Kommissionsbiler.dk sælger kundernes biler og beholder deres penge

Samtidig fyger det med løgne, beskyldninger og hjemmelavede bøder fra firmaets direktør.

Når bilen skal sælges, kan det være fristende at gøre det ved et såkaldt kommissionssalg.

Her afleverer du bil og registreringsattest hos en forhandler, der mod betaling tager sig af handlen. Som sælger slipper du altså for at bruge tid og energi på at få bilen solgt, og forhandleren står for hele forløbet med klargøring og annoncering og salg.

Nemt og enkelt hvis alle parter overholder den indgåede aftale. Men for en lang række kunder hos Kommissionsbiler.dk har salget af deres bil udviklet sig til et grotesk forløb med vilde løgne, grove beskyldninger og hjemmelavede bøder udstedt af direktør Erik Jensen.

Han reklamerer flittigt for sin forretning på Facebook, og det er også her, Morten Egelund falder over Kommissionsbiler.dk.

- Jeg kontakter ham gennem Facebook, han kommer og gennemgår bilen og tager den med. Han er den, der giver den bedste pris, siger Morten Egelund.

I dag står han tilbage uden sin bil og 205.000 kroner fattigere, for Erik Jensen sælger hans VW Polo, men udbetaler aldrig pengene.

- Jeg forsøger gentagne gange at ringe til ham, sende mails og er nede at besøge ham. Jeg prøver alt. Jeg kontakter også politiet, men fordi jeg har afleveret min registreringsattest, kan de ikke gøre noget, siger han.

Morten Egelund hyrer derfor en advokat og trækker Kommissionsbiler.dk i retten for at få sine penge. Retten giver ham medhold, men i stedet for at betale beder Erik Jensen retten om at genvurdere sagen, og Morten Egelund venter nu på udfaldet af endnu en retssag.

- Det er, som om han lever i et andet samfund. Han er fuldstændig ligeglad, siger Morten Egelund, og han er langt fra den eneste utilfredse kunde.

Kæmper over et år for at få sine penge

DR’s forbrugerprogram Kontant har været i kontakt med 30 kunder, der på den ene eller anden måde er kommet i klemme hos Kommissionsbiler.dk.

Carsten Povlsens problemer begynder, da han hyrer Erik Jensen til at sælge sin VW Passat i maj 2020.

Erik Jensen får bilen ind, gør den klar og lægger også en salgsvideo på Facebook, hvor han præsenterer bilen for mulige købere.

Billedet her er fra en facebookvideo, hvor Erik Jensen reklamerer for Carsten Povlsens VW Passat. (© Kommissionsbiler.dk)

- Der går en måneds tid, og så får jeg en mail fra Erik om, at han har fået et bud på bilen. Han kan afregne 105.000 i stedet for 110.000 kroner. Jeg skriver ok, og så hører jeg ikke mere, siger Carsten Povlsen.

Sommeren går, uden han får sine penge, og i løbet af september 2020 skriver Carsten Povlsen fem gange til Kommissionsbiler.dk uden resultat.

- Jeg skriver mails og sender sms’er, men jeg kan ikke få fat i ham. Så hyrer jeg en advokat til at køre sagen. Han laver så diverse skrivelser til Erik, men han kan ikke ringe ham op, og han svarer heller ikke på hans mails. Og så kører den selvfølgelig igennem retten, siger Carsten Povlsen.

Erik Jensen hævder, at han ikke kan betale den aftalte kommissionspris, da der blandt andet har været udgifter på 35.000 kroner til en ny motor.

Men Kommissionsbiler.dk bliver dømt til at betale de 105.000 kroner, og efter mere end ét års tovtrækkeri får Carsten Povlsen endelig sine penge i august 2021.

Udskriver bøder for 20.000 kroner

Han tror nu, at han kan lægge sagen bag sig, men hans problemer med Erik Jensen og Kommissionsbiler.dk er langt fra ovre. Pludselig dumper der en ”bøde” ind ad brevsprækken på 5.000 kroner.

Af kontrakten med Kommissionsbiler.dk fremgår det, at kunder, der fremsætter usande eller udokumenterede påstande, kan idømmes dagbøder på 5.000 kroner.

Carsten Povlsen har blot skrevet en anmeldelse på Trustpilot, og den står han ved.

- Den handler egentlig bare om, hvor lang tid der er gået, før jeg får mine penge. Jeg skriver først anmeldelsen, da sagen er afsluttet, og jeg har ikke skrevet noget usandt eller udokumenterbart, siger han.

Men Erik Jensen sender flere fakturaer, og den samlede bøde er nu oppe på 20.000 kroner.

- Det er voldsomt, men jeg sletter ikke min anmeldelse. Der er ikke noget usandt i den, hvilket min advokat også giver mig ret i. Så han kan bare blive ved med at sende dem, siger Carsten Povlsen.

Mystiske anmeldelser vækker undren

Erik Jensen gør altså, hvad han kan for at holde de dårlige anmeldelser fra døren, og kigger man på Trustpilot, er der da også mange rosende og pæne ord om Kommissionsbiler.dk fra meget tilfredse kunder.

Men Kontant er kommet i kontakt med en tidligere medarbejder, der kan afsløre, hvordan det hænger sammen. Cecilie Lehmann var ansat i firmaet frem til julie 2021.

- Jeg begynder at studse over, at hver gang der kommer en negativ anmeldelse på trustpilot, kommer der 3-5 positive anmeldelser, hvor jeg ikke synes, jeg kan genkende beskrivelserne af de biler, der er anmeldt, eller det der står i de her positive anmeldelser, siger hun.

Cecilie Lehmann forhører sig nu blandt sine kollegaer, om der er andre, der har bemærket det.

- Jeg spørger rundt i virksomheden, hvor en medarbejder så indrømmer, at de sidder og skriver de her anmeldelser. Jeg får også en liste fra medarbejderen over, hvilke anmeldelser de har oprettet, og der kan jeg jo se, at der stadig er mange af dem, der ligger inde på Trustpilot, siger hun.

Kontant har bedt Trustpilot undersøge de mange positive anmeldelser af Kommissionsbiler.dk, og konklusionen er klar: Mange af de femstjernede anmeldelser viser sig at være falske. De er tilsyneladende oprettet via et domæne, der er knyttet til Kommissionsbiler.dk. I alt har trustpilot slettet 113 falske anmeldelser det seneste år.

- Jeg har jo siddet og svaret og troet, at det var rigtige kunder, jeg skrev tak til, siger Cecilie Lehmann.

Professor: Det er dybest set bedrageri

Hun fortæller også en anden opsigtsvækkende historie fra sin tid hos Kommissionsbiler.dk.

- Jeg havde en kunde, der kontaktede mig, fordi de havde fundet ud af, at deres bil var blevet solgt til en højere pris, end de har fået for den, fortæller hun.

Ifølge Cecilie Lehmann sker det et par gange, mens hun er ansat, og Kontant undersøger nu, hvad køberen af Carsten Povlsens VW Passat betaler for bilen?

Den bliver sat til salg til 129.900 kroner, og fratrukket Erik Jensens honorar skal han afregne 110.000 kroner til Carsten Povlsen, hvilket ender på 105.000 kroner grundet et afslag.

Men køberen, Daniel Holgaard Perto, får aldrig noget afslag.

- Han vil ikke snakke om prisen. Han siger, den er i den bedste stand, så jeg giver 129.900 kroner, siger han.

Daniel Holgaard Perto er heller ikke bekendt med, at bilen har fået ny motor, som Erik Jensen hævder.

Og hvordan forholder det sig så med prisen på Morten Egelunds bil? Hans VW Polo bliver sat til salg til 239.900 kroner, og han går med til et afslag på 15.000 kroner. Men hvad betaler køberen, Mads Gyldenvang, for bilen?

- Jeg betaler 239.900 kroner. Jeg har aldrig nogensinde snakket om et afslag. Jeg betaler det fulde beløb, der står i forruden, da jeg køber den bil, siger han.

Kontant har forelagt sagerne for Kim Østergaard, der er professor på CBS og ekspert i kommissionshandel.

- Han har jo i strid med sandheden sagt, at bilerne blev solgt for et lavere beløb, end det de rent faktisk blev solgt for. Det er jo dybest set bedrageri, der er begået over for sælgeren i den her sammenhæng, siger han.

Kim Østergaard har også læst den kontrakt igennem, som Kommissionsbiler.dk opererer med, og hvor det blandt andet fremgår, at der vanker bøder, hvis man kritiserer firmaet.

- Det er jo en skræmmekampagne, for at folk ikke skal prøve at udbrede sig om, hvad han går og laver. Han er jo selvfølgelig ikke interesseret i, at offentligheden får indblik i, hvad det er for nogle narrestreger, han har gang i. Jeg har læst mange kontrakter igennem årene, og det her er jeg aldrig stødt på. Det er fuldstændig ude i hampen. Det er jo en vigtig del af det at leve i en retsstat og et demokrati, at vi som borgere har ytringsfrihed, siger Kim Østergaard.

Direktøren afviser al kritik

Erik Jensen driver altså sin forretning med noget utraditionelle metoder, og han er da også en hyppig gæst i byretten.

Alene i 2021 taber han 11 sager, og hver gang bliver han dømt til at betale bilernes tidligere ejere de penge, som de i månedsvis har haft til gode. I alt 1,8 millioner kroner.

Men da Kontant banker på og spørger til Carsten Povlsens sag, hvor Erik Jensen også blev dømt, har han en helt anden opfattelse af udfaldet.

- Den sag har jeg ikke tabt i byretten, siger Erik Jensen og hævder stik mod fakta, at han frivilligt valgte at betale de 105.000 kroner.

Han hævder også, at hans bødesystem er helt efter bogen.

- Det er under aftaleloven. Vi vil ikke have vores aftaler ud offentligt, og vi vil ikke have det der tvist på trustpilot og de sociale medier. Når vi har med gamle biler at gøre, så kan der godt opstå en tvist, og vi vil ikke have sådan noget mudderkastning på nettet. Det er simpelthen vores forretningsprincip, siger han og afviser, at firmaet laver falske anmeldelser på Trustpilot.

- Nej, det gør vi ikke. I hvert fald ikke med mit kendskab.

Endelig er der spørgsmålet om, hvorfor Erik Jensen oplyser en urigtig salgspris til både Carsten Povlsen og Morten Egelund?

- Carsten Povlsens bil havde en defekt motor og Morten Egelund har fået en regning, og den har han ikke har betalt, lyder svaret fra direktøren, der påstår at have god samvittighed trods domme på stribe og kritik fra talrige kunder.

- Ja, det har jeg. Men jeg vil også sige det på den måde, at jeg har nogle dage på kontoret, der er mere trælse end andre.