El-selskabet Ørsted lovede mere end de kunne holde

Danmarks største energiselskab reklamerede med, at kunderne kunne få 100 procent grøn strøm.

100 procent grøn strøm fra danske vindmøller. Det bliver ikke meget bedre for den klimabevidste forbruger.

Men når el-selskaberne giver dig den garanti, lover de mere, end de kan holde.

For i realiteten er det ikke teknisk muligt for dem at levere strøm udelukkende produceret med grønne energikilder. Det der kommer ud af stikkontakten stammer også fra atomkraft, kul, vand og en række andre energikilder.

Alligevel garanterede Danmarks største energiselskab, Ørsted, indtil for nylig, at deres kunder ”får 100 % grøn strøm fra vores egne danske havmøller”.

Påstande skal være korrekte og præcise

Men reelt kan forbrugerne maksimalt få 40 procent af deres strøm fra vindkraft, som det fremgår af grafikken her.

For at undgå misforståelser lavede Forbrugerombudsmanden allerede i 2011 en vejledning for brug af miljømæssige påstande.

- Alle påstande, der benyttes i markedsføringen, skal være korrekte og præcise, relevante og afbalancerede og klart formuleret, så forbrugerne umiddelbart forstår dem og ikke bliver vildledt, hedder det blandt andet.

- I den forbindelse må det erindres, at påstande, som ikke er entydige og kan forstås på flere måder, let bliver vildledende, hvis de bruges uden en yderligere specifikation eller forklaring. Der kan fx være tale om generelle miljømæssige eller etiske påstande som ”grøn”, ”miljøvenlig”, ”klimarigtig”, skriver Forbrugerombudsmanden.

Der er brug for en præcisering

Efter DR’s forbrugerprogram Kontant har sat fokus på de fejlagtige oplysninger, har Ørsted nu rettet teksten på deres hjemmeside og i annoncer på nettet.

- Når du skal kommunikere, har du ikke altid plads til så mange ord, og det er simpelthen det, der er sket i den her sag, siger privatkundedirektør i Ørsted, Louise Hahn.

Hun mener, at udmeldingen skal ses i en større sammenhæng.

- Budskabet er, at vi dækker dit forbrug. Vi leverer mere grøn strøm i Danmark, end vores kunder bruger. Det er hovedbudskabet, siger Louise Hahn, men erkender, at der er brug for en præcisering.

Se "Kontant: Dyr strøm i grøn forklædning" 21.00 på DR1.

Facebook
Twitter