Undgå at blive snydt når du lejer bil

Forbered dig hjemmefra og kend dine rettigheder og dine forsikringer.

Ekspedienten i biludlejningen virker irriteret og utålmodig, børnene skriger, det er sen aften, og I har en lang køretur foran jer.

Presset af situationen vil de fleste nok skrive under og acceptere den påkrævede ekstra forsikring bare for at få bilnøglerne og komme af sted.

Men når først aftalen er accepteret, er løbet sandsynligvis kørt, og den billige lejebil er pludselig ikke så billig endda.

Vælg et større selskab

Det er den måde, de meget prisbillige biludlejningsfirmaer tjener deres penge på, og derfor er det første råd fra eksperter på området, at man bør leje bil hos et af de større udlejningsselskaber.

Det er som regel dyrere i udgangspunktet, men kan i sidste ende vise sig at være mindst lige så billigt som lavpris-selskaberne, og så undgår man en bunke frustrationer under og efter ferien.

Ender du alligevel i en situation, hvor udlejningsfirmaet kræver, at du tegner en forsikring hos dem, som du ved, du har i forvejen, bør du protestere klart og tydeligt. Vil de ikke udlevere bilen, med mindre du tegner forsikringen, og har du ikke andre muligheder, bør du få noteret på kontrakten at forsikringen er tegnet under protest, så du sener kan forsøge at få pengene retur. Det er dog langt fra sikkert, at det vil lykkes.

Gode råd

Her kan du se, hvordan du sikrer dig bedst muligt før, under og efter ferien:

Før afrejse:

  • Det er altid en god idé at vælge et større udlejningsfirma med stor troværdighed, som også har kontorer i Danmark. Risikoen for problemer er mindre, og det letter kommunikationen ved eventuelle tvister.

  • Hvis du lejer bil via en bookingportal, kan det være vanskeligt at finde ud af, hvem du skal klage til, hvis der opstår problemer undervejs.

  • Læs lejekontrakten igennem, så du er klar over, om forsikringen dækker dine behov.

  • Undersøg dine egne forsikringsforhold i forhold til billeje. Måske er du dækket via en rejseforsikring eller dit kreditkort. Læs mere om forsikringer ved billeje her

  • Være opmærksom på om bilen har fri kilometer, eller om du skal betale for de kørte kilometer.

Ved afhentning

  • Kontroller bilen for skader, fejl og mangler, inden du forlader udlejningsfirmaet. Tag billeder og få registreret de ting, du måtte finde ved udlejningsfirmaet, før du kører derfra.

  • Medbring et internationalt kreditkort som MasterCard, Diners eller Eurocard. Nogle Nogle biludlejere afviser Visa/Dankort som et debetkort, de ikke kan reservere et depositum på. Du kan da blive tvunget til at købe en ekstra forsikring for at få udleveret bilen.

Ved aflevering

  • Tag fotos hvis bilen har fået skader.

  • Aflever bilen i udlejningsfirmaets åbningstid, så I sammen kan gennemgå den og få papir på, at den er afleveret og i hvilken stand. Eventuelle konflikter er nemmere at tage på stedet, end når du er kommet hjem fra ferie.

Opstår der tvister og uenighed, skal du først forsøge at klage til udlejningsselskabet og bookingportalen, hvis du har benyttet en sådan.

Løser det ikke problemet kan du få hjælp via Forbruger Europa

Facebook
Twitter