Telenor stopper med at registrere kunder i RKI

Det sker, efter en 88-årig mand blev registreret som dårlig betaler ved en fejl

Telenor, der er et af landets største teleselskaber, stopper midlertidigt med at registrere kunder som dårlige betalere hos RKI – Ribers Kreditinformation.

Det sker, efter DR’s forbrugermagasin Kontant har undersøgt en række sager, hvor kunder hos Telenor er kommet i klemme i selskabets egen kundeservice.

Kunderne modtager rykkere og regninger for ydelser, de enten har betalt, eller som aldrig har fundet sted. Og når de kontakter Telenor for at få en forklaring - eller for at få regningen slettet - møder de en mur af forklaringer, e-mailadresser og forskellige medarbejdere, der ikke kan stille noget op.

Blev registreret i RKI ved en fejl

I et konkret tilfælde ender det med, at en 88-årig mand bliver registreret i RKI i forbindelse med en router, som manden beviseligt har afleveret i en af Telenors butikker.

Telenor erkender, at sagen ikke har været håndteret godt nok, og tager konsekvensen af forløbet.

- Baseret på den sag stopper vi nu med at sende kunder til RKI i en periode, indtil vi er helt sikre på, at vi har styr på den her proces, siger markedsdirektør i Telenor, Lars Thomsen, til Kontant.

Selskabet strammer samtidig op for at sikre, at de kunder, der sendes til inkasso, rent faktisk skylder Telenor penge.

- Alle de sager, der bliver overgivet til inkasso, kommer igennem en grundig ekstrakontrol for at sikre, at vi ikke sender kunder unødigt til inkasso, så vi undgår lignende tilfælde, for det er ikke godt nok, siger Lars Thomsen.

Undskylder forløbet

For de fleste mennesker er det en ubehagelig oplevelse, at blive stemplet som dårlig betaler, og det har da også en række konsekvenser for den enkelte.

- Hvis du står i RKI vil det være hindrende for at få kredit. Så kan du ikke låne til en bil eller omprioritere lånet i dit hus eller ejerlejlighed eller tage et forbrugslån, siger Karsten N. Müller, der er formand for Danske Inkassoadvokater.

Hos Telenor undskylder Lars Thomsen for de gener, det har medført for de pågældende kunder. Han forklarer, at fejlene skyldes et nyt it-system, der har givet Telenor en række udfordringer.

- Jeg er helt sikker på, at vi inden for den næste måned vil se, at vi er væsentlig bedre med i forhold til at svare på e-mails, og vi har fået løst hovedparten af de it-udfordringer, vi har, inden sommer, således at vi kan levere en ensartet og god service til alle kunder, siger han.