Kritik af Bisidderhjælpen: Malker udsatte mennesker

Kunder og tidligere ansatte beretter om en kynisk forretning, hvor det handler om at tjene penge frem for at hjælpe kunderne.

Direktøren i Bisidderhjælpen, Pia Larsen, afviser kunders og tidligere ansattes kritik af fimaet.

- Når man finder ud af, hvad konceptet drejer sig om, bliver man flov, fordi man som socialrådgiver er med til at malke sårbare mennesker.

Sådan siger Kirsten Jensen, der i 2018 arbejdede i det private socialrådgiverfirma Bisidderhjælpen. Et landsdækkende firma, der tilbyder hjælp og rådgivning til borgere, der har en socialsag kørende med det offentlige.

- Med os som part i din sag, står du aldrig alene, lyder det i en reklamefilm på firmaets hjemmeside.

Her lover Bisidderhjælpen professionel hjælp og rådgivning, men kun hvis firmaet vurderer, at de er de rette til opgaven.

- Tror vi ikke på, at vi kan eller er de bedste til at løse opgaven, så siger vi nej tak til at indgå i et samarbejde. Det er din garanti for et godt samarbejde, står der.

Men ifølge Kirsten Jensen er det primære fokus i Bisidderhjælpen at få penge i kassen.

- Man tager revl og krat og siger, alt kan lykkes. De er platugler, for jeg synes ikke, man skal tjene penge på menneskers sårbarhed, siger hun.

Brudte løfter for 11.000 kr.

Rikke Overby Mikkelsen er en af de tidligere kunder, der fik at vide, at Bisidderhjælpen kunne hjælpe hende. Hun har ADHD og lider af angst og er ude af stand til at passe et almindeligt arbejde. Men hun ville gerne ud af kontanthjælpssystemet og have et fleksjob.

- Det har været enormt vigtigt for mig at få det her fleksjob, så jeg kunne vise, at jeg også kunne gøre en indsats og være en del af samfundet. De lover mig, at de kan hjælpe mig videre, og jeg får et meget klart indtryk af, at det ikke er noget problem at få det fleksjob, siger Rikke Overby Mikkelsen.

Men hun får ikke et fleksjob. Til gengæld får hun en regning på 11.000 kroner.

- De misbruger ens tillid. Man er sårbar og sidder i en situation, der til tider virker håbløs, så det lyder godt, at de kan hjælpe en, men hold jer langt væk, siger hun i dag.

Psykiater: Røveri ved højlys dag

Rikke Overby Mikkelsens psykiater, Bettina Holm Norling, retter også en skarp kritik mod Bisidderhjælpen.

- Det er sjusk, og det er også derfor, jeg har kaldt det røveri ved højlys dag at afkræve Rikke over 11.000 kroner. Det er helt utilstedeligt, siger hun.

Bettina Holm Norling kan blandt andet konstatere, at Bisidderhjælpen sover i timen.

- De opdager overhovedet ikke, at der ikke ligger aktuelle lægepapirer i sagen. Der lå en status fra mig, der var over et år gammel, siger hun og understreger, at Rikke Overby Mikkelsen var klar til et fleksjob, men det fremgik ikke af dokumenterne.

I stedet for et fleksjob fik Rikke Overby Mikkelsen et ressourceforløb stik mod sit ønske. Det fejrede Bisidderhjælpen som en sejr på deres hjemmeside.

- Min verden brød fuldstændig sammen. Det var en frygtelig dag, siger Rikke Overby Mikkelsen, der siden har fået et fleksjob ved egen hjælp.

Aggressiv fakturering

Hun er ikke den eneste kunde, der føler sig snydt af Bisidderhjælpen. DR’s forbrugerprogram Kontant har talt med syv tidligere kunder, der har betalt tusindvis af kroner, uden at Bisidderhjælpen har levet op til deres løfter.

Til gengæld har kunderne fået regninger på alt mellem 8.800 og 34.000 kroner. Regningerne løber op, for taxameteret kører stærkt, og alt bliver faktureret i Bisidderhjælpen.

  • 103,75 kr. for at Bisidderhjælpen sender en SMS.

  • 125 kr. for et telefonopkald, hvor telefonen ikke bliver taget.

  • 1.250 kr. for et minuts telefonsamtale.

  • 259 kr. for at en medarbejder cykler hen til en kunde, da de bor i samme by samt 892,5 kr. for "konsulenttid" under transporten.

Eksemplerne er mange, og Kirsten Jensen bekræfter, at den aggressive fakturering også var en del af forretningsmodellen, da hun arbejdede i Bisidderhjælpen.

- Hvis jeg kunne journalisere en mail fra en kunde på ét minut, skulle jeg afregne fem minutter for det. Hvis vi skulle printe en kundes sagsakter ud, skulle de betale for den tid, det tog, og gik printeren i stå, betalte de også for den tid, fortæller hun.

Afviser kundernes klager

Direktør i Bisidderhjælpen, Pia Larsen, afviser, at Bisidderhjælpen har større fokus på at tømme kundernes lommer end på at hjælpe dem.

- Det største fokus er selvfølgelig at hjælpe folk. Men det er klart, at for at vi kan lave det her på fuld tid og have den organisation, vi har, er vi nødt til at have betaling for vores hjælp, siger hun.

Pia Larsen afviser også, at Bisidderhjælpen tager alle kunder ind og lover dem, at de kan få det resultat, de ønsker.

- Det gør vi ikke og har aldrig gjort det. Det er måske kundernes eget ønske og håb, der gør, at de hører det, de gerne selv vil høre, siger hun.

Direktøren mener heller ikke, at Bisidderhjælpen har snydt og svigtet Rikke Overby Mikkelsen. Hun hævder tværtimod, at Rikke Overby Mikkelsen var glad for at få et ressourceforløb i stedet for et fleksjob.

- Da vi kom ud fra mødet, kunne hun se, at det var det, der skulle til, og hun syntes, det var fint, siger Pia Larsen og afviser, at en ny udtalelse fra læger og psykiatere ville have ændret noget.

- Uanset om lægeerklæringen var der eller ej, skulle hun alligevel have været i et fortsat afklaringsforløb. Det kunne have været fint at have den, men det ville ikke have ændret afgørelsen overhovedet, siger hun til Kontant.

Pia Larsen afviser, at Rikke Overby Mikkelsen og andre utilfredse kunder kan få deres penge tilbage, og Bisidderhjælpen er nu under konkursbehandling. Firmaet er lukket ned, og alle medarbejdere er sendt hjem.

Facebook
Twitter