Guide: Undgå at blive snydt af din flyttemand

Se hvad du skal undersøge, inden du hyrer et flyttefirma, og hvor du kan klage, hvis noget går galt.

Når flytningen først er i gang, skal flyttelæsset helst fra A til B uden problemer og pludselige ekstraregninger.

For mange kan en flytning føles uoverskuelig. Derfor kan det være en fordel at betale et flyttefirma for at gøre en del af arbejdet.

Men som DR’s forbrugerprogram Kontant i dag fortæller, er det ikke altid helt ligetil, når man har hyret et - på papiret - professionelt flyttefirma.

I programmet ”Frygtelige flyttemænd” fortæller en række forbrugere, hvordan de er blevet snydt for flere tusinde kroner og sågar har mistet deres indbo under flytning. Og når de forsøger at få kontakt til flyttefirmaerne, bliver de mødt med dårlige undskyldninger og truende adfærd, der efterlader dem frustrerede og opgivende.

Men der er flere ting, du kan gøre for ikke at ende i samme situation.

Det skal du gøre inden flytningen

  • Spørg venner, familie og bekendte om de kan anbefale eller fraråde et bestemt flyttefirma.

Når du har fundet et flyttefirma, så tjek dem online:

  • Slå firmaet op på CVR-registret og tjek hvem der er direktør i firmaet.

  • Nogle flyttefirmaer lukker ned og dukker op igen kort tid efter med et nyt navn. Prøv derfor at google direktørens navn og se, hvad der dukker op.

  • Læs andres anmeldelser af firmaet, for eksempel på Trustpilot. Hvis flere har haft en dårlig oplevelse, og det samme mønster går igen, kan det være klogt at vælge firmaet fra.

  • Få mindst to pristilbud så du har et sammenligningsgrundlag at forholde dig til.

  • Få altid aftalen med flyttefirmaet på skrift - det vil være en stor hjælp, hvis der opstår uenighed.

Betaling af flyttemænd

Som det fremgår af programmet, forsøger nogle flyttefirmaer bevidst at snyde deres kunder ved at tage overpris for flytningen.

Du kan aftale med flyttefirmaet, om flytningen skal være med eller uden et fast tilbud. Ved et fast tilbud får du en pris inden flytningen. Flyttemændene besigtiger din bolig og vurderer, hvor meget flyttegods der er. Hvis du booker dem via nettet, skal du selv vurdere størrelsen på dit indbo. Jo mere detaljeret du beskriver det, jo større er chancen for, at du får et realistisk bud. Husk også at oplyse hvor mange hjælpere du evt. selv stiller med, og hvor meget du selv pakker ned.

Hvis flytningen er uden et fast tilbud, betyder det, at du betaler en timepris. Dermed ved du først efter flytningen, hvor meget det kommer til at koste.

Der er en række ting, du skal være opmærksom på i forhold til betalingen:

  • Hvis I har aftalt et fast tilbud inden flytningen, så er det som udgangspunkt bindende, medmindre forudsætningerne for flytningen ændres betydeligt. Det kan for eksempel være, hvis flyttegodset er større end oplyst. I disse tilfælde kan flyttefirmaet ændre prisen, hvis de på flyttedagen straks gør opmærksom på dette.

  • Hvis du har fået et prisoverslag, er det ikke bindende men kun en cirkapris. Ifølge Forbrugerklagenævnet må overslaget som udgangspunkt ikke overskrides med mere end ti pct.

  • Ved flytning uden fast tilbud vil du ofte skulle betale kontant lige efter flytningen. Vær opmærksom på at time- og kilometerbetaling typisk starter fra flyttefirmaet kører fra deres firmaadresse og er tilbage igen.

  • Er der uenighed om, hvorvidt prisen på flytningen er opgivet med eller uden moms, er det flyttefirmaet, der skal bevise, at priserne er oplyst uden moms.

Opmagasinering

For nogle er det nødvendigt at have hele eller dele af deres indbo opmagasineret i forbindelse med flytning.

Her er det vigtigt, at du sørger for, at du har helt styr på, hvad du har opmagasineret - for eksempel ved at tage billeder af det. Hvis ejendelene bliver registreret af firmaet, så sørg for at få en kopi af listen. Kontakt dit forsikringsselskab og giv besked om opmagasineringen, så du er sikker på, at dine ejendele fortsat er forsikrede.

Bed altid om en skriftlig aftale med firmaet, hvor alle omkostninger, betingelser samt adressen for opmagasineringen fremgår.

Klagemuligheder

Du har flere muligheder for at klage, hvis du føler dig snydt eller uretfærdigt behandlet af et flyttefirma.

Hvis der er skader på dine ting så klag hurtigst muligt til flyttefirmaet på skrift, så du kan bevise, at du har klaget. Som udgangspunkt skal flyttefirmaet give økonomisk erstatning for ødelagt indbo.

I de fleste tilfælde udløser forsinkelse ved flytning ikke erstatning, medmindre det betyder, at du fx bliver nødt til at opmagasinere flyttegodset. I sådanne tilfælde kan du kræve erstatning.

Hvis du er utilfreds med flytningens udførsel, pris eller lignende, og du ikke kan komme igennem til flyttefirmaet, kan du klage til Center for Klageløsning.

Er flyttefirmaet medlem af Dansk Møbeltransport Forening, kan du kontakte dem.

Kilder: forbrug.dk og Dansk Møbeltransport Forening.

Facebook
Twitter