Elselskab bruger ulovlige og uetiske metoder i telefonen

Natur-Energi både bryder loven og bruger uetiske metoder, når de ringer til Irvin Silberling Svenssons firma og sælger ham en aftale, der dækker privat forbrug. Det siger en telemarketing-ekspert til DR’s forbrugerprogram Kontant.

- Irvin bliver snydt og i den grad. Når det så også er ulovligt, er det endnu værre.

Sådan lyder dommen fra Signe Orlandi Langgaard, der ejer to konsulentfirmaer og er tidligere telefonsælger. DR’s forbrugerprogram Kontant har bedt hende vurdere en optaget samtale mellem Irvin Silberling Svensson fra Vejle og elselskabet Natur-Energi.

Når Natur-Energi overhovedet må ringe til Irvin Silberling Svensson uden forudgående samtykke, er det fordi, han ejer et lille firma ved siden af sit arbejde som gymnasielektor. Men når elselskabet sælger ham en erhvervsaftale, der samtidigt dækker hans private adresser, er det direkte ulovligt. Det fastslår en nylig afgørelse fra Energiankenævnet.

Kritisable salgsmetoder

Desuden er telefonsælgerens metoder stærkt kritisable, mener Signe Orlandi Langgaard. For eksempel forsøger en tydeligvis skeptisk Irvin Silberling Svensson flere gange at få sælgeren til at sende tilbuddet på skrift, før han træffer sin beslutning. Men det kan ikke lade sig gøre. Her et par eksempler:

Irvin: ”Hvorfor vil I ikke skrive det i en mail til mig, det tilbud I har der? Altså, det skulle vel være let nok?” Sælger: ”Jamen, det er fordi, det drejer sig om den rene, rå indkøbspris.” Irvin: ”Jamen, det er da lige meget, om det er den rå indkøbspris eller ikke er den rå indkøbspris.”

Irvin: ”Men jeg vil gerne se det på skrift, før jeg hopper på noget der. Sådan er det bare.” Sælger: ”Ja, *griner*. Det er også rigtig fint at være vågen, kan man sige. Jeg skal bare lige prøve at spore mig ind på, præcist hvad det er, du mangler af information på skrift, i og med der jo ikke ligger frygteligt meget på det.”

- Hvis vi får noget på skrift, vil vi gerne have lov til at læse det i ro og mag og reflektere over det. Og det er der ikke tid til her. Formålet med telesalg er jo, at vi for alt i verden ikke må lægge røret på uden, at der er et salg i hus, siger Signe Orlandi Langgaard.

Nedenfor kan du høre hele optagelsen med telefonsælgeren:

Anerkender skepsis

Samtidig roser og anerkender sælgeren Irvin Silberling Svensson for hans skepsis, og det er et effektivt kneb for at få ham på krogen, fortæller eksperten. Det bliver yderligere understreget i følgende eksempel:

Sælger: ”Der er faktisk for få, der spørger om de her mails, der bare hopper i, ikke også, uden lige at stille spørgsmålstegn ved det. Så jeg synes, det er rigtig fint, at du er vaks. *griner*.”

- Det er jo en indvending, han kommer med her. Et argument for hvorfor han ikke skal handle. Der er det meget brugbart for sælgeren at anerkende: ”Jeg kan godt forstå, at du er urolig. Jeg ville ønske, at der var flere, der var ligesom dig.” Og det giver ham et signal om, at hun er ufarlig, lyder det fra Signe Orlandi Langgaard.

Sælgeren er en jysktalende ung kvinde, og det spiller hun ifølge Signe Orlandi Langgaard på. Det er nemlig en kendt sag i branchen, at en jysk dialekt alt andet lige giver mere salg.

Lokker med besparelse

Sælgerens mål er jo at få Irvin Silberling Svensson til at skifte elselskab, så hun bruger også flere elfaglige argumenter, og dem har vi bedt Forbrugerrådet Tænk om at vurdere. Ifølge sælgeren kan han spare cirka 1.000 kr. ved at skifte til Natur-Energi, men hun ved slet ikke nok om hans forbrugsmønster.

- Hvordan det regnestykke går op i sidste ende, er umuligt for hende at sige noget om på det grundlag, hun har. Så når hun påstår, at han kan spare 1.000 kr., er det jo grebet helt ud af luften. Så det synes jeg ikke er ordentlig salgssnak, siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerrådet Tænk nævner også flere andre problemer for Irvin Silberling Svensson, blandt andet manglende fortrydelsesret på en erhvervsaftale og en lang binding på mindst tre år. Men det er nu lykkedes ham med møje og besvær at slippe ud af aftalen med Natur-Energi.

Natur-Energi beklager

Elselskabet beklager sagen over for Kontant:

- Jeg vil starte med at give Irvin cadeau for at holde fast. Jeg tror nok, at jeg ville have valgt at lægge røret på lidt tidligere, siger Knud Løkke Rasmussen, kommunikationschef i Natur-Energi.

Ifølge kommunikationschefen blev Natur-Energi opmærksom på problemerne med det ulovlige telefonsalg i foråret, og derfor valgte firmaet at indføre en 14 dages fortrydelsesret også på erhvervsaftaler. Og nu hvor Kontant omtaler sagen, har Natur-Energi helt stoppet salget af erhvervsaftaler, i hvert fald midlertidigt.

- Hvis man sidder derude og har en dårlig oplevelse, så må man rigtig, rigtig gerne skrive til mig. Hellere i aften end i morgen: klr@natur-energi.dk Og så skal jeg sørge for, at vores kundeservice eller jeg selv tager hånd om sagen, siger Knud Løkke Rasmussen.

Se mere i Kontant torsdag kl. 21.00 på DR 1.

Facebook
Twitter