Handel med el har udviklet sig til et krejlermarked

El-sælgerne lokker med lektiehjælp, gavekort og konkurrencer og stikker gerne en løgn i jagten på nye kunder.

Fri konkurrence tvinger priserne ned til glæde og gavn for forbrugerne.

Det var et af hovedargumenterne, da politikerne ved årtusindskiftet liberaliserede det danske el-marked. Et andet var at liberaliseringen ville medføre et sundt konkurrencemarked.

Og antallet af el-leverandører, der kappes om at tilbyde forbrugerne den bedste og billigste el, er da også steget markant i kølvandet på at el-markedet blev givet frit i 2003.

Antallet af leverandører er i dag tæt på 100, og kampen om kunderne er så hård, at flere selskaber forsøger at lokke forbrugerne til med lektiehjælp til børnene, rabatordninger og konkurrencer i tilknytning til den el de sælger.

Løgn på løgn på løgn

Salget foregår blandt andet fra callcentre i Spanien, men el-sælgerne er også rykket ud i storcentre og butikker for at kapre kunder. Det fik Kennet Heidelbach at føle, da han er en tur i Power i Glostrup på udkig efter et nyt tv.

- Da jeg så småt er ved at gå ud, kommer de mig i møde, siger han.

Sælgerne fra SEAS-NVE lægger ud med at tilbyde Kennet Heidelbach et gavekort til Power på 400 kr. Da han først stopper op, går salgstalen i gang, og her spiller sælgerne på alle tangenter – også de falske.

Sælgeren påstår, at SEAS-NVE er kåret til Europas grønneste el-selskab, han påstår, at den rå el-pris er den laveste i 36 år, og han påstår, at SEAS-NVE ejer den tredjestørste vindmøllepark i Europa.

Som forbruger uden større kendskab til det danske og europæiske el-marked, kan det være svært at gennemskue de påstande på stående fod.

Men tjekker man oplysningerne, viser det sig at være løgn på løgn på løgn.

- Han skal bare have nogle kunder igennem. Koste hvad det vil. Jeg oplever det som bondefangeri, og jeg bliver vred over, at man kan tillade sig at stå og lyve folk op i hovedet, siger Kennet Heidelbach, der efterfølgende aflyser aftalen med SEAS-NVE.

Og salgstalen er da også i strid med Forbrugerombudsmandens vejledning på området.

- Alle påstande, der benyttes i markedsføringen, skal være korrekte og præcise, relevante og afbalancerede og klart formuleret, så forbrugerne umiddelbart forstår dem og ikke bliver vildledt, hedder det.

Erkender fejl på stribe

Markedsdirektør i SEAS-NVE, Ole Vestergaard, erkender, at der i det konkrete tilfælde er begået en stribe fejl.

Først og fremmest findes der slet ingen kåring af Europas grønneste el-selskab.

- Det er absolut en fejl fra salgskonsulentens side at påstå, at vi er det. Mig bekendt er der ikke nogen, der er kåret til det, og jeg ved ikke, hvordan man skulle kåres til det, og det er vi ikke, siger Ole Vestergaard.

Han erkender også, at prisen ikke er den laveste i 36 år, som Kennet Heidelbach fik at vide.

- Det at udtale sig om, at priserne er lave, er korrekt. Men at sige absolut, at priserne er de laveste, det er vores salgskonsulenter ikke instrueret i, og de skal ikke gå ind i absolutte udmeldinger omkring priser, så det er en fejl, siger Ole Vestergaard, der også må afvise påstanden om at SEAS-NVE skulle eje Europas tredjestørste vindmøllepark.

- Nej, det er nok den tredje fejl, jeg også har konstateret i de klip, jeg er blevet forelagt, siger han.

Men også andre el-selskaber kører en aggressiv markedsføring. DR’s forbrugerprogram Kontant modtager igen og igen henvendelser fra frustrerede forbrugere, der føler sig snydt af el-selskaberne og ikke mener, de har fået det, de er blevet lovet.

Minister: De skal opføre sig ordentligt

Det er energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V), der har det overordnede ansvar for energisektoren.

I forhold til el-selskabernes aggressive salgsmetoder og sælgere der rutter med sandheden i jagten på nye kunder, vil ministeren minde selskaberne om, at salget skal foregå på en fair og ordentlig måde.

- Det er selvfølgelig vigtigt, at man overholder de regler, der er, og det vil jeg også sætte mig ned og tage en snak med energiselskaberne om og sikre mig, at det også er sådan. Jeg synes, det er ret vigtigt, når der er en konkurrence, at man gør det på en ordentlig måde, og at selskaberne markedsfører sig ordentligt. Og når man er i telefonkontakt, eller hvad man nu er med forbrugerne, skal man overholder de regler, der er, så det vil jeg sætte mig ned og tage en snak med selskaberne om, så vi sikrer, at reglerne bliver overholdt, siger Lars Chr. Lilleholt (V).

Men de aggressive salgsmetoder er blot et af flere problematiske forhold på el-markedet. Et andet er stigende priser og et tredje er selskaber, der lover kunderne, at de får 100 procent grøn strøm, velvidende at det er umuligt.

Se ”Kontant: Dyr strøm i grøn forklædning” 21.00 på DR1.

Facebook
Twitter