Kunder vælter og kommer til skade på populær ladcykel

AM Ladcykler hævder at være dansk kvalitet og design, men reelt er cyklerne importeret fra Kina.

Tim Grams hustru sidder her i ladet på cyklen med parrets søn. Da hun selv cyklede på den, endte hun på hospitalet. (Foto: Kristian Nygaard Jakobsen DR Nyheder)

Op i ladet med børn, tasker og indkøbsnet og så af sted.

Ladcykler har i den grad vundet indpas på de danske cykelstier som et praktisk og miljøvenligt alternativ til bilen. I takt med den stigende efterspørgsel er der kommet mange forskellige modeller på markedet i lige så mange prisklasser, og her gælder det om at se sig for.

Tim Gram tror, han køber en god og sikker ladcykel, da familien investerer i en AM Ladcykel, der sælges under betegnelsen ”dansk design og kvalitet”.

Familien køber en af AM Ladcyklers topmodeller - en Ultimate Curve til 19.000 kroner - men første gang, Tim Grams hustru er ude at cykle, går det galt.

- Hun kommer cyklende på vores cykel, som er to dage gammel, og skal ind på grusparkeringen, da hun vælter, fortæller Tim Gram.

I ladet sidder parrets 8 måneder gamle søn og niecen på fem år. De to børn slipper med knubs, men Tim Grams hustru slår hoften, maven og hånden og må på hospitalet.

- Hånden er brækket fire steder. Det kunne jo være gået grueligt galt med to børn i ladet, siger Tim Gram.

Familien føler, at cyklen er så usikker at køre på, at de ikke tør bruge den, og efter en del forhandlinger lykkes det til sidst at få AM Ladcykler til at tage den retur.

Men Tim Gram og hans hustru er langt fra de eneste, der oplever problemer med AM Ladcykler. DR’s forbrugerprogram Kontant har gennem længere tid modtaget henvendelser fra kunder, der fortæller om problemer med cyklerne og manglende eller dårlig kundeservice fra AM Ladcyklers side.

Bremser og vælter

Annica Cederholm-Larsen fra Søborg er alenemor til to og helt afhængig af sin ladcykel i hverdagen.

Hun betaler over 13.000 kroner for premium-modellen fra AM Ladcykler og betaler ekstra for at få opgraderet bremserne til kraftige skivebremser. Alligevel er der problemer.

- Bremserne hyler allerede fra start, og cyklen rasler og føles ustabil, når jeg kører på den, fortæller hun.

Annica Cederholm-Larsen er flere gange ved at vælte med cyklen, og en morgen er hun lige ved at ramme en modkørende cyklist, fordi cyklen slingrer frem og tilbage.

Da cyklen er bare fire uger gammel, går det helt galt.

- Min far er på besøg, og vi vil ud at køre en tur på cyklen. Min far cykler, og jeg sidder i ladet. Min far vil bremse, da der kommer en bakke, og så mister han fuldstændig kontrollen over cyklen, og den begynder igen at slingre frem og tilbage. Heldigvis er der ingen biler, men det ender med, at vi vælter. Jeg ligger i ladet, og min far ligger klemt i cyklen. Jeg har aldrig set ham så bange. Det var meget ubehageligt, fortæller Annica Cederholm-Larsen, der siden har forsøgt at returnere cyklen uden held.

- Jeg tager kontakt til dem og skriver, at vi er væltet på cyklen og forklarer hele situationen. Jeg fortæller også, at den virker ustabil, og at bremserne ikke virker hensigtsmæssigt, fortæller Annica Cederholm-Larsen.

Hun har nu inddraget Center for Klageløsning i forsøget på at få sine penge retur, og hun er langt fra den eneste. I alt har 74 kunder haft en sag i Center for Klageløsning med AM Ladcykler. Til sammenligning har to andre populære forhandlere på det danske marked haft tre klager tilsammen.

Bruges i dagplejer, vuggestuer og børnehaver

Det er dog ikke kun private forbrugere, der fragter børn rundt i AM Ladcykler. Det gør vuggestuer, børnehaver, plejehjem og dagplejere også. Københavns Kommune har eksempelvis købt ind for én million kroner, og Rudersdal Kommune har brugt 378.000 kroner hos AM Ladcykler.

Laila Nielsen er dagplejer og står i dag tilbage med en AM Ladcykel til over 15.000 kroner, som hun er utryg ved at bruge efter en ubehagelig oplevelse.

- Jeg kommer cyklende, og der er noget vejarbejde på cykelstien, så jeg skynder mig at bremse, og så ryger jeg bare ud på kørebanen, fortæller hun.

Laila Nielsen oplever altså også, at cyklen er svær at styre og utilregnelig i situationer ved opbremsninger og pludselige sving. Ligesom Annica Cederholm-Larsen har hun forsøgt at returnere cyklen, da der også mangler en indstigningsbøjle og et skridsikkert underlag til børnene, men AM Ladcykler afviser også i dette tilfælde at tage cyklen retur.

Ekspert efter test: Cyklen er livsfarlig

Kontant tager cyklen med til en test hos Thomas Jæger. Han er en af landets førende ladcykel-eksperter og underviser til dagligt kommende cykelmekanikere på cykelmekanikeruddannelsen CELF.

Laila Nielsens ladcykel har kørt 162 kilometer, hvilket han betegner som en ny cykel, men Thomas Jæger er ikke imponeret over kvaliteten.

- Jeg har set situationer, hvor den her type cykel er knækket over på grund af rust, siger han og konstaterer, at bremserne også er problematiske.

- Det er en fælgbremse, og har man valgt en billig udgave, bliver de for det første slidt hurtigere, og når der kommer skidt og snavs, vil de bremse dårligere. Man kan allerede se, at når jeg trykker bremsen ind, så går bremsegrebet helt ind til styret, og den blokerer ikke bremsen, når jeg kører den fremad, siger han.

Thomas Jæger prøvekører cyklen for at teste bremserne, og det viser sig, at cyklen bremser skævt og trækker ud til siden, som Laila Nielsen også oplevede.

- Hvis man virkelig skal lave en nødopbremsning, så når den at trække ret skævt. Det er jo dybt uforsvarligt at køre med. Hvis man kommer med høj hastighed, risikerer man, at cyklen styrer ud på vejen eller i grøften. Og bagbremsen kan ikke rigtigt stoppe mig, siger Thomas Jæger.

Vi fylder nu vægt i ladet svarende til seks børn, og Thomas Jæger prøvekører cyklen igen. Ifølge eksperten burde bremselængden forblive den samme, men den forøges med hele 3,5 meter, som det fremgår af videoen her.

- I den tilstand er cyklen livsfarlig at køre på, for den kan ikke bremse. Hvis man kører hen mod et lyskryds i en trafikeret by, risikerer man jo at køre ud foran en bil, siger Thomas Jæger.

Ifølge AM Ladcyklers markedsføring er deres cykler 100 procent danskbyggede, og firmaet hævder, at ”fagfolk og højtuddannede teknikere med masser af erfaring sikrer dig den bedste ladcykel til prisen”, men det giver Thomas Jæger ikke meget for.

- Så mangler der en kvalitetsperson på den fabrik, som tjekker, at alt er i orden, inden cyklerne kommer ud, siger han.

Brancheforening: Ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt

Thomas Jæger står ikke alene med sin kritik. Kontant er kommet i kontakt med Martin Mogensen, der er tidligere værkstedschef hos AM Ladcykler.

Han sygemeldte sig med stress og blev efterfølgende bortvist. Ifølge ham selv var stressen forårsaget af et ubehageligt arbejdsmiljø med mange konflikter med utilfredse kunder.

Han fremhæver flere generelle problemer med cyklerne.

- Egerne i hjulene kan gå løs og knække, og rammen ruster hurtigt. Hvis den har stået ude i regnen, og man vipper den, så vælter det ud med rustent vand, fortæller Martin Mogensen og forklarer, at der især er problemer med bremserne på de billigste modeller.

- Det er de gammeldags fælgbremser, og du kan næsten ikke bremse. Den er stort set livsfarlig at køre på, siger han.

Brancheforeningen Danske Cykelhandlere er ligeledes stærkt kritiske over for AM Ladcykler.

- AM Ladcykler er ikke medlem, og med den situation, der er nu, vil de heller ikke kunne blive det. Vi mener ikke, produkterne er sikkerhedsmæssigt forsvarlige, og de af vores medlemmer, vi har talt med, takker pænt nej til at reparere dem, siger direktør i Danske Cykelhandlere, Thomas Johnsen.

Mystisk test fra Kina

I 2018 laver Sikkerhedsstyrelsen en stikprøve hos AM Ladcykler. Her slår et tysk testinstitut fast, at der er voldsomme problemer med netop bremseevnen. Sikkerhedsstyrelsen vil derfor have cyklen trukket af markedet, men AM Ladcykler protesterer og indsender en kinesisk test, der viser, at cyklen bremser udmærket. Kontant har imidlertid undersøgt de indsendte dokumenter, og det viser sig, at det ikke er den samme cykel, der er testet.

Øverst ses testrapporten fra det tyske testinstitut. Nederst ses rapporten fra Kina. (Foto: Kristian Nygaard Jakobsen DR Nyheder)

Sikkerhedsstyrelsen oplyser til Kontant, at den kinesiske test ikke var afgørende for, at AM Ladcykler aldrig fik påbuddet. Ifølge styrelsen skyldes det, at AM Ladcykler såede tvivl om den tyske test.

Men hvorfor vælger et dansk firma, der designer og bygger deres egne ladcykler, at få cyklerne testet på den anden side af Jorden? Det er der måske en god forklaring på, og den findes på den kinesiske handelsportal Alibaba.com. Her kan man købe ladcykler, der til forveksling ligner dem fra AM Ladcykler - bare langt billigere. Og køber man over 50, kan man få sit eget logo på cyklen.

Kontant har kontaktet den kinesiske producent, som bekræfter at have AM Ladcykler som kunde. Producenten oplyser, at det ikke blot er dem, der producerer cyklerne, men at de også har designet dem.

Direktør afviser kritikken

Kontant har en lang række spørgsmål til ledelsen i AM Ladcykler, men direktør Martin Andersen ønsker ikke at stille op til et interview, men sender et skriftligt svar.

Her skriver Martin Andersen, at han ikke kan genkende kritikken af cyklerne, og at cykelbranchens kritik skyldes, at AM Ladcykler sælger cykler uden om de etablerede forhandlere. Han skriver også, at den tidligere medarbejder blev bortvist, og han tager afstand fra hans udsagn.

Direktøren skriver videre, at det er politikerne, der har det lovgivningsmæssige ansvar for ladcykelmarkedet, og at AM Ladcykler ”meget fint repræsenterer bredden af cykelkvalitet og bremsetyper på hele det danske marked”. Han erkender, at cyklerne bliver produceret i Kina, men fastholder, at AM Ladcykler er dansk design - blandt andet fordi firmaet selv har lavet design- og snedkerarbejde på flere af cyklerne.

Han skriver også, at deres egne kundeundersøgelser viser høj tilfredshed med virksomhedens cykler og kundeservice og pointerer, at AM Ladcykler har gjort alt, hvad de kan for at hjælpe både Tim Gram og Annica Cederholm-Larsen, og at deres problemer skyldes manglende service eller tilvænning. Laila Nielsens cykel vil de ikke tage retur, da hun har brugt den flere dage, før hun henvender sig. Martin Andersen afviser desuden, at den pågældende model overhovedet skulle have en indstigningsbøjle og skridsikkert underlag.

Minister: De burde skamme sig og lukke

Ifølge lovgivningen skal en cykel blot kunne bremse på en sikker og virksom måde, og den må ikke være til fare eller ulempe for den, der kører på den. Der findes desuden en række standarder for de enkelte cykeltyper, som cykelproducenterne skal leve op til - bare ikke når det gælder ladcykler. EU arbejder på at indføre sådanne standarder for ladcykler, men de forventes tidligst klar i 2023.

Kontant har forelagt sagen for Transportminister Benny Engelbrecht (S) og vist ham cykelekspert Thomas Jægers test af bremserne. Han mener ikke, at manglende standarder fritager forhandleren.

- Enhver, som ved bare en lille smule om cykler, ved, at det dér ikke er godt nok. Det behøver man ikke en teknisk specifikation i forhold til, siger ministeren.

Benny Engelbrecht afventer arbejdet i EU, men han nægter at godtage argumentet om, at de lovgivningsmæssige forhold fritager AM Ladcykler for ansvar.

- Jeg kommer ikke uden om at sige, at en virksomhed, der markedsfører sig sådan her, og har sådan nogle skodprodukter på hylderne, burde skamme sig og lukke deres virksomhed, siger Benny Engelbrecht.

- Hvis man har bare den mindste smule anstændighed, når man sælger cykler, så vil man aldrig nogensinde sælge sådan noget lort, fortsætter han.

Benny Engelbrecht vil nu tage myndighedernes kontrol på området op med det ansvarlige ministerium.

- Jeg tager kontakt til min kollega, erhvervsministeren, som har ansvaret for Sikkerhedsstyrelsen. Så håber jeg selvfølgelig, at vi kan få sat en effektiv kontrol ind, siger han.

FacebookTwitter