Politisk flertal for at ændre afgift på biler

Skatteordførere på tværs af Folketinget klar til at skrotte den værdibaserede registreringsafgift

De Radikales skatteordfører, Martin Lidegaard, er klar til at lægge registreringsafgiften om efter norsk forbillede.

I programmet ”Gamle biler til nye priser” fortalte Kontant torsdag, hvordan leasingselskaber udnytter det danske afgiftssystem, til at købe og sælge leasingbiler med stor fortjeneste.

På baggrund af programmet melder en stribe skatteordførere nu, at de er klar til at skrotte den værdibasserede registreringsafgift.

I dag fungerer det sådan, at jo dyrere bilen er, jo mere betaler du i registreringsafgift. Det sikrer, at dem der har råd til at købe den dyreste bil også betaler mest i afgift. Men da de store leasingselskaber har mulighed for at købe mange biler på én gang og dermed få flåderabat, betaler de også meget mindre i registreringsafgift pr. bil.

Det er ikke fair

Dermed betaler hr. og fru Jensen titusindvis af kroner mere i afgift til staten end leasingselskaberne for nøjagtig den samme bil. Det er ikke retfærdigt, mener politikerne.

- Det er ikke fair, at leasingselskaberne betaler så meget mindre for bilerne og dermed de facto også betaler mindre i afgift. Jeg mener, vi bliver nødt til at finde et nyt system til at beskatte vores biler på, siger skatteordfører for De Radikale, Martin Lidegaard.

Samme melding kommer fra De Konservatives skatteordfører, Anders Johansson.

- Der er nogle udfordringer med det system, vi har i dag. Det er meget uigennemskueligt. Der er nogle leasingselskaber, der har nogle muligheder, som forhandlerne ikke har, og som forbrugerne ikke har, siger han.

Venstre afviser at komme med et udspil til en ny registreringsafgift, men både Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne ser positivt på at lave det nuværende system om, og med samme positive tilkendegivelser fra SF, Enhedslisten, Liberal Alliance og Alternativet er der bredt politisk flertal for en ændring.

Norge som forbillede

Flere af de politikere, Kontant har talt med, kigger mod Norge for inspiration til, hvordan et nyt system kan se ud.

- Det handler om, at vi får skabt et fremtidssikret system, og der kunne vi for eksempel se på Norge, hvor man baserer det på CO2-udledning. Hos De Konservative har vi det princip, at forureneren skal betale, og det synes vi også er rimeligt her, siger Anders Johansson (K).

Den er Martin Lidegaard (R) med på.

- Det ville være meget bedre med en CO2-baseret, teknisk registreringsafgift, der belønner de biler, der forurener mindre, og som sikrer, at vi får det, vi skal have i kassen - hverken mere eller mindre - på en fair og ordentlig måde, siger han.

Hos brancheorganisationen Leasing & Finans kan de godt mærke, hvor det bærer hen.

- Som erhverv ved vi da godt, at de ting vil ændre sig om føje år. Afgiftssystemet vil løbende ændre sig, siger direktør i Leasing & Finans, Christian Brandt.