GUIDE: Få penge tilbage når dit fly er forsinket

Hvis du kender dine rettigheder, kan du i mange tilfælde få kompensation, hvis dit fly bliver forsinket.

Hvis din flyafgang er aflyst eller forsinket, er flyselskabet forpligtet til at oplyse dig om dine muligheder for kompensation og forplejning.

Du skal altid begynde med at klage til det flyselskab, hvor du har købt din billet. Hvis du ikke er enig eller tilfreds med selskabets svar, har du to muligheder:

- Du kan få behandlet din sag gratis hos Trafikstyrelsen

- Du kan gå direkte i byretten

Giver Trafikstyrelsen dig medhold, skal flyselskabet udbetale den påkrævede kompensation. Bliver din sag afvist i Trafikstyrelsen, kan du stadig gå rettens vej.

I byretten kan du føre sagen selv eller få hjælp af de private klagehåndteringsselskaber, der lever af at føre sager mod flyselskaberne.

Her kan du se, hvad du har krav på hvornår:

Forplejning ved forsinkelse og aflysning

Er dit fly mindst 2-4 timer forsinket i afgang, skal flyselskabet tilbyde dig mad og drikke, mens du venter. Du kan desuden have krav på et hotelophold og transport fra hotellet til lufthavnen, hvis overnatning bliver nødvendig.

Retten til forplejning gælder efter:

  • 2 timers forsinkelse i afgang for flyvninger under 1.500 km
  • 3 timers forsinkelse i afgang for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km uden for EU
  • 4 timers forsinkelse i afgang for flyvninger, som er længere end 3.500 km og uden for EU


Hvis luftfartsselskabet ikke har tilbudt dig forplejning, og du står i en dansk lufthavn, kan du regne med, at du har følgende beløb til mad og drikke pr. passager:

  • Morgenmad: 80-100 kr.
  • Frokost: 100-125 kr.
  • Aftensmad: 125-150 kr.


Gem kvitteringerne for dine indkøb, så du kan dokumentere dine udgifter.

Ved en forsinkelse på mindst 5 timer i afgang, kan du vælge at afbryde rejsen og få refunderet billetprisen. Ved en forsinkelse har du ikke krav på en omlægning af rejsen.

Men hvis dit fly bliver aflyst, eller du bliver afvist på grund af overbooking har du krav på at få omlagt rejsen eller få refunderet din flybillet. Ved valg af omlægning gælder samme regler for forplejning som ved forsinkelse.

Kompensation ved forsinkelse og aflysning

Din rejse er omfattet af reglerne for kompensation og/eller refusion, hvis du rejser fra en hvilken som helst lufthavn i EU eller ankommer til EU med et EU-luftfartselskab.

Bliver du 3 timer eller mere forsinket i ankomst til din destination, eller bliver afgangen aflyst, kan du have krav på kompensation, med mindre forsinkelsen skyldes ’usædvanlige omstændigheder’, som eksempelvis uvejr eller strejke. Beløb per passager:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km
  • 600 euro for flyvninger, som ikke falder ind under ovenstående

Det er en forudsætning, at du har en bekræftet reservation til den aktuelle flyafgang, og at du er til stede ved check-in og boarding i rette tid.

Retten til kompensation gælder ikke, hvis du bliver oplyst om aflysningen, mindst to uger før det planlagte afgangstidspunkt.

Bliver du afvist på grund af overbooking, har du krav på kompensation, og du har krav på at få omlagt rejsen eller få refunderet din flybillet. Ved valg af omlægning gælder samme regler for forplejning som ved forsinkelse og aflysning.

I visse tilfælde kan flyselskabet reducere din kompensation med 50 procent, afhængigt af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.

Hvis du er ude for forsinkelser eller aflysninger i et ikke EU-land, men du flyver med et EU-luftfartsselskab, skal du henvende dig til myndigheden i EU-ankomstlandet. Du kan også kontakte Forbruger Europa, som hjælper dig gratis, hvis der sker hændelser i andre EU-lande.

Kilde: Flypassager.dk

Se "Kontant: Flyforsinkelser for millioner" på DR1

Følg Kontant på Facebook og deltag i debatten

KONTAKT REDAKTIONEN

Format: PNG, JPG, PDF, DOC og DOCX.
Max. 5 MB