- Ledelsen var udmærket klar over, hvad der foregik. Det var løgn det hele. Det har været forfærdeligt at være en del af, og man får dårlig samvittighed, når man ser på det bagefter, fortæller han.

Chefen for SalesGroup i Malaga, Niklas Madsen, afviser først, at de arbejdede for Velkommen, men erkender så samarbejdet og løgnen om Dansk Strømanalyse.

- Vi blev instrueret i at sige de ting, vi sagde, af Velkommen, lyder det fra Niklas Madsen.

Det er den rene vildledning

Hos Forbrugerrådet Tænk vækker salgsmetoderne i Velkommen, Salescorp og SalesGroup kritik.

- Det er et selskab, der er på den anden side af mange grænser for, hvordan man opfører sig på et marked og behandler sine kunder. Det er den rene vildledning, siger cheføkonom Martin Salamon.

Også Forbrugerombudsmanden er bekendt med Velkommens metoder og politianmeldte selskabet 2019 dog uden den store effekt. Klagerne er fortsat væltet ind og nærmer sig 200 på bare ét år.

- Det er usædvanligt, at vi får så mange klager i løbet af et år over en enkelt virksomhed, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen og oplyser, at hun nu for anden gang har politianmeldt Velkommen.

Tætte forbindelser mellem Salescorp og Velkommen

I en redegørelse til Forbrugerombudsmanden skriver bestyrelsesformand i Velkommen Morten Schwartz Nielsen, at markedsføringen alene er sket via telemarketingselskaber som Salescorp og SalesGroup, og at Velkommen ikke har haft noget med det at gøre.

- Velkommen A/S har således ikke handlet uagtsomt, hverken i relation til anvendelse af samtykker, lovligheden heraf, eller andre mulige overtrædelser af markedsføringsloven m. v., skriver Morten Schwartz Nielsen.

Men flere tidligere ansatte fortæller, at Velkommen er udsprunget af Salescorp. Og der er flere ting, der peger på, at forbindelsen mellem Velkommen og Salescorp er tættere, end ledelsen giver udtryk for.

1. august 2018 tiltrådte en Thomas Søgaard-Andersen som direktør i Velkommen, men han er samtidig udviklingsdirektør i Salescorp, og når Kontant forsøger at ringe ham op på nummeret til Velkommen, siger telefonsvaren, at man har ringet til Salescorp. Det viser sig også, at Velkommen og Salescorp deler adresse på Amager Strandvej 22.

Anerkender kritikken

Mens Kontant undersøger Velkommen, Salescorp og SalesGroup, sker der ting og sager i kulisserne. Direktør i Velkommen Thomas Søgaard-Andersen fratræder pludselig sin stilling, og det samme gør bestyrelsesformand Morten Schwartz Nielsen, ligesom Velkommen skifter adresse, så selskabet ikke længere deler adresse med Salescorp.

Morten Schwartz Nielsen ønsker ikke at medvirke i et interview i Kontant. Det gør Thomas Søgaard-Andersen heller ikke, men han kommer med en kort udtalelse.

- Vi anerkender kritikken og lægger os fladt ned. Vi har ikke haft helt styr på vores procedurer og er i tæt dialog med forbrugerombudsmanden, og vi har indskærpet over for vores leverandører, at det her ikke er den måde, vi ønsker at drive forretning på, siger den tidligere direktør, der dog forsat står som Velkommens relle ejer i CVR-registret.

Direktør i Salescorp Lars Hein har ikke ønsket at medvirke og henviser til Velkommen.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter