Langt flere ramt af YouSee-nedbrud under landskamp end oplyst

Op mod 30.000 kunne ikke se Irland - Danmark. YouSee lover, at der er styr på streamingen før sommerens VM.

Glæden var stor, da herrelandsholdet i november kvalificerede sig til VM med en 5-1-sejr over Irland.

Men masser af kunder hos YouSee så kun Irlands mål til 1-0 efter seks minutter.

Kort efter forsvandt signalet nemlig for mange af dem, der streamede landskampen på tablets og smartphones.

Dagen efter kampen oplyste YouSee, at 20 procent af de 50.000 kunder, der streamede kampen, var berørt af nedbruddet svarende til 10.000 kunder.

Men nu viser det sig, at det reelle tal var op mod tre gange så højt.

- Mellem 10.000 og 30.000 kunder, der normalt bruger deres tv og filmapp, var berørt og kunne ikke logge ind, siger YouSees øverste chef, hollandske Jaap Postma.

Når YouSee dengang meldte ud, at 10.000 blev ramt af nedbruddet, skyldes det ifølge Jaap Postma, at YouSee vurderede, at de resterende 20.000 formentlig fandt alternative måder at se kampen på – fx på deres tv eller computer.

- De 10.000 er et gæt, for jeg ved ikke, hvor mange der gik fra appen til tv eller computer, men det går jeg ud fra, siger han.

'De burde have en form for back-up'

Søren Nørgaard Corell var samlet med vennerne for at se kampen, men endte med at gå glip af Christian Eriksens hattrick og den bedste danske landskamp i flere år.

- Vi ringede ind til YouSee, men der kunne vi ikke komme igennem. Så gik vi online for at se, om vi kunne skrive til dem. Det kunne vi heller ikke, for der var selvfølgelig tusindvis af andre, der også gik ind og skrev med det samme, og vi kunne se på de sociale medier, at det ikke kun var os, der var ramt.

Forklaringen fra YouSee lød dengang, at streaming er et mere komplekst set-up end tv, og det gav nogle udfordringer, da tusindvis af YouSee-kunder loggede på i løbet af få minutter for at se kampen.

Men den forklaring giver Søren Nørgaard Corell ikke meget for.

- Jeg synes, det er skidt, og når det er sådan en kamp, hvor man ved, at der er tryk på, og der er mange, der skal se det, så mener jeg, de burde have en eller anden form for back-up. Man betaler jo i dyre domme, og så er det super frustrerende, at det ikke virker, siger han.

’Risikoen for nedbrud under VM er minimal’

Hos YouSee erkender Jaap Postma, at Søren Nørgaard Corell har en pointe.

- Vi burde have set det komme. Det er jeg fuldstændig enig i. Væksten i streaming via vores app har overrasket os.

Han understreger, at YouSee har lært lektien og opgraderer systemerne før sommerens VM-slutrunde i Rusland.

- Når Danmark spiller ved VM-slutrunden til sommer, har vi sikret, at vi har kapacitet nok, og at alle vores kunder kan logge ind på platformen samtidig, så vi undgår lignende hændelser. De bedste folk i YouSee arbejder på det, og vi investerer i yderligere kapacitet. Så risikoen for, at det sker igen, er minimal, siger Jaap Postma.

Men YouSee har ikke kun tekniske problemer. DR's forbrugerprogram Kontant har mødt både nuværende og tidligere medarbejdere, der fortæller om en kundeservice, der sejler, hvor det handler mere om salg og bonusser end at løse kundernes problemer.

Se ”Kontant: YouSee svigter kunderne”, i aften 21.00 på DR1.

Facebook
Twitter