Olivenolier dumper gang på gang: Dybt beklageligt

Du kan ikke være sikker på, at den fineste olivenolie holder kvaliteten.

Der er strenge krav til kvaliteten af ekstra jomfruolivenolie, men analyser afslører problemer gang på gang.

Hylderne i danske supermarkeder bugner af ekstra jomfruolivenolie, der er den fineste olie på markedet.

Men igen og igen viser Fødevarestyrelsens analyser, at kvaliteten af olien ikke matcher teksten på etiketten. I den seneste analyse dumper otte ud af ni analyserede ekstra jomfruolivenolier.

I alle otte tilfælde er der kun tale om jomfruolivenolie og ikke ekstra jomfruolivenolie.

- Det er dybt, dybt beklageligt, at man sælger produkter, som ikke indeholder det, man lover. Og her har vi at gøre med et produkt, hvor der virkelig er mange penge på spil, siger Preben Vestergaard Hansen, der er ernæringsekspert på Københavns Professionshøjskole.

Kunderne bliver vildledt

DR’s forbrugerprogram Kontant afslørede i 2017, at der var problemer med en lang række ekstra jomfruolivenolier. To gange på et halvt år undersøgte Fødevarestyrelsen et bredt udvalg af ekstra jomfruolivenolier. Ved første test dumpede 26 af 35 mærker. I den anden test dumper ti af 21 testede olivenolier.

Og i dag – to år senere – er der altså fortsat store problemer med kvaliteten af olivenolien.

- Vi tager de tests, vi skal, og indberetter resultaterne til EU-Kommissionen. Så er planen, at de lande, hvor olien kommer fra, skal gøre noget ved det. Men indtil videre har det ikke båret frugt. Det er ikke blevet bedre i de år, vi har testet, siger chefen for Fødevarestyrelsens Rejsehold, Michael Rosenmark.

Ligesom Preben Vestergaard Hansen påpeger han, at forbrugerne bliver snydt.

- Det er ikke godt nok, at butikkerne har varer på hylderne, hvor folk betaler for, at det skal være ekstra jomfruolivenolie, og så er det det ikke. Der bliver kunderne jo vildledt, siger han.

Flere virksomheder går igen

Fem af de olier, der dumper denne gang, forhandles af virksomheder, der også dumpede i 2017, og nu beder Fødevarestyrelsens Rejsehold virksomhederne medvirke til at komme problemet til livs.

- I år har vi strammet skruen på den måde, at vi har spurgt virksomhederne, hvad de har tænkt sig at gøre nu og i fremtiden, for vi vil ikke acceptere, at man blot siger; vi har købt det, og så er det ekstra jomfruolivenolie, siger Michael Rosenmark.

Kontant har forsøgt at få en kommentar fra de fem virksomheder, det drejer sig om; Urtekram, Coop, Rømer, Scandic Food og Biogan.

Hos Rømer kan resultatet få store konsekvenser, siger indkøber Benny Jensen.

- Nu er vi blevet kontrolleret to gange og fået underkendt vores produkt. Hvis en tredje test af vores ekstra jomfruolivenolie også viser, at vores produkt ikke består, så stopper vi med at sælge olivenolie, siger han.

Hos Coop siger kvalitetschef Malene Teller Blume, at den analyserede olie efter Coops opfattelse er ekstra jomfruolivenolie, men Coop følger afgørelsen fra Fødevarestyrelsens Rejsehold.

- Det tager vi selvfølgelig til efterretning. Vi har også accepteret det og trukket varen tilbage fra vores butikker, forklarer Malene Teller-Blume.

Hos Urtekram er de også uforstående over for resultatet.

- Vores olivenolie fremstilles af førsteklasses, økologiske oliven, og vi anvender kun olie fra det første pres, skriver administrerende direktør Peter Overgaard i en mail til Kontant.

På baggrund af Fødevarestyrelsens analyse har Urtekram nu trukket det dumpede parti tilbage.

Scandic Food og Biogan er ikke vendt tilbage på Kontants henvendelser.