Fupfakturaer med fiktivt ekstraudstyr: Motorcykel-forhandlere snød statskassen for millioner

Der har stort set ikke været nogen kontrol på markedet for salg af nyimporterede motorcykler, siden Motorstyrelsen blev oprettet i 2018.

Direktør Niels Sejr fra motorcykelforhandleren Brdr. Sejr i Aarhus er blandt dem, der har svært ved at forklare en række uoverensstemmelser i de priser, de oplyser til skattemyndighederne. (Foto: Jens Kolding)

Fusk med fakturaer.

Udnyttelse af sænkede afgifter.

Snyd over for statskassen.

En række forhandlere af motorcykler har i årevis tjent gode penge på at være kreative med papirarbejdet, når de har solgt en fabriksny motorcykel på det danske marked.

Der bliver hvert år solgt mere end 3.000 nye motorcykler herhjemme, og en stor del af prisen på køretøjet er registreringsafgift, så salgene bidrager med millioner til statskassen.

Hvis altså alt foregår, som det skal.

"Kontant" kan nu afsløre, at en del af pengene havner andre steder end der, hvor de skal komme samfundet til gavn. Og myndighederne - de har ikke ressourcer til at håndtere problemet.

Svært at konkurrere med dem, der snyder

Heine Carlsen driver et værksted og en forretning i Randers, hvor han blandt andet forsøger at sælge brugte motorcykler importeret fra Tyskland, men det er gået op for ham, at nogle af hans branchekolleger svindler med afgifterne.

Det gør det svært for Heine Carlsen at konkurrere med deres priser.

Afgiften på brugte motorcykler importeret fra Tyskland er simpelthen højere end på helt nye, danske.

- Jeg skal give langt mere i afgift for en tre år gammel motorcykel, end jeg skal for en tilsvarende, der er helt ny. Det giver jo ingen mening, siger Heine Carlsen.

Han undrede sig, og derfor begyndte han at undersøge sagen nærmere.

Heine Carlsen fra Randers driver en forretning, hvor han reparerer og sælger brugte motorcykler på lovlig vis. (Foto: Jens Kolding)

Det er Heine Carlsens opfattelse, at myndighederne i skikkelse af Motorstyrelsen åbner døren på klem, så forhandlerne får mulighed for at snyde med registreringsafgiften.

Det er forhandlerens ansvar at betale den korrekte registreringsafgift, når han sælger en motorcykel.

Afgiften bliver beregnet på baggrund af den pris, køberen betaler, så jo mere forhandleren får for motorcyklen, desto mere skal han betale i registreringsafgift til Motorstyrelsen.

Men - hvis det så viser sig, at motorcyklen er svær at sælge, fordi den måske er teknisk forældet, eller der er kommet en ny årgang på markedet, så er det muligt at få Motorstyrelsens tilladelse til at sælge maskinen med en lavere afgift, og det udnytter forhandlerne.

En plastikboks til 44.984 kroner?

Heine Carlsen har mistanke om, at nogle forhandlere ikke oplyser den reelle salgspris til Motorstyrelsen men i stedet en langt lavere. For hvis forhandlerne indberetter en kunstigt lav salgspris, så undgår de at betale den fulde og rigtige afgift.

- Her kan vi se, at manden har givet 115.000 kroner for køretøjet, siger Heine Carlsen, og viser en slutseddel frem.

En slutseddel er et dokument, der altid bliver lavet mellem køber og sælger af et køretøj. Her står der ting som salgspris, modelår, stelnummer, eventuelle leveringsomkostninger og afgifter.

Sammenligner man kundens pris på slutsedlen med den pris, forhandleren har oplyst til Motorstyrelsen, kan man se, at der er stor forskel.

Hos Motorstyrelsen er køretøjet registreret til en værdi af 22.216 kroner, hvilket giver en salgsværdi inklusiv afgift, nummerplader og leveringsomkostninger på 37.024 kroner og altså ikke 115.000, som der står på slutsedlen.

Det betyder, at forhandleren kun har betalt 9.223 kroner i registreringsafgift, men den faktiske registreringsafgift for en motorcykel til 115.000 kroner er på cirka 47.000.

Der mangler nogle penge, før regnestykket går op.

- Det ordner man ved at sælge et edition kit (ekstraudstyr), noget garanti og noget montering. Det beløber sig så til de resterende 77.976 kroner. Så passer de 115.000 igen, forklarer Heine Carlsen.

Finten her er, at forhandleren ikke skal betale afgift af de penge, han tjener på eftermontering og salg af ekstraudstyr til de nye maskiner.

I det tilfælde, som Heine Carlsen demonstrerer for "Kontant", har kunden tilsyneladende fået påmonteret ekstraudstyr for knap 78.000 kroner. I virkeligheden er der kun tale om en topboks i plastik og en holder, som reelt koster 4.000.

Dertil kommer - ifølge fakturaen - 15 timers arbejde med montering, selv om det vurderes at tage maksimalt en time at sætte sådan en topboks forsvarligt fast.

Resultatet er, at forhandleren får flere penge i kassen.

Erik Delmer og Jette Thygesen er eksperter i afgifter. De vurderer, at mc-forhandlerne er lidt for kreative med salgspriserne, mens Motorstyrelsens medarbejdere bør oppe sig. (Foto: Jens Kolding)

"Kontant" har været i kontakt med den kunde, der har købt motorcyklen i det ovenstående eksempel, og han afviser at have lavet en aftale om ekstraudstyr for så stort et beløb.

Vi viser derpå papirerne til to eksperter.

- Jeg tænker, man måske har været kreativ. Har kunden bestilt noget ekstraudstyr ved siden af den motorcykel, han har købt, må du holde det uden for afgiften. Men det skal jo være en eksplicit aftale, de har, siger Jette Thygesen, der er ekspert i punktafgifter ved Syddansk Universitet.

- Man kan ikke flytte det (køb af ekstraudstyr, red.) udenfor. Det skal med i den afgiftspligtige værdi. Er det ikke det, har man snydt, fastslår hun.

Erik Delmer er skatteekspert og har tidligere arbejdet i 12 år med registreringsafgifter hos Skattestyrelsen.

Han siger også, at kunden ifølge reglerne selv skal have valgt ekstraudstyret til, hvis det skal være fritaget for afgift. Ellers må det betragtes som en del af motorcyklens standardudstyr.

Gælden er højere end motorcyklens værdi

Der er en ting mere, der ikke stemmer.

Ser man på det beløb, kunderne låner til køb af en motorcykel, og på den pris, forhandlerne oplyser til Motorstyrelsen, er der uoverensstemmelser.

Der er masser af eksempler på, at kunden tilsyneladende har lånt langt flere penge, end motorcyklen koster.

Oplysninger om gæld er offentligt tilgængelige, når der er registreret pant i et køretøj. "Kontant" har på den måde sammenkoblet oplysninger om gæld med de konkrete priser, forhandlerne har indberettet til Motorstyrelsen.

Her viser det sig, at der er flere tusinde motorcykler af forskellige mærker, hvor gælden i køretøjet er højere end den værdi, forhandlerne har indberettet.

Mads Hansen og hans far kunne have sparet 66.711 kroner ved at fravælge ekstraudstyr, lyder det fra forhandleren. Mads har imidlertid svært ved at se, hvor det pågældende udstyr er monteret. Det er der ikke. (Foto: Jens Kolding)

Ved en gård lidt uden for Grenå holder der en sort Suzuki GSXS1000F, som Mads Hansen har købt sammen med sin far.

De betalte 141.000 kroner for den, men hos Motorstyrelsen har forhandleren kun indbrettet et salg på 55.000. Hvis det regnestykke skal hænge sammen, skulle far og søn have tilvalgt store mængder ekstraudstyr, men det er ikke tilfældet.

Mads Hansen og hans far har kun fået ekstraudstyr i form af en plastikkåbe og en udstødning. Alligevel er der skrevet flere ting på fakturaen, som de ikke har fået. Deriblandt en ekstra udstødning.

Motorcyklen er købt hos Rydbergs MC i Thorsø.

"Kontant" besøger butikken for at få en forklaring, og indehaver Henrik Rydberg forklarer, at der kan være tale om en fejl på fakturaen, når der er skrevet to udstødninger på.

Han fastholder, at kunden må have købt ekstraudstyr svarende til fakturaen. Det kunne han bare have valgt fra og derved sparet de penge.

Hvad mon Mads Hansen tænker om det?

- Det passer jo ikke nogen steder. Hold kæft en bandit! Vi har ikke bedt om det udstyr. Det er dæleme latterligt, siger han.

Afgifts-finte hos Motorstyrelsen

Importørerne af motorcykler kan som nævnt søge om lov til at få sænket det beløb, der som minimum skal betales i registreringsafgift, når de sælger en motorcykel.

Det sker hos Motorstyrelsen, der hører under Skatteministeriet.

Ordningen er lavet for at hjælpe forhandlerne, hvis der er enkelte motorcykler, de af forskellige årsager ikke kan sælge til den oprindelige pris.

Hvis det så alligevel lykkes at sælge motorcyklen dyrere end den aftalte mindstepris, så skal der altså betales en tilsvarende højere afgift.

Noget tyder bare på, at priserne i mange tilfælde ikke bliver sat ned over for kunden - kun over for myndighederne.

I mange tilfælde beder importørerne om at få nedsat bundgrænsen for registreringsafgift på flere hundrede motorcykler samtidig. Ifølge en anonym kilde med indgående kendskab til branchen bliver hele listen godkendt, uden at en eneste medarbejder i Motorstyrelsen stiller spørgsmål ved noget.

Det er også Heine Carlsens opfattelse.

- Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvad de bruger deres tid på. Der er ingen kontrol af, om de her afgiftsnedsættelser overhovedet stemmer overens med virkeligheden, siger han.

"Kontant" har via aktindsigt fået en liste fra Motorstyrelsen, der viser alle de motorcykler, som diverse importører har bedt om sænket afgift på. Fra 2017 til 2019 blev der søgt om nedsættelse af bundgrænsen for registreringsafgift på 3.833 motorcykler, og det står klart, at samtlige forespørgsler er blevet godkendt.

Det er selv om, at Motorstyrelsen oplyser, at hvert enkelt køretøj bliver vurderet individuelt - ligesom de bør.

Det sender os videre til Jørgen Rasmussen, der er direktør i Motorstyrelsen.

Det er folk i hans afdeling, der sidder og godkender de her afgiftsnedsættelser.

Jørgen Rasmussen, direktør i Motorstyrelsen. (Foto: Jens Kolding)

Jørgen Rasmussen forklarer, at der skete nogle strukturelle ændringer i styrelsen, der blev oprettet som en selvstændig enhed i Aalborg pr. 1. juli 2018, som blandt andet har betydet, at man har haft fokus andre steder end på lige netop motorcykelbranchen.

Han mener imidlertid ikke, at det har været muligt for importører og forhandlere at "køre på frihjul" og tjene flere penge, end de har været berettiget til.

- Det står fuldstændigt klart i de tilladelser, vi sender ud, at hvis det lykkes at sælge til en højere pris, så er det dén pris, du skal bruge til at afgiftsberigtige med, siger Jørgen Rasmussen, og understreger, at reglerne efter hans vurdering bliver overholdt i langt de fleste sager.

Der sker noget den 1. oktober...

I Ballerup ligger virksomheden C. Reinhardt, som er den danske importør af Suzuki-motorcykler.

Virksomheden er blandt dem, der har søgt om flest afgiftsnedsættelser de senere år. 2.176 er det blevet til fra 2017 til 2020.

Ser man helt specifikt på den model, som Mads Hansen købte sammen med sin far - en Suzuki GSXS1000F årgang 2019 - kan man se, at importør C. Reinhardt har fået lov til at sænke afgiften fra 42.189 kroner til 18.758.

Det var præcist det sidste beløb, der blev betalt i afgift for familien Hansens motorcykel.

Det ligger fast, at Motorstyrelsen godkendte den nye bundgrænse for registreringsafgift den 29. september 2019, og pludselig kan man se, at fra den 1. oktober bliver alle motorcykler solgt med den nye, meget lavere afgift.

- Det er jo et voldsomt fald. Især, hvis de så sælges til den samme pris stadigvæk, konkluderer afgiftsekspert Jette Thygesen fra Syddansk Universitet.

"Kontant" finder frem til 14 kunder, der har købt en Suzuki GSXS1000F efter den 1. oktober 2019. De har betalt mellem 120.000 og 141.000 kroner for dem, men forhandlerne har konsekvent anmeldt en salgspris på 55.000 kroner til Motorstyrelsen.

- Det ser ud til, at man fra den dato pludselig har solgt alle motorcyklerne med ret meget ekstraudstyr i forhold til, hvad man gjorde nogle dage forinden. Det er da lidt mærkeligt, fastslår Jette Thygesen.

Den blå og den sorte Suzuki er stort set identiske, men de er solgt på forskellige tidspunkter, og derfor har den ene kostet 18.758 kroner i afgift, mens den anden har kostet 42.189. (Foto: Jens Kolding)

Allan Stübner er én af dem, der har købt en Suzuki for 141.000 kroner. Den er helt magen til den, Mads Hansen købte med sin far bortset fra farven, nogle klistermærker på fælgene, et andet sædebetræk og størrelsen på kåbeglasset.

Altså, stort set ens.

Allan Stübner købte dog sin, mens den høje afgift var gældende, så forhandleren - og i sidste ende Allan Stübner som kunde - har derfor betalt 42.189 kroner i afgift, hvor afgiften på familien Hansens til sammenligning lå på de 18.758.

Salgschef afviser: 'Vi har intet at skjule'

Suzuki-importør C. Reinhardts salgschef, Jens Stillenmunkes, afviser over for "Kontant", at hans firma medvirker til, at der bliver snydt med registreringsafgifterne hos de forhandlere, han sender motorcykler ud til.

- Men det er jo jer, der skaber rammerne for, at man kan lave de her "fantasi-fakturaer" med en masse ekstraudstyr. Det er jer, der får det hele godkendt hos myndighederne?

- Vi kan kun sætte rammerne op for, hvordan man kan gøre, og så er det op til forhandlerne selv, hvad det er for en type handel, han kan gennemføre med en kunde, siger Jens Stillenmunkes.

Han mener altså ikke, at hans virksomhed har noget at skjule, men det mener derimod den anonyme kilde, "Kontant" har talt med.

Vedkommende fortæller, at når den nye afgift er godkendt af Motorstyrelsen, så hæver importøren prisen, så forhandlerne pludselig skal betale mere for de motorcykler, der angiveligt skulle være svære at sælge.

- Det hænger jo slet ikke sammen. Det er fordi, man har bestemt sig for, at man stadig tager fuld pris for den her motorcykel. Hvis forhandleren på den måde kan tjene flere penge, vil importøren også have en bid af kagen, siger kilden, der af hensyn til sin sikkerhed har fået lov til at optræde anonymt.

Han har tidligere fået trusler, når han har åbnet munden.

"Kontant" er kommet i besiddelse af en mail, som C. Reinhardts salgschef har sendt ud til forhandlerne, umiddelbart efter at Motorstyrelsen har godkendt de lavere afgifter.

Der er vedhæftet en ny prisliste.

Sammenligner man priserne på motorcyklerne før og efter afgiftsnedsættelsen, kan man se, at forhandlernes betaling til importøren faktisk er steget.

Til sidst i mailen står der, at forhandlerne skal være opmærksomme på, at salgspriserne ikke er ændrede, "…så vi bibeholder samme udsalgspriser":

At prisen på den måde stiger på et produkt, der angiveligt er svært at sælge, overrasker Erik Delmer og Jette Thygesen.

- Det kunne se ud som om, at de deler i porten. Det er det eneste, jeg kan få ud af det her, siger Jette Thygesen, mens Erik Delmer konstaterer, at intet i det her for ham at se giver mening.

Vi vender derfor tilbage til C. Reinhardt, men her får vi at vide, at de kun vil svare på "Kontants" spørgsmål på skrift. Det vender vi tilbage til længere nede.

I mellemtiden tager vi ud og besøger én af de forhandlere, der sælger motorcykler til noget nær fuld pris, selv om de kun afregner den lave, sænkede afgift.

Vi ender hos Brdr. Sejr i det vestlige Aarhus. Det er ikke nemt at få de ansvarlige i tale, men pludselig kommer den ene direktør, Niels Sejr, ud og tager en snak.

Den snak kan du se og høre i videoen her:

Selvanmeldere skal kende reglerne

Motorstyrelsens direktør, Jørgen Rasmussen, har også set optagelserne fra Brdr. Sejr.

- Jeg er enig med dig. Når man ser det her, ser det ikke særligt kønt ud, konstaterer han og afviser i samme åndedrag at gå ind i den konkrete sag.

Han understreger, at forhandlerne selvfølgelig skal kende til de regler, de opererer efter, når de selv har ansvaret for at melde tingene korrekt ind til myndighederne.

En del af forklaringen på, hvorfor det er muligt at snyde, er ifølge skatteekspert Erik Delmer, at Motorstyrelsen mangler ressourcer til at forfølge sagerne, og konsekvensen er, at statskassen går glip af store summer. Angiveligt milliarder.

Det var derfor, han selv stoppede i styrelsen.

- Vi kunne ikke få lov at lave de sager, vi burde. Min moral kunne ikke blive ved med at stå inde for det, siger han.

Man vendte simpelthen det blinde øje til nogle af de steder, hvor der beviseligt var noget at komme efter. Fordi, det betød flere arbejdsopgaver.

Motorstyrelsen oplyser til "Kontant", at man ikke kontrollerer, om forhandlerne har anmeldt den korrekte afgift.

Direktør Jørgen Rasmussen erkender, at kontrollen har været meget begrænset. En enkelt sag eller to er det blevet til i de fem år, styrelsen har eksisteret.

Han begrunder det med, at da Motorstyrelsen blev oprettet i 2018, gjaldt det i første omgang om at få "den faglige proces op at stå." Det har altså været et spørgsmål om organisering.

- Vi kan konstatere, at det her er foregået år efter år. Tror du ikke, statskassen og -borgerne er ligeglade med, hvordan I organiserer jer?

- Jo. Derfor har vi ansat fire medarbejdere nu, der har forstand på motorcykler. Det er vigtigt, vi får taget det i den rigtige rækkefølge. Vi skal selvfølgelig starte der, hvor effekten er størst. Det har vi gjort ved - sammen med branchen - at lave nogle regler for, hvad der skal til, for at få lov at sætte mindstebeskatningsprisen ned, siger Jørgen Rasmussen.

I et mailsvar til "Kontant" skriver Suzuki-importør C. Reinhardt, at de afviser at svare på spørgsmål om, hvordan de arbejder med priser og fortjenester, da det er et anliggende mellem dem og deres forhandlere.

Nu skal de brodne kar stå til ansvar

Efter en årrække, hvor Motorstyrelsen konsekvent har godkendt alle ansøgninger om at sænke bundgrænsen for registreringsafgift, er der nu begyndt at ske lidt.

De seneste to år er der givet afslag til 374 ud af godt 2.500 ønsker om godkendelse, men Motorstyrelsen har fortsat ikke foretaget en eneste kontrol.

Det bliver der lavet om på nu, garanterer Jørgen Rasmussen.

- Vi skal have fokus på, at alle betaler det, de skal. Hverken mere eller mindre. Derfor kommer vi efter de brodne kar. Er der nogen, som har snydt på vægten - også tilbage i tiden - og vi kommer ud og kontrollerer det, kan vi faktisk gå ti år tilbage, hvis vi kan bevise, at man har gjort det bevidst, siger han.

Du kan se programmet "Kontant: Statskassen får baghjul" allerede nu på DRTV eller på DR1 klokken 21.25.