Sikkerhedsstyrelsen varsler øget kontrol af ladcykler

Styrelsen vurderer, at der er behov for kontrol og test af de populære cykler.

Ladcykler er for mange familier et populært alternativ til bilen, når børnene skal fragtes rundt.

Landets producenter og forhandlere af ladcykler kan se frem til øget kontrol. Det oplyser produktchef i Sikkerhedsstyrelsen Kirstine Gottlieb til DR.

- Vi har prioriteret en indsats i forhold til ladcykler i år. Ladcykler er blevet mere udbredt, og der er en række forskellige produkter på markedet. Her vil vi forholde os til, om de er sikre at anvende, siger hun.

Tiltaget kommer blandt andet, efter DR’s forbrugerprogram Kontant i december fortalte om flere episoder, hvor cyklister og passagerer er kommet til skade efter styrt på ladcykler.

Planlægger laboratorietest

Transportminister Benny Engelbrecht (S) slog dengang fast, at det er producenternes og forhandlernes ansvar, at det, de sælger, er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Men ministeren bebudede også, at han ville tage myndighedernes kontrol på området op med Sikkerhedsstyrelsen under Erhvervsministeriet.

- Jeg tager kontakt til erhvervsministeren, som har ansvaret for Sikkerhedsstyrelsen. Så håber jeg selvfølgelig, at vi kan få sat en effektiv kontrol ind, sagde Benny Engelbrecht.

Præcis hvordan kontrollen skal foregå, og hvad den indebærer, kan Kirstine Gottlieb ikke løfte sløret for.

- Men vi kommer til at få foretaget tests ved akkrediterede testlaboratorier. Jeg kan ikke sige, hvor mange tests vi planlægger, eller hvor mange cykler og hvilke mærker vi vil teste, for det er vi i gang med at klarlægge. Ud fra vores vurdering og laboratorietesten henvender vi os til parterne og træffer derefter en afgørelse om produktets sikkerhed, når vi har fået deres høringssvar, siger hun.

Branchedirektør: Det er nødvendigt

Hos Brancheforeningen Danske Cykelhandlere hilser direktør Thomas Johnsen den øgede kontrol velkommen.

- Det er nødvendigt for at få skilt fårene fra bukkene og jo allermest af hensyn til brugernes sikkerhed. Hvis der sker en ulykke på en ladcykel, der ikke er i orden, så rammer det cyklernes image bredt og giver indtryk af, at de er farlige at cykle på. Det er de kun, hvis sikkerheden ikke er i orden, siger Thomas Johnsen.

Det er ikke mindst bremserne, der er i fokus, når det gælder sikkerheden for ladcykler. Flere ladcykelejere fortalte i Kontant om farlige situationer, hvor deres ladcykel havde svært ved at bremse. Og de store og tunge cykler stiller da også særlige krav til bremserne, da der skal mere til at bremse en godt læsset ladcykel i fuld fart.

Som lovgivningen er i dag skal en cykel blot kunne bremse på en sikker og virksom måde, og den må ikke være til fare eller ulempe for den, der kører på den. Der findes desuden en række standarder for de enkelte cykeltyper, som cykelproducenterne skal leve op til - bare ikke når det gælder ladcykler. EU arbejder på at indføre sådanne standarder for ladcykler, men de ventes tidligst klar i 2023. Også det ser Thomas Johnsen frem til.

- Vi ser positivt på det, hvis der kan komme noget mere kontrol, og også gerne at der kommer nogle helt specifikke regler og krav til bremserne, siger han.