Få dage før nytår solgte VW 272 elbiler til sig selv - og sparede millioner i EU-bøder

Europaparlamentariker Christel Schaldemose (S) er forarget og kræver svar fra EU-kommissionen.

Volkswagen Danmark oplyser, at der den sidste uge op til nytår blev indregistreret 160 ID.3'ere som demobiler til Volkswagens forhandlere, og 112 ID.3'ere blev solgt til et datterselskab. Derudover blev et antal elbiler solgt som 'interne firmabiler',.

Julen 2020.

Mange husker den nok for en hård coronanedlukning. Gaderne lå øde hen, butikkerne var lukkede. Men ét sted var der gang i forretningen: Hos Volkswagen Danmark.

Volkswagens store elbilsatsning, ID.3, havde et fantastisk salg i december, hvor den tog et hop fra nummer 17 til en andenplads på listen over de mest solgte biler i Danmark.

Og særligt i dagene mellem jul og nytår var der gang i forretningen. Her blev der ifølge de officielle salgstal på få dage langet flere hundrede ID.3'ere over disken.

Du kan se udviklingen i salgstallene for ID.3'eren nedenfor:

- Det ligner jo noget, der er kalkuleret. Og mig bekendt var der ikke en særlig feature, der kom i december på ID.3'eren, som gjorde den populær. Det ligner mere en kalkuleret måde at leve op til EU's CO2 krav, siger Jeppe Juul, der er seniorrådgiver for Klima og Transport hos Rådet for Grøn Omstilling.

Men efter de vilde salgstal i december gik salget nærmest i stå i januar med samlet 90 solgte ID.3'ere, viser salgstallene:

Truende klimabøder

For at bringe CO2-udledningen ned i EU har politikerne besluttet, at nye biler i gennemsnit må udlede en begrænset mængde CO2 for hver kilometer, de kører på de europæiske veje.

Sidste år blev reglerne strammet kraftigt, så nye biler i gennemsnit måtte udlede omkring 25 procent mindre CO2, end de måtte året før.

Og pludselig fik bilproducenterne travlt med at få solgt nogle elbiler. På den måde kunne de nemlig nedbringe deres CO2-gennemsnit og dermed spare klimabøder i EU's bødesystem.

Særligt Volkswagen havde travlt: Ifølge en rapport stod verdens største bilkoncern til en klimabøde på et tocifret milliardbeløb. Bøden kunne dog reduceres kraftigt, hvis der blev solgt nogle elbiler til kunderne.

DR's beregninger viser, at Volkswagen kunne spare omkring 135.000 kroner i EU-bøder, hver gang der sidste år blev solgt en elbil.

- De skal nå deres mål, og de skynder sig at få registreret deres salg i sidste øjeblik for at kunne leve op til EU's mål, siger Jeppe Juul.

Volkswagen har solgt biler til sig selv

Tilbage til de hundredevis af elbiler, som Volkswagen solgte mellem jul og nytår sidste år.

DR's forbrugerprogram Kontant er nemlig gået på jagt efter de hundredvis af biler, som blev solgt lige før nytår.

Og det viser sig, at mange kunder først købte deres biler i 2021 og ikke mellem jul og nytår 2020, som det ellers fremgår af salgslisterne.

- Vi faldt for en ID.3, og vi var ude i maj måned og købe en bil hos Volkswagen København. Det var en demobil, siger Mark Lindved Callisen, som er én blandt 20 Volkswagen-kunder, som DR har været i kontakt med.

Han købte altså en udstillingsmodel, en såkaldt demobil, af Volkswagen i maj måned. Men bilen blev officielt solgt den 30. december 2020.

Næsten alle kunder, som Kontant har været i kontakt med, har købt en demobil i 2021. Altså har Volkswagen solgt ID.3'ere til deres egne forhandlere kort før nytår.

Det her viser, at i virkeligheden har Volkswagen solgt bilerne til sig selv?

- Det viser, at nogle af de her biler er blevet solgt som demobiler, hvilket vi altid gør, siger Mads Nør Lauvring, den nu forhenværende direktør for Volkswagen Danmark.

I en mail specificerer Volkswagen Danmark, at der i den sidste uge op til nytår blev solgt 160 demobiler og desuden blev indregistreret 112 biler til et selskab i den koncern, som Volkswagen Danmark er en del af. Dertil blev en antal solgt som 'interne firmabiler'.

Volkswagen har altså solgt over 272 biler til sig selv kort før nytår.

- Overstående medfører naturligvis, at nogle kunder i 2021 har købt en demobil af deres lokale Volkswagenforhandler. Dette er helt normalt, og set i lyset af, at der er solgt og indregistreret over 1.400 nye ID.3'er i 2021, udgør salget af demobiler en meget lille andel, som er helt normalt, skriver Volkswagen i mailen til DR.

Salget af de 272 elbiler har givet Volkswagen i Tyskland en bødebesparelse på knap 40 millioner kroner, viser DR's beregninger.

Nedenfor kan du se Kontant-vært Jacob Kragelund spørge Volkswagen Danmarks tidligere direktør Mads Nør Lauvring ind til de mange salg kort før nytår 2020.

Kræver svar fra Europa-Kommissionen

DR har fremlagt dokumentationen for den danske europaparlamentariker Christel Schaldemose (S).

Hun har fulgt den tyske bilkæmpe tæt, siden bilgiganten i 2015 blev afsløret i at installere en snydesoftware i deres biler.

Hun er bekymret over, at Volkswagen sælger hundredvis af biler til sig selv, kort før deadline i EU's klimaregnskab.

- For mig ser det ekstremt mistænkeligt ud. Det virker belejligt, at de lige får solgt så mange biler de to sidste dage i december, så de kan undgå den her store bøder, siger Christel Schaldemose.

Også på tværs af Europa havde ID.3'eren i december en kanon måned. Her tog bilen et spring op af listen til den næstmest solgte bil i hele Europa.

Ud af de 56.118 ID.3'ere, som sidste år blev solgt i Europa, blev knap halvdelen, 27.997, solgt i december. Samlet set sparede Volkswagen knap otte milliarder kroner i EU-bøder ved sit salg af ID.3'ere sidste år, viser DR's beregninger.

Og i en pressemeddelelse fra januar i år skrev Volkswagen da også, at lanceringen af ID.3 var en 'stor succes' og hjalp bilmærket til at nå kravene fra EU:

- Faktisk blev ID.3 den mest solgte elbil i december i Finland, Slovenien og Norge, og i Holland var det tilfældet tre måneder i træk. I Sverige var ID.3 faktisk den mest solgte bil i december uanset type drivlinje. I Holland og Tyskland opnåede ID.3 at blive den mest solgte elbil i hele 2020.

Christel Schaldemose er bekymret:

- Jeg kan huske den december. Der var totalt lukket ned i Europa, og så siger de, at de sælger allerflest biler der. Jeg bliver rasende på vegne af klimaet, jeg bliver også rasende på vegne af forbrugerne. Og jeg vil sige, at os politikere bliver til grin, når de love, vi laver, bliver håndteret på den her måde, siger hun.

Kontant-programmet dokumenterer en lang række fejl og mangler på Volkswagens nye elbil, ID.3. Her tester journalist hos Bilbasen Anders Berner bilens talegenkendelsessystem:

Christel Schaldemose vil gå til Europa-Kommissionen for at få afklaret, om det overhovedet er lovligt at sælge biler til sig selv og derved undgå klimabøder. Det er nemlig Europa-Kommissionen, der skal kontrollere, at reglerne i EU bliver overholdt.

- Jeg bliver simpelthen nødt til at stille spørgsmål til kommissionen om, hvad der er op og ned i det her, det ser meget mistænkeligt ud. Jeg har brug for at få svar på, om der er ordentlig kontrol med det her bødesystem. Kan man virkelig lave det her nummer, uden at det bliver kontrolleret?, spørger Christel Schaldemose.

- Vi har måske også brug for at få præciseret reglerne for at sælge til sig selv for at opnå en eller anden kvote. Jeg synes, det er stærkt bekymrende, siger hun.

Volkswagen: Statslige tilskudsordninger udløb i 2020

DR har sendt en række spørgsmål til Volkswagen-koncernen i Tyskland, som ikke har ønsket at stille op til et interview.

På spørgsmålet om, at Volkswagen Danmark kort før nytår sælger 272 ID.3'ere til sig selv, svarer koncernen:

- Volkswagen-koncernen var den første bilproducent, der forpligtede sig til Paris-klimaaftalen og driver den største e-offensiv i industrien på alle niveauer.

- Volkswagen-koncernen har sidste år bedt sin ledelse om at statuere et eksempel i transformationen og om selv at skifte til elbiler. Så i slutningen af sidste år var interessen for elektrificerede firmabiler meget stor.

På et opfølgende spørgsmål nævner Volkswagen, at statslige tilskudsordninger udløb omkring årsskiftet, hvilket også kan være med til at forklare, hvorfor der blev solgt særligt mange ID.3'ere i december:

- Trenden mod e-mobilitet og det høje antal registreringer af ID.3 blev også i slutningen af 2020 drevet af nogle statslige tilskudsordninger, der udløb ved årsskiftet.

FacebookTwitter