Efterårsferien er lige om hjørnet, og mange danskere skal en tur sydpå med familien.
Men hvis de har fundet flybilletterne via en prisportal og tror, de har fået de billigste, er de med stor sandsynlighed blevet snydt.
For de kan langt fra være sikre på, at de billetter, prisportalerne præsenterer som de billigste, rent faktisk også er det.
Det viser en stikprøve, som DR’s forbrugerprogram Kontant har foretaget. Stikprøven er lavet på syv prisportaler, der alle sælger sig på at finde de billigste billetter.
Der er søgt efter identiske rejser med samme fly på alle syv portaler samtidigt. Altså samme rejse på samme dato og tidspunkt. Og som grafikken viser, er der stor forskel på de resultater, prisportalerne præsenterer.
Forskellen i pris svinger fra seks til 50 procent.
I Kontants test er der tre prisportaler, der aldrig viser den billigste pris. Det er Rejsepriser.dk, Flyrejser.dk og Viviro.
Et misvisende billede
Henrik Bondtofte er direktør i Bondtofte & Co, der laver digital markedsføring. Han forklarer, at en del søgemaskiner fungerer som henvisningssider, der tjener penge på at lede brugerne hen til bestemte sider mod provision.
- Ofte ser man, at de her henvisningswebsider kun viser de sider, hvor de får kommission for det, forklarer han.
Det er problematisk, når de samtidig lover at finde markedets billigste billetter.
- Hvis man skal have et dækkende billede af hele markedet, er det nødvendigt, at alle udbydere kommer med i søgningen. Også de udbydere der ikke udbetaler kommission, siger Henrik Bondtofte.
I strid med markedsføringsloven
Faktisk er det i strid med lovgivningen. Det fastslår forbrugerjurist Sonny Kristoffersen fra advokatfirmaet Brinkmann Kronborg Henriksen.
- Jeg synes, der er et problem i forhold til at bruge begrebet billigst. Der er tale om vildledning efter markedsføringslovens regler. Det er der slet ingen tvivl om, siger han.
Forbrugerrådet TÆNK har netop selv undersøgt området og på den baggrund anmeldt tre søgemaskiner til Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring.
Formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, efterlyser mere gennemsigtighed for forbrugerne.
- Vi synes, der skal være en certificeringsordning for portaler, så man som forbruger kan være tryg og sikker på, at når man går ind på en portal, så lever den op til bestemte standarder. For eksempel hvad det er for produkter, man præsenteres for, på hvilken måde, og at man altid får den billigste pris, siger hun.
Mærkningsordninger for troværdige prisportaler findes allerede i blandt andet England og Norge.
Hverken Viviro, Rejsepriser.dk eller Flyrejser.dk har ønsket at stille op til interview i Kontant.
Viviro og Rejsepriser.dk har efterfølgende ændret teksten på deres sider, så de ikke længere garanterer at finde de billigste billetter.
Flyrejser.dk sender en mail, hvor de blandt andet skriver:
- Ingen kan nogensinde garantere, at de altid finder den billigste pris til enhver tid.