Forening samler penge ind til hjertestartere, men løber fra ansvaret

Samtidig viser det sig, at foreningens formand køber hjertestarterne for indsamlede penge af et firma, hvor han selv er direktør.

Brugsuddeler Jesper Rogersen modtog en pakke med batteri og elektroder fra Hjerteklub Danmark. Pris for den serviceaftale: 11.000 kr.

Ved hjertestop kan en hjertestarter være forskellen på liv eller død, og de seneste ti år er der hængt titusindvis af hjertestartere op over hele landet.

Men som DR's forbrugerprogram Kontant i dag kan afsløre, hersker der en usund kultur i dele af branchen for salg og opsætning af hjertestartere.

Særlig problematisk er flere såkaldte non-profit-foreninger, der samler ind blandt lokale borgere og erhvervsdrivende og hænger hjertestartere op på forsamlingshuset, idrætshallen eller ved det lokale supermarked.

En af de foreninger, der samler ind til hjertestartere, er Hjerteklub Danmark. Her har de ansatte gennem flere år samlet ind til hjertestartere, og af foreningens hjemmeside fremgår det, at der er samlet ind til flere hundrede hjertestartere og serviceaftaler landet over.

Hjerteklub Danmark er ifølge et kort på foreningens hjemmeside tilstede med hjertestartere og serviceaftaler over hele landet. (Foto: Kristian Nygaard Jakobsen DR)

Et skilt til 9.000 kr.

Kontant har undersøgt en række af de serviceaftaler, Hjerteklub Danmark har samlet penge ind til.

En serviceaftale skal sikre, at der er strøm på hjertestarterens batteri, og at de elektroder, der sættes på kroppen hos en person med hjertestop, ikke er for gamle.

På Tarm Skole samlede foreningen for eksempel 9.000 kr. ind i begyndelsen af 2019, og donorerne fremgår nu af et skilt ved hjertestarteren. Men da Kontant undersøger hjertestarteren sammen med Falck-redder, Claus Sejer, viser det sig, at elektroder og batterier er alt for gamle.

- Batteriet skulle være skiftet i 2018, så der er nogen, der ikke har gjort deres arbejde, og den indikerer også, at den mangler strøm, siger Claus Sejer.

- Det næste er så holdbarheden på elektroderne, der også udløb i 2018. Den gel, der gør, at de kan sidde fast på kroppen, tørrer ind. Så får maskinen svært ved at analysere og give stød, tilføjer Falck-redderen.

Ifølge Hjerteklub Danmark skal skolen selv stå for at udskifte elektroder og batteri, der vil blive tilsendt, men det er skolen aldrig blevet informeret om, fortæller serviceleder på Tarm Skole, Klaus Damm Andersen.

- Det er ikke noget, jeg har hørt om, og jeg har ikke noget med hjertestarteren at gøre. Jeg har ikke købt den, jeg har ikke bestilt den. Jeg lægger bare mur til, fortæller han.

Hjerteklub Danmarks serviceaftale er altså ikke meget værd for hjertestarteren på Tarm Skole.

Dybt kritisabelt og skræmmende

I Super Brugsen i Hovedgård gentager historien sig. Her er der samlet 11.000 kr. ind til en serviceaftale, og Hjerteklub Danmark har så sendt en pakke med batterier og elektroder, og så skal brugsens personale selv servicere hjertestarteren. Det vidste personalet bare ikke, og det er uforsvarligt, mener uddeler Jesper Rogersen.

- Det er helt klart Hjerteklub Danmarks opgave, for de samler jo pengene ind til det, så burde de jo have nogen, der kører servicen på den. Jeg vil ikke gøre det, for hvad nu hvis jeg ikke gør det rigtigt, siger han.

Og ligesom på Tarm Skole er batteri og elektroder også for gamle i hjertestarteren i Hovedgård.

- Det, synes jeg, er dybt kritisabelt og skræmmende, for hvad nu hvis den ikke virker, og den skal bruges. Det ville jeg da være frygtelig ked af, siger Jesper Rogersen.

Priser og regnskaber holdes hemmelige

Men det er ikke kun serviceaftalen, der er uklar, når det kommer til Hjerteklub Danmark.

På foreningens hjemmeside kan man ikke se, hvad hjertestarterne koster, ligesom donorer og andre interesserede ikke har mulighed for at se non-profit-foreningens regnskaber.

Den manglende gennemsigtighed møder kritik fra Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, Isobro.

- Når jeg er inde på Hjerteklub Danmarks hjemmeside, får jeg mere indtryk af en konstruktion, og jeg kan for eksempel ikke se det seneste regnskab. Det kan selvfølgelig være fordi, man ikke ønsker at være transparent og ikke ønsker, at nogen skal se, hvad der foregår i foreningen, siger generalsekretær i Isobro, Mette Grovermann.

Hjerteklub Danmark er ikke medlem af Isobro, ligesom foreningen heller ikke er medlem af Brancheforening for Hjertestarterne. Her vækker foreningens uigennemsigtighed også undren hos formand Frederik Folke.

- Jeg kan være bekymret for, at man så har meget nemt ved at tjene lidt for mange penge på at sælge hjertestartere eller serviceordninger, siger han.

Køber hjertestarterne af sig selv

Ifølge foreningens hjemmeside køber Hjerteklub Danmark sine hjertestartere af firmaet Cardio Care.

Men ser man på ledelsen i henholdsvis Hjerteklub Danmark og Cardio Care viser det sig, at formanden for foreningen Hjerteklub Danmark, Philip Maron Petersen, også er direktør i Cardio Care. Og kassereren i Hjerteklub Danmark, Peder Nielsen, er samtidig salgschef i Cardio Care.

Stifteren af Cardio Care er Philip Maron Petersens far, Lars Petersen. Han er dirigent ved generalforsamlingen i Hjerteklub Danmark, og endelig er Philip Marons Petersens lillebror, Daniel Maron Petersen, bestyrelsesmedlem i Hjerteklub Danmark, men også marketingsansvarlig i Cardio Care.

Ifølge Isobro er et sådant personsammenfald mellem foreningen og firmaet helt udelukket for en velgørende, non-profit-forening.

- Det er no-go. Det er ikke en sund konstruktion. Hvis relationen mellem foreningen og samarbejdspartneren er for tæt, kan man med rette blive i tvivl om, hvem det er, man i virkeligheden støtter; er det foreningen eller en kommerciel virksomhed, spørger Mette Grovermann.

Også i Brancheforening for Hjertestarterne vækker konstruktionen kritik.

- Det lyder bestemt som en meget uhensigtsmæssig ordning, for så køber du hjertestarteren af dit eget firma, og får du den så til den laveste markedspris, eller sætter du selv prisen urimeligt højt, spørger Frederik Folke.

Philip Maron Petersen samler ind til hjertestartere gennem sin forening, Hjerteklub Danmark, og køber så hjertestarterne af sit eget firma Cardio Care.

Dobbeltroller skal revurderes

Rækken af dobbeltroller mellem Hjerteklub Danmark og Cardio Care kritiseres altså fra flere sider, men ifølge direktør og foreningsformand Philip Maron Petersen er konstruktionen kun en fordel for kunder og donorer.

- De får det jo til forhandlerpris. Hvis vi skal ud og købe noget andet, vil omkostningerne være højere, siger han og afviser, at det er problematisk, at han handler med sig selv med de indsamlede penge.

- Jeg har udnyttet de muligheder, der var, siger han.

Philip Maron Petersen vil dog revurdere konstruktionen mellem sit firma og sin forening, efter Kontant har forelagt ham kritikken fra Isobro og Hjertestarternes Brancheorganisation.

- Det er taget til overvejelse, og vi er i gang med det. Lige så snart, der er noget på plads, bliver det meldt ud. Men jeg kan ikke gøre det fra den ene dag til den anden, for så skal jeg enten sige op her eller lukke foreningen, siger han.

Serviceaftalen er en pakke med posten

I forhold til serviceaftalerne mener Philip Maron Petersen, at alt er, som det skal være.

- Der er hundrede procent styr på de serviceaftaler. De bliver vedligeholdt, siger han.

Philip Maron Petersen erkender dog, at den service hans firma og forening leverer begrænser sig til en pakke sendt med posten.

- Normalt er der lavet en aftale om, at de får tilsendt batteri og elektroder, siger han, og medgiver, at der også her er plads til forbedring.

- Vi må have det hele op til revidering. Det er klart, siger han.