TEST: Bliver du snydt når du køber ind?

Se om du har styr på, hvad producenterne må og ikke må i kampen om din opmærksomhed.

Light, økologisk, dansk eller tysk, fuldkorn eller friskpresset?

Du skal træffe masser af beslutninger på få sekunder, når du køber ind, og derfor kæmper fødevareproducenterne benhårdt om din opmærksomhed.

Det kræver en fantasifuld markedsføring, og mange producenter går lige til kanten af, hvad lovgivningen tillader.

Grænsen mellem vejledning og vildledning er hårfin, men hvad må producenterne, og hvad må de ikke?

Tag testen her:

DR’s forbrugerprogram Kontant har undersøgt markedsføringen af en række forskellige fødevarer.

I flere tilfælde balancerer markedsføringen på kanten af lovgivningen. Samtidig viser en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk, at hver fjerde forbruger føler sig vildledt i forbindelse med indkøb.

Jakob Illeborg udfordrer producenterne og spørger Fødevarestyrelsen, om reglerne på området beskytter forbrugerne godt nok?

Kilder: Forbrugerrådet Tænk og Fødevarestyrelsen

Facebook
Twitter