Unge kvinder fristes af vilde tilbud og så klapper fælden

Pludselig opdager de, at der er trukket store beløb fra deres konti – bagmanden afviser, at han bevidst går efter de unge.

- De sælger ansigtsmasker, det er en intropris på 30 kroner, og det tænker jeg er fint. To måneder senere trækker de 600 kroner.

Mie Kolbæk Ebbesen går lige i abonnementsfælden på siden Boblemask.dk. Ansigtsmasken til 30 kroner ender med at koste den 17-årige gymnasieelev 20 gange så meget.

- Men jeg har så aldrig fået produktet, siger hun.

Og Mie Kolbæk Ebbesen er langt fra den eneste, der er gået i de snedige sælgeres abonnementsfælder.

DR’s forbrugerprogram Kontant har lavet en rundspørge på landets ungdomsuddannelser. Her svarer hver fjerde af de over 1200 deltagende unge, at de er blevet snydt i forbindelse med handel på nettet. Hver tredje er røget i et abonnement mod deres vilje.

Om rundspørgen

Spørgeskemaet er sendt ud til en række af landets ungdomsuddannelser. Her er brugt Ritzaus Publics liste over uddannelser.

De studerende har modtaget et link fra SurveyXact til besvarelse.

1247 unge, som selv oplyser, at de er under 18 år, har svaret i perioden 10. til 30. august.

Banken kender firmaet

Emma-Louise Malling Skjærbæk bliver mistænksom, da hun opdager, at der er trukket 957 kroner fra hendes konto.

Hun har købt en ansigtsmaske til en kampagnepris på 19 kroner på siden Sortmask.dk.

- Jeg bestiller den her sortmask i den forstand, at det er et produkt og et firma, man kan stole på, siger den 15-årige pige.

Vi ringer til bankens døgnservice, og de kender godt det firma, og de siger, at jeg ikke er den første, der ringer.

Camilla Malling Skjærbæk

Hendes mor Camilla Malling Skjærbæk kontakter banken, og her kender de udmærket Sortmask.dk.

- Vi ringer til bankens døgnservice, og de kender godt det firma, og de siger, at jeg ikke er den første, der ringer, og det eneste der er at gøre er at spærre hendes kort, siger Camilla Malling Skjærbæk.

Strider mod lovgivningen

Modsat Mie Kolbæk Ebbesen, der hverken får produktet eller sine penge, lykkes det Emma-Louise Malling Skjærbæk at få pengene tilbage, men begge piger må spærre deres kort, for at undgå, at der hæves flere penge.

Og de burde slet ikke kunne tegne et abonnement.

- Ifølge værgemålsloven kan personer under 18 ikke indgå abonnementer. Man har lavet den lovgivning for at beskytte de unge, siger Andreas Weidemann, kontorchef hos Forbrugerombudsmanden.

Det er ikke i orden

Sortmask.dk og Boblemask.dk viser sig begge at være ejet af én og samme mand; Ossama Cetinkaya. Han ønsker ikke at stille op til et tv-interview, men over telefonen erkender han, at det ikke er i orden at sælge abonnementer til unge under 18 år.

- Selvfølgelig er det ikke i orden, og det kan være, det er en fejl, men hvis hun har sendt en e-mail, har hun også fået sine penge, siger Ossama Cetinkaya. Men Mie Kolbæk Ebbesen har ikke set en krone.

Ossama Cetinkaya afviser, at han bevidst forsøger at snyde unge mennesker.

- Det er overhovedet ikke på nogen måde, hvad der er tale om. Det kan jeg slå fast 110 procent, at det er slet ikke vores hensigt, siger han.

Efter Kontant er gået ind i sagen, oplyser Sortmask.dk på firmaets facebookside, at man skal være over 18 år, og i en mail skriver Ossama Cetinkaya, at han har opsagt alle sine nuværende abonnementer.

Se ”Kontant: Snydt af snedige sælgere”

KONTAKT REDAKTIONEN

Format: PNG, JPG, PDF, DOC og DOCX.
Max. 5 MB