Så svært kan det være at komme ud af kløerne på din tv-udbyder

YouSee-kunder over hele landet raser over ringe kundeservice hos landets største udbyder af tv, net og telefoni, det viser forbrugerprogrammet Kontant i aften.

Torben Sangild fra København har gennem fem måneder modtaget opkrævninger fra YouSee - selvom han ikke længere var abonnent. (© Danmarks Radio)

Torben Sangild fra København opsagde sit abonnement hos YouSee gældende fra den 30. april. Det fik han en en bekræftelse på, og tv-signalet blev som planlagt afbrudt. Så langt så godt.

Den 2. maj blev der imidlertid trukket penge på hans konto for perioden helt frem til den 30. juni, på trods af at Torben Sangild altså ikke længere har abonnement hos YouSee. Og her begyndte et langt forløb for Torben Sangild, hvor han kæmpede for at få de penge tilbage, som YouSee uretmæssigt trak på hans konto efter opsigelsen.

- Tre gange ringede Torben til YouSees kundeservice, for at få dem til at rette fejlen og tilbagebetale de penge, de har trukket på hans konto efter opsigelsen. Alle tre gange lover YouSee, at pengene vil blive tilbagebetalt – det skete ikke.

- Den 18. maj blev han lovet, at han indenfor tre uger ville modtage en kreditnota, altså en bekræftelse på at pengene bliver betalt tilbage, med det beløb YouSee skyldte ham. Det skete heller ikke.

- I begyndelsen af august sendte YouSee igen opkrævninger og rykkere til Torben Sangild for det for længst ophørte tv-abonnement.

- Da YouSee efter de mange henvendelser stadig ikke rettede fejlen, skiftede Torben Sangild taktik. Og den 10. august ringede han til Teleankenævnet, der rådede ham til at sende en klage.

- Den 16. august skrev Torben en klage og sendte den afsted den 17. august.

- Han fik ikke respons på klagen, men den 30. august fik han en kreditnota tilsendt.

- For at få kreditnotaen til at træde i kraft, skulle Torben ringe endnu engang til YouSee og sige en kode. Det gjorde Torben med det samme den 30. august.

- Den 1. september fik Torben en sms om, at der blev indsat penge på hans konto. Men det var ikke det fulde beløb, som YouSee skyldte ham.

- Den 9. september ringede Torben derfor til YouSee og spurgte dem, hvor resten af pengene blev af. Torben blev sat på hold, mens medarbejderen skulle tale med sin supervisor, men her blev forbindelsen afbrudt.

- Den 9. september skrev Torben om sagen på sin egen facebookside og fik det råd at skrive på YouSees facebookside. Det gjorde han. Samme dag svarede YouSee, at de ville ringe Torben op om mandagen den 12. september.

- Den 12. september blev Torben ringet op af YouSee. Her fik de gjort regnskabet op, og de lovede at overføre de resterende penge, de skyldte Torben, for de fejlagtige rykkergebyrer.

- Den 14. september kom de resterende pengene ind på Torbens konto.

I alt har det altså taget Torben Sangild 4 ½ måned at få YouSee til dels at stoppe med at sende ham regninger for et abonnement, han for længst har opsagt, og dels at få de penge tilbage, som YouSee fejlagtigt har trukket på hans konto for den opsagte periode.

Se Kontant torsdag kl. 21:00 på DR1.

Facebook
Twitter