GUIDE: Sådan er de nye synsregler

Færre biler vil fremover blive betinget godkendt og flere skal til omsyn.

20 maj i år trådte EU’s nye regler for periodisk syn i kraft.

Den mest markante ændring er, at en række fejl, der tidligere gjorde, at en bil blev ”betinget godkendt” nu kategoriseres som "væsentlige fejl" og skal kontrolleres ved et omsyn.

Her kan bilens ejer altså ikke længere nøjes med at få fejlen udbedret hos mekanikeren. Bilen skal fordi synshallen igen.

Det gælder for eksempel fejl som forkert indstillede forlygter, hvis mønsterdybden på dækkene er slidt ned til under 1,6 mm på personbiler, eller hvis udstødningsrøret er utæt.

Fire forskellige synsafgørelser

I forbindelse med syn udstedes en synsrapport, på hvilken ét af følgende synsresultater noteres:

  • godkendt

  • betinget godkendt

  • kan godkendes efter omsyn

  • ikke godkendt

Bliver bilen "godkendt" eller "betinget godkendt", kan du køre fra synshallen i køretøjet. Bliver bilen "betinget godkendt", skal de konstaterede fejl dog udbedres, før køretøjet er i lovlig stand, men bilen skal ikke til et omsyn.

Ved "kan godkendes efter omsyn" og ”ikke godkendt” får du også lov at køre fra synshallen, men bilen skal til omsyn inden for 33 kalenderdage eller i det sidste tilfælde måske et helt nyt syn. Er der imidlertid tale om såkaldte ”farlige fejl” fundet på køretøjet ved synet, bliver der udstedt et køreforbud, som betyder, at bilen ikke må køre fra synshallen, men skal afhentes af en autotransporter eller lignende.

Et omsyn et typisk et par hundrede kroner billigere end selve synet.

Seks ting du selv kan tjekke

Forventningen er, at færre biler fremover vil blive betinget godkendt, og flere skal til omsyn. Hos FDM forventer de, at en tredjedel flere biler skal forbi synshallen en ekstra gang.

Intervallet mellem syn forbliver uændret. En personbil skal således synes første gang, når den er fire år gammel og herefter hvert andet år.

Færdselsstyrelsen har samlet seks råd til at undgå typiske fejl, som du let kan opdage og få repareret inden syn, så du mindsker risikoen for omsyn:

  • Tjek om alle bilens lygter virker.

  • Støjer bilen mere end normalt, er bilens udstødning måske utæt. Få det evt. undersøgt ved et værksted.

  • Mål dækkenes mønsterdybe. Den skal mindst være 1,6 mm, og dækkene må ikke være møre eller have synlige skader.

  • Få udbedret fejlen hvis en kontrollampe i instrumentbrættet lyser.

  • Tryk på hornet og lyt til, om der kommer en klar og konstant tone.

  • Tjek om der er synligt oliespild fra motoren. Drypper bilen så få det evt. undersøgt på et værksted.

Se "Kontant: Min nysynede bil var livsfarlig"

Facebook
Twitter