Flyttemænd truer sig til penge og skjuler kundernes flyttelæs

Én familie har ikke set deres indbo siden juli, og i andre sager bliver kunder truet til overbetaling.

- Din lille luder, jeg brænder snart dit lort af!

Sms’en tikker ind på Mads Frank Markussen telefon en morgen i august, mens han sidder og spiser morgenmad med sin kæreste og parrets søn.

Den lille familie sidder i en halvtom lejlighed i København, fordi den flyttemand, de hyrede til at flytte deres ting fra Schweiz til Danmark i juli, aldrig har afleveret flyttelæsset på deres nye adresse og bliver ved med at holde familien hen, så tålmodigheden er ved at slippe op.

- Så begynder jeg bare at ringe til ham tre gange om dagen i 21 dage eller sådan noget, før jeg får hul igennem. Så bliver tonen grim, og han truer med at smide det hele på forbrændingen, fortæller Mads Frank Markussen.

Familien har på det tidspunkt måttet undvære deres ejendele i 45 dage.

- Vi aner ikke, hvor vores ting er. Vi aner ikke, hvor Arnolds legetøj er henne, hvem sidder og spiser fra vores tallerkener, hvad er motivet bag det her? Han er bare forsvundet, siger Mads Frank Markussen.

16.500 for flytning og opmagasinering

Det er firmaet Lehman Multiservice, der stå for flytningen, og det koster 11.500 kroner.

Familien har måttet undvære deres ting siden juli.

- Det var en mellempris. Der var nogle, der skulle have 18.000, og der var nogle, der skulle have 6.000 kroner, så det var sådan midt i mellem, og vi syntes egentlig, det virkede fair nok, siger Caroline Nødskov.

Ud over de 11.500 kroner for selve flytningen fra Schweiz, betaler parret 5.000 kroner ekstra for opbevaring af deres ting, indtil de overtager deres nye lejlighed i København. Samlet pris 16.500 kroner.

Tonnys tusinde undskyldninger

Manden bag Lehman Multiservice hedder Tonny Lehman Nielsson. Han står som direktør i firmaet, og det er ham, Mads og Caroline har kontakt med gennem hele forløbet.

I oktober har familien endnu ikke fået deres ting, og hver gang det lykkes dem at få fat i Tonny Lehman Nielsson, er der en ny undskyldning. Enten mangler han en chauffør, eller også er bilen brudt sammen, og i oktober er han pludselig "død syg".

Samtidig kan Mads og Caroline konstatere, at manden lægger et billede på Facebook, hvor han er i fuld gang med en anden flytteopgave og ”føler sig fantastisk til mode”.

- Det er meget surrealistisk, og vi kan stadig ikke helt forstå, at man kan gøre sådan, siger Caroline Nødskov.

Kommer og smadrer dig, møgso

Men familien fra København er ikke de eneste, der føler sig snydt af Tonny Lehman Nielsson. Kontant har været i kontakt med flere tidligere kunder. En af dem betaler 2.000 kroner forud for en flytning, hvor Tonny Lehman Nielsson aldrig møder op, og i en anden sag flytter han ikke alt som aftalt.

Da Leise Marcher skal flytte, betaler hun 4.900 kroner forud, men her dukker Tonny Nielsson heller aldrig op.

Leise Marcher betaler Lehman Multiservice forud, men firmaet dukker aldrig op.

- Jeg sender sms'er til ham, jeg sender mails til firmaet og alt muligt, men der er ingen reaktion. Så finder jeg et opslag, han har lavet på Facebook, og der skriver jeg, om han ikke lige kan overføre mine penge. Så går der ikke to minutter, så har jeg ham i røret.

- Din klamme, fede luder. Jeg ved, hvor du bor. Kommer og smadrer dig, møgso, lyder beskeden til Leise Marcher.

- Det tog mig faktisk noget tid, før jeg følte, at det var rart at være her, og det er jo ikke det, man har brug for i en flyttesituation, siger hun.

Har ikke de nødvendige tilladelser

Kontant har taget sagerne med Tonny Lehman Nielsson og hans firma, Lehmann Multiservice, med til brancheforeningen Dansk Møbeltransport Forening.

- Sådan en historie er jo med til at trække hele branchen ned. Det er fuldstændig ødelæggende for os, så den har jeg det rigtig skidt med, siger sekretariatschef Anders Due.

Han undersøger firmaet nærmere for at se, om Tonny Lehman Nielsson har de påkrævede tilladelser?

- Ingen virksomhed opfylder søgekriterierne. Det vil sige, at den her virksomhed har hverken vognmandstilladelse eller varebilstilladelse, siger Anders Due.

Han opfordrer til, at man som forbruger ser sig godt for, før man indgår en aftale med et flyttefirma.

- Flytning er ikke noget, vi køber særlig tit, og når man ikke gør det, har man ikke nogen erfaring med, hvad man kan forvente, og hvad prisen skal være. Helt basalt skal man undersøge nogle grundforhold. Hvor lang tid har firmaet eksisteret, har det et cvr-nummer, er der negative kommentarer på Trustpilot, og er der et mønster i det, siger han.

Anders Due advarer også mod at gå ukritisk efter de billigste tilbud på nettet.

- Det er fint, at man kan få forskellige tilbud, men der er ikke meget regulering af, hvem der kan byde sig til på de her tilbudssider, og det skal kunden være opmærksom på, ligesom når man i øvrigt handler på nettet i andre sammenhænge, siger han.

For det, der umiddelbart ser ud til at være et rigtig godt tilbud, kan ende med at være det stik modsatte.

Flytning løber op i 46.000 kroner

Anne Mette Jørgensen går på nettet, da hun skal flytte fra København til Struer. Her finder hun Flyttefirma24, som kommer ud og ser på det, der skal flyttes og giver et tilbud på 9.995 kroner plus moms og såkaldte ”udgifter”.

Men dagen før flytningen bliver Anne Mette Jørgensen ringet op af Flyttefirma24.

- Jeg skal indbetale 18.494 kr. Så siger jeg; hvad for noget? I har jo ikke været her endnu, og jeg er jo ikke flyttet. Men det skal jeg altså, og det skal være på en straksoverførsel. Han er så strid, og der sidder jeg jo altså i en lejlighed, der næsten er pakket ned, siger Anne Mette Jørgensen.

Anne Mette Jørgensen sidder i kørestol og er helt afhængig af flyttehjælp. Hun så derfor ingen anden udvej end at betale Hassan Kamel Issa.

Hun overfører pengene, men kort efter ringer Flyttefirma24 igen og beder hende overføre pengene en gang til, fordi hun ikke har skrevet sit navn på den første overførsel.

- Jeg betaler to gange 18.495, før de overhovedet har flyttet noget som helst, siger Anne Mette Jørgensen.

Flyttefirma24 sender en mail, hvor de lover at tilbageføre de første 18.494 kroner, men det sker aldrig, og på dagen for flytningen kræver firmaets direktør, Hassan Kamel Issa, pludselig, at Anne Mette Jørgensen omgående skal betale 9.219 kroner yderligere, fordi, han mener, flyttelæsset er større end aftalt.

- Så siger jeg; hallo, jeg har jo betalt dobbelt så meget, de penge har jeg jo ikke engang fået tilbage, men så kæftede han op.

Anne Mette Jørgensen bliver bange for Hassan Kamel Issa og betaler det, han kræver. I alt betaler hun over 46.000 kroner for flytningen. Sagen har efterfølgende været i Nævnenes Hus, hvor Flyytefirma24 er blevet pålagt at betale 18.494 kroner tilbage, men det er ikke sket.

- Jeg er pensionist, jeg har en lille ekstra pension, og det var ikke det, der var meningen. Jeg ville have givet mine børnebørn noget som arv. Så jeg har det dårligt med det, siger Anne Mette Jørgensen.

Truer sig til penge

For Elin Sjöstrand bliver mødet med Flyttefirma24 også en dyr og ubehagelig oplevelse. Hun har på forhånd aftalt en timepris med firmaet, men på flyttedagen dukker Hassan Kamel Issa pludselig op og kræver et eftermiddagstillæg på 600 kroner i timen.

- Han begynder at råbe meget højt, og så ringer han sin ven op, der sidder i bilen, og siger, at han skal komme op, fordi jeg ikke gider betale.

Elin Sjöstrand føler sig ligesom Anne Mette Jørgensen truet til at betale.

Flere af de kvinder Kontant har talt med oplever Hassan Kamel Issa som truende og ubehagelig.

- Da han begynder at blive aggressiv og råbe, bliver det rationelle for mig at få ham ud ad døren, lukke og låse. Han intimiderer mig, fordi jeg står ene kvinde. Det er der jo ingen tvivl om, siger hun.

Andre kvinder, kontant har talt med, har også oplevet voldsomme prisstigninger under flytningen. En fortæller, at hendes flytning steg fra 8.000 til 29.000 kroner, en anden har betalt 11.000 mere end aftalt, og en tredje betalte 8.000 mere.

Elin Sjöstrand bliver både kaldt "racistiske svin" og "fucking luder" i sms'erne fra Flyttefirma24.

De pludselige tillæg undrer Dansk Møbeltransport Forening.

- Det forekommer mig meget mystisk, siger Anders Due.

Elin Sjöstrand melder Flyttefirma24 til politiet og skriver en anmeldelse på Trustpilot.

Kort efter modtager hun opkald og grove sms'er fra firmaet, hvor de truer med dagbøder, hvis hun ikke trækker anmeldelsen tilbage.

Finder flyttelæsset i Glostrup

Kontant har flere gange forsøgt at få en forklaring fra direktør i Flyttefirma24, Hassan Kamel Issa, men som det fremgår af videoen her, har han ikke lyst til at tale med Kontant.

Han har efterfølgende oplyst, at han ikke kender flere af de kunder, Kontant har talt med. Han hævder, at der ikke er opkrævet et for højt beløb for Anne Mette Jørgensens flytning, da flyttelæsset var større end aftalt, og at det er Elin Sjöstrand, der skylder ham penge og ikke omvendt.

Tonny Lehman Nielsson er heller ikke meget for at tale med Kontant. Han forklarer dog, at han ikke har haft kontrol over sit firma det seneste halve år, men han nægter at fortælle, hvem der så styrer virksomheden.

Mads og Carolines flyttelæs har ikke været at finde på nogle af de adresser, Tonny Lehman Nielsson hidtil har oplyst, men som det fremgår af videoen øverst i artiklen, siger han pludseligt, at tingene står på Nettolager i Glostrup. Her lykkes det Jacob Kragelund at finde familiens indbo, hele syv måneder efter parret flyttede hjem fra Schweiz.

Lehman Multiservice er nu lukket, men Tonny Lehman Nielsson har for nylig søgt personale til flyttefirmaet City Movers.

Facebook
Twitter