Snydt af Gavefeen: Gavekort sælges med løgne og fejl

Firmaet sælger gavekort til Stena Lines minicruises, men rederiet har afbrudt samarbejdet efter kritik fra kunder og tidligere ansatte.

Firmaet Gavefeen har gennem flere år solgt gavekort til minicruises med rederiet Stena Line. Men det samarbejde ophører, efter utilfredse kunder og tidligere medarbejdere er stået frem med skarp kritik af firmaets salgsmetoder og manglende kundeservice.

Mange kunder har købt gavekort for tusindvis af kroner, men er aldrig kommet af sted med Stena Line, og når de har kontaktet Gavefeen for at få en forklaring, bliver de mødt med tavshed.

Mistede 12.000 kroner

Det gælder blandt andet tømrermester Jimmy Eis fra Bjæverskov på Sjælland.

- Jeg har brugt små 12.000 kroner, og jeg føler mig godt og grundig snydt. Det var slet ikke det, vi aftalte i telefonen, siger han.

Jimmy Eis bliver ringet op af en medarbejder fra Gavefeen, der tilbyder ham gavekort med Stena Line til en god pris.

- Jeg ender med at købe 20 gavekort. De overbeviser mig virkelig om, at det er et godt produkt. Jeg bliver lovet, at jeg kan bruge dem på alle tidspunkter – også mellem jul og nytår, for det spørger jeg specifikt om, siger han.

Jimmy Eis vil gerne invitere kunder og samarbejdspartnere på cruise med Stena Line, men da han går ind for at booke turen, begynder problemerne.

- Jeg kan ikke booke de tider, jeg gerne vil, så jeg prøver at ringe til Gavefeen, og de tager ikke telefonen. Jeg mailer til dem flere gange, men der sker ikke noget, så jeg står med en tur, der er arrangeret, men kan ikke komme af sted, siger han.

Det meste viste sig at være løgn

Jimmy Eis er langt fra alene. DR’s forbrugerprogram Kontant har talt med 15 andre utilfredse kunder, der alle har været gennem lignende oplevelser med Gavefeen.

Per Gøttrup køber gavekort fra Gavefeen som julegave til de ansatte i hans vognmandsfirma.

Af gavekortet her fremgår det, at det er gyldigt til 31.12.2017, men det udløb i november samme år.

Sælgeren, han taler med, lover ham, at gavekortene gælder året ud, at der er mad med i prisen, og at han kan rejse alle ugens dage uden tillæg. Men gavekortene udløber i november, det er løgn, at der er mad med i prisen, og vil han af sted i weekenden, skal han betale ekstra for det.

- Det er bondefangeri, og det er heldigt at mine chauffører er så overbærende, for de er selvfølgelig skuffede over, at de har fået en julegave, de ikke kan bruge, siger Per Gøttrup.

Men meget tyder på, at Gavefeens forretningsmodel indtil videre har været en særdeles indbringende forretning for ejeren, Jesper Høgfeldt Pedersen.

Ifølge Kontants oplysninger er der aktuelt 15.000 aktive gavekort fra Gavefeen i omløb. De sælges typisk til en stykpris på mellem 300 og 600 kr., hvilket er lige med en omsætning på mellem 4,5 og 9 millioner kr.

Tidligere ansat: Der blev løjet mange gange

Men det er ikke kun kunderne, der kritiserer Gavefeen. Flere tidligere ansatte bekræfter kritikken og fortæller, at de ansatte instrueres i systematisk at lyve og pynte på sandheden for at sælge så mange gavekort som muligt.

- Der blev løjet mange gange i løbet af en samtale. Vi solgte de kahytter, der lå i bunden, som ingen andre ville have, og derudover blev vi trænet i ikke at nævne de ekstra gebyrer.

Sådan siger en tidligere medarbejder, der ønsker at være anonym af frygt for Gavefeens ejer Jesper Høgfeldt Pedersen.

- Jeg har arbejdet med Jesper og oplevet ham gennem en længere periode. Pisser man ham af eller gør noget, der ikke er efter hans hoved, så er han ikke nogen rar mand, siger han.

Ifølge den tidligere medarbejder tilbageholder sælgerne hos Gavefeen helt bevidst oplysninger om merbetaling i weekenden, og den korrekte udløbsdato fortæller de heller ikke om.

- Skal man for eksempel af sted en fredag eller en lørdag, som er de oplagte rejsedage, skal du ind og betale 800 kr. ekstra. Der var også en udløbsdato, der ikke stemte overens med gavekortet, siger han.

Gjorde opmærksom på de ufine metoder

En anden tidligere medarbejder skriver i juli 2017 til Stena Line i et forsøg på at gøre rederiet opmærksom på de metoder, Gavefeen benytter.

- Jeg skriver til jer, da jeg synes, i burde vide lidt om, hvem i samarbejder med og hans forretningsmetoder. Han repræsenterer trods alt jeres brand. Personen jeg snakker om er Jesper Høgfeldt Pedersen, skriver vedkommende og forklarer i detaljer, hvordan Gavefeen drives.

Stena Line besvarer høfligt mailen, men foretager sig ikke yderligere i sagen på daværende tidspunkt.

Samarbejdet ophører

I dag ser det svenskejede rederi noget anderledes på sagen ifølge selskabets pressechef, Jesper Waltersson.

- Vi har besluttet, at vi ikke vil fortsætte samarbejdet, og det begrundes i flere forskellige sager og ikke kun det, der er kommet frem her, siger han og medgiver, at Stena Line har et medansvar.

- Selvfølgelig har vi et ansvar for det, der er sket. Det er jo et samarbejde mellem to parter. Gavefeen har solgt gavekortene, og vi står for rejsen, så det er klart, at vi har et ansvar også, siger pressechefen og lover, at de kunder, der ligger inde med et gavekort fra Gavefeen, får deres minicruise.

- Kunderne vil blive kompenseret. Alle der har et gavekort til gavefeen vil kunne booke en rejse, siger han.

Afviser beskyldningerne

Jesper Høgfeldt Pedersen selv har ikke ønsket at stille op til interview i Kontant, så Jakob Illeborg opsøger Gavefeens ejer på hans kontor i den sydspanske by Fuengirola.

Jesper Høgfeldt Pedersen er ikke meget for at udtale sig, som det ses i videoen herunder, men han afviser, at han instruerer sine medarbejdere i at lyve.

- Nej, det gør jeg sgu ikke. Det er påstand mod påstand, lyder det fra Jesper Høgfeldt Pedersen.

Han afviser også, at gavekortene i flere tilfælde har været ubrugelige. Kunderne har bare været for sent ude, mener han.

- De har bare ikke været ude i god tid. Det står på kortet, og det står også på den ordrebekræftelse de får, siger han.

Se ”Kontant: Snydt af Gavefeen” i aften 21.00 på DR1.

Facebook
Twitter