TEST: Hvornår dækker banken misbrug af dit betalingskort?

Hvor meget hæfter du selv for, og hvornår dækker banken hele tabet?

Hvis dit betalingskort bliver misbrugt af en anden person, er det som regel banken, der dækker tabet.

Der er dog undtagelser, og det handler især om, hvordan du bærer dig ad og håndterer dine kort, kortoplysninger og din pin-kode.

Flest svindles på nettet

Langt hovedparten af al kreditkortsvindel foregår på nettet.

Der er tre måder, svindlere kan få adgang til dine kortdata på på nettet:

  1. 1

    Hacking, hvor datastrømme med dine kortdata bliver opsnappet.

  2. 2

    Phishing, hvor du uagtsomt udleverer dine kortdata - fx i forbindelse med køb på nettet.

  3. 3

    Misbrug via malware, hvor din computer inficeres med spyware, som kan aflure dine kortoplysninger og anden kommunikation.

Gode råd

Du kan sikre dig mod svindel med dit betalingskort ved at følge en række gode råd:

  • Husk altid at beskytte din PIN-kode. Hold en hånd over tastaturet, når du indtaster koden i butikker og på restauranter. Undlad at skrive PIN-koden ned, og giv den aldrig videre til andre.

  • Benyt kontaktløs funktion, når du kan – så behøver du ikke at anvende koden.

  • Sørg for at holde øje med dit kort, så du undgår simpelt lommetyveri.

  • Sørg for jævnligt at kontrollere den bankkonto, du har knyttet til dit kort, så du opdager evt. mistænkelige træk.

  • Kig altid efter e-mærket, når du bruger kortet på nettet.

  • Sørg for altid at have et effektivt antivirusprogram og opdaterede versioner af basissoftware på din computer.

  • Besvar aldrig e-mails, der beder dig om at udlevere kortoplysninger (phishing)

  • Undersøg om din bank tilbyder SMS-service, hvor du modtager besked ved transaktioner over en bestemt beløbsgrænse.

Kilder: Forbrugerombudsmanden, Det Kriminalpræventive Råd og Nets.

Facebook
Twitter