Kunde om MyMuscle: Jeg sætter det ikke på min krop igen

Firmaet bag den elektriske muskeltræner garanterer ’100 procent effekt’, men kunder føler sig snydt.

Tessa Marie Price prøver MyMuscle sammen med veninden Christina Busk Nielsen.

- Træn hjemme fra sofaen, og få den krop, du har drømt om!

Det lyder næsten for godt til at være sandt, når folkene bag MyMuscle reklamerer for de elektriske muskeltrænere, der giver resultater efter bare ti dage og lover ’100 procent effekt’. Og meget tyder da også på, at det er for godt til at være sandt.

DR's forbrugerprogram Kontant har talt med en række kunder, som har købt MyMuscle i håb om at skyde genvej til en veltrænet krop. De står nu skuffede tilbage med et pinefuldt produkt og følelsen af at have spildt deres penge.

Opdagede MyMuscle på Instagram

Det gælder blandt andet Tessa Marie Price og hendes veninde Christina Busk Nielsen, der begge købte MyMuscle til 399 kr. stykket.

- Jeg kan maksimalt holde ud at have det på i to minutter. Så har jeg lyst til at flå det af, siger Tessa Marie Price.

Christina Busk Nielsen er enig.

- Jeg ved godt, man siger, at det skal gøre ondt, når man træner, men det skal ikke gøre så ondt. Jeg kommer aldrig til at bruge det igen, siger hun.

Pigerne opdagede produktet på det sociale medie Instagram, hvor flere influencere reklamerer for den nemme vej til en flad mave.

MyMuscle sender stød ind i musklerne via elektrodemåtter, der klistres på enten mave, arme, lår eller baller. Firmaet bag lover, at produktet passer til alle, men efter at have brugt muskeltræneren en enkelt gang er Tessa Marie Price også færdig med MyMuscle.

- Jeg vil ikke sætte det på min krop igen, siger hun.

Ekspert: Bedre at gå en tur

Smerterne opstår ifølge smerteforsker og træningsekspert Morten Høgh, når stødene møder modstand i kroppen.

- For at strømmen kan komme ind og virke i musklen, skal den igennem kroppens væv. Det skaber modstand og kan gøre ondt, forklarer han

Folkene bag MyMuscle hævder, at 20 minutters træning er lige så effektivt som tre timers styrketræning i et fitnesscenter. Men Morten Høgh tvivler kraftigt på hjælpemidlets effekt og er bekymret for, at produktet vil få folk til at fravælge almindelig træning.

- Hvis man bruger et kvarter på at sidde med den på, ville man sundhedsmæssigt få mere ud af at gå en rask tur, siger han.

Ulovlig markedsføring og fusk med billeder

På MyMuscle.dk bugner det med tilbudspriser og billeder af slanke og muskuløse kroppe.

Et nedtællingsur gør opmærksom på, at man får 50 procent i rabat, hvis man bestiller produktet, inden tiden løber ud. Men når tiden går i nul, starter uret bare forfra. Det er ulovligt, forklarer Jan Trzaskowski, professor i markedsføring ved CBS, som kalder markedsføringen vildledende og aggressiv.

- Man giver indtryk af, at tilbuddet varer kortere tid, end realiteten er. Man giver derved forkerte oplysninger med det formål at fremskynde folk til at træffe en hurtig handling og købe produktet, siger han.

Men også andre dele af markedsføringen på hjemmesiden møder kritik.

MyMuscle sælges i flere lande, og på alle hjemmesider er der før- og efterbilleder af to meget veltrænede brugere. På den danske hjemmeside hedder de Karoline og Jonas, mens de to samme personer går under navnene Kristin og Benjamin på den svenske hjemmeside.

MyMuscle har taget før- og efterbillederne af Sarah Melissa Jones og brugt dem i deres markedsføring uden hendes tilladelse. (Foto: Sarah Melissa Jones)

I virkeligheden hedder manden Jorden og bor i Paris, mens kvinden hedder Sarah Melissa Jones og bor i Australien.

Først da Kontant henvender sig til Sarah Melissa Jones, finder hun ud af, at firmaet bag MyMuscle bruger hendes billeder. Hun afslører, at hun ikke kender MyMuscle og aldrig har brugt deres produkter.

Det er ifølge Jan Trzaskowski et brud på markedsføringsloven.

- Man må ikke bare tage andres billeder og bruge det i sin markedsføring uden at have fået lov, forklarer han.

Firmaet ændrer hjemmesiden

Bag MyMuscle.dk står de to unge forretningsmænd Mark Haugaard og Halfdan Haaring fra Aarhus. Kontant har kontaktet de to ejere for at få deres kommentar til kundernes kritik, og hvad MyMuscle mener, når de lover '100 procent effekt'.

- Vores opfattelse blandt vores kunder er, at MyMuscle virker, og de er glade for vores produkt, skriver Mark Haugaard.

Kontant har bedt om dokumentation for effekten af MyMuscle, men Mark Haugaard sender i stedet en video, hvor den kendte fodboldspiller Christiano Ronaldo deler sin begejstring for den elektriske muskeltræner.

- Hvis produktet er godt nok til Christiano Ronaldo, tænker vi også, at det er godt nok til hr. og fru Danmark, skriver han.

Et nærmere eftersyn afslører dog, at det produkt, Christiano Ronaldo angiveligt har haft succes med, slet ikke stammer fra MyMuscle.

Mark Haugaard og Halfdan Haaring vil ikke stille op til interview, men svarer, at de har tilfredshedsgaranti, så kunderne kan få deres penge tilbage, hvis produktet ikke virker.

MyMuscle svarer desuden, at de nu har fjernet både nedtællingsuret og billederne af Sarah Melissa Jones og Jordan fra hjemmesiden.