Erhvervsministeren afviser at ændre loven for telefonsalg

I Sverige skal forbrugerne skrive under på købsaftaler, der er indgået over telefonen, før de er gældende.

Erhvervsminister Rasmus Jarlov mener ikke, at købsaftaler indgået ved telefonsalg bør følges op af forbrugerens underskrift.

Frustrationen er stor, når regninger og rykkere dumper ind ad brevsprækken, fordi en ivrig telefonsælger ikke vil acceptere et nej.

En del af de dårlige oplevelser lander på Forbrugerombudsmandens bord, og her er antallet af klager over telefonsalg steget markant de seneste år; fra 20 klager i 2012 til 440 klager i 2018.

Ifølge dansk lov er en mundtlig aftale lige så bindende som en skriftlig, og det giver problemer. Enten fordi forbrugerne slet ikke mener, de har indgået en aftale, eller også fordi de ikke kan genkende indholdet af den aftale, de har indgået mundtligt.

Lovændring i Sverige

Det tog man konsekvensen af i Sverige i 2018 og ændrede lovgivningen, så en aftale indgået over telefonen først er gyldig, når forbrugeren har underskrevet den.

- Ifølge den nye lovgivning skal alle aftaler, der indgås på telefon, bekræftes skriftligt af forbrugeren efter samtalen. Sker det ikke, er aftalen ugyldig, siger den svenske forbrugerombudsmand, Cecilia Tisell.

Hun forklarer, at lovændringen har ét formål; at beskytte forbrugeren.

- Det giver forbrugeren mulighed for at gennemgå aftalen i fred og ro og læse vilkårene og sammenligne med andre tilbud. Vil forbrugeren ikke have tilbuddet fra telefonsamtalen, kan han eller hun bare lade være med at underskrive, og så gælder aftalen ikke, siger Cecilia Tisell.

Minister: Helst fri for underskrift

I Danmark mener erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) ikke, der er behov for at ændre lovgivningen.

- Jeg synes ikke, vi skal gå over til at kræve, at man skal skrive under, før der ligger en aftale. For hvis en forbruger indgår en aftale på et ordentligt oplyst grundlag, så er det jo, fordi forbrugeren synes, der er en fordel ved den aftale, man indgår, siger Rasmus Jarlov.

Han mener, at et krav om underskrift vil skabe unødigt besvær for forbrugeren.

- Hvis aftalen indgås på et rigtigt oplyst grundlag, er det en fordel, at man ikke behøver underskrive kontrakter, siger han.

Rasmus Jarlov vil i stedet se på bødestørrelsen.

- Der skal være en ordentlig straf, så der er et kraftigt incitament til at lade være med at lave den slags, så jeg vil gerne kigge på bødeniveauerne for vildledende markedsføring, siger han.

Facebook
Twitter