Oldefar dropper Postnord når vigtige breve skal frem

Et brev til oldebørnene var tre uger undervejs, og derfor vil Erik Piihl fremover sende e-mails.

- Fremover, hvis jeg har noget vigtigt, som jeg vil være sikker på, at de skal modtage hurtigt, sender jeg det på mail. Aldrig post.

Erik Piihl og hans hustru, Eva Piihl, holder af at sende og få et godt gammeldags brev med posten. Det er ”relationsskabende”, som Postnord skriver på deres hjemmeside.

- At få et brev eller et kort, det er bare noget, der siger mig noget. Fordi jeg synes, at så er det nært. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal forklare det. Det siger mig meget mere, siger Eva Piihl.

At der skal gå så lang tid, det er utilfredsstillende.

Erik Pihl

Brev var tre uger undervejs

Derfor varmede det også, at oldebørnene sendte et brev, da Eva Piihl blev opereret i foden.

- Det var rigtig skønt, at de lige tænkte på gamle oldemor, så derfor skulle der også bare sendes et til dem med det samme.

Ægteparret sendte et brev retur allerede dagen efter for at takke oldebørnene. Tiden gik, og først efter tre uger var brevet fremme.

- At der skal gå så lang tid, det er utilfredsstillende. Vi giver et beløb for at sende et brev. Man påstår, at der kan gå op til en uge. Det er vi fuldt med på. Men at der skal gå tre uger, det er altså for længe, siger Erik Piihl.

18 breve nåede ikke frem til tiden

Almindelige breve er fra politisk hold underlagt et krav om, at brevene skal frem inden for fem hverdage og et krav på 93 procent rettidig levering.

DR’s forbrugerprogram Kontant har testet Postnords levering og har derfor sendt 100 breve på kryds og tværs af landet 5., 12. og 14. marts i samarbejde med DR’s ni P4-distrikter.

Af de 100 breve, der altså skulle være fremme inden for fem hverdage, var 18 breve forsinket.

Skriv til kontant@dr.dk

Har du et tip eller et forslag til et program, som du synes, Kontant skal lave, hører vi meget gerne fra dig.

Skriv til kontant@dr.dk

Vi læser alle henvendelser og kontakter dig, hvis vi får brug for det.

Postnord henholder sig til de tal for leveringskvalitet, selskabet får fra det uafhængige analyseinstitut Quotas. Ifølge Quotas leverede Postnord 93,6 procent af de almindelige breve til tiden i 1. kvartal af 2018.

Kan ikke finde fejlkilden

I det konkrete tilfælde med Erik og Eva Piihl har det ifølge Peter Kjær Jensen ikke været muligt at finde årsagen til forsinkelsen.

- Det er utrolig uheldigt og meget, meget underligt. Vi har undersøgt sagen, og vi har ikke noget godt svar. Jeg tror ikke, vi kan finde fejlkilden. Mit gæt vil være, at vi har lavet en fejl og afleveret brevet det forkerte sted, siger Peter Kjær Jensen.

Se ”Kontant: Får vi post til tiden?” 21.00 på DR1.