Utilfredse elever: Vi blev udnyttet af skønhedsklinik

Flere har brugt op mod 50.000 kr. på en privat uddannelse, men føler sig udnyttet som gratis arbejdskraft.

- Det er en drøm, der braser for mig, og det gør rigtig ondt.

Sådan siger Mette Nielsen efter at have meddelt Skønhedshuset i Vejle, at hun ikke længere vil være elev på stedet.

Et valg der har krævet mange overvejelser, da det har været en drøm for hende at tage netop den uddannelse.

Men Mette Nielsen og en række andre elever har fået nok efter et forløb, hvor de ikke føler, de får den uddannelse, de betaler for.

Jeg spørger, om vi ikke kan øve på hinanden, så vi ikke skal øve på kunderne, for vi ved jo ikke, hvad vi gør

Mette Nielsen

Hun har betalt over 7000 kr., mens andre elever er længere i forløbet og har betalt op til 50.000 kr. for uddannelsen. Penge de ikke ser igen.

Behandlede kunder på dag to

Kvinderne har samlet rettet henvendelse til DR’s forbrugerprogram Kontant, fordi de føler sig snydt og udnyttet som gratis arbejdskraft i Skønhedshuset.

- Jeg føler, at jeg og de andre bliver brugt som pengemaskiner. Vi lærer jo ikke noget, siger Mette Nielsen.

Flere fortæller, at de knap er kommet ind af døren, før de – helt uden erfaring - bliver sat til at behandle kunder.

- Dagen efter jeg er startet, skal jeg selv prøve at lave en ansigtsbehandling på en kunde, men jeg har ingen erfaring overhovedet. Jeg får linet en 8-10 forskellige produkter op, og så skal jeg selv finde ud af det. Jeg spørger, om vi ikke kan øve på hinanden, så vi ikke skal øve på kunderne, for vi ved jo ikke, hvad vi gør, men det kan vi ikke, fortæller Mette Nielsen.

Ingen kontrol af private uddannelser

Problemet er, at uddannelserne på Skønhedshuset i Vejle er rent private og fuldt finansieret af de studerende selv. Dermed er de kun underlagt den regulering, der gælder for den øvrige del af det private erhvervsliv som sælgere af varer eller tjenesteydelser.

Det giver de private uddannelser frit slag, og eleverne har ingen garanti for kvaliteten af deres uddannelse.

Hun sleb min storetå helt op til neglen. Blodet løb ud, og der var sår på i tre uger efter

Birgitte Digmann Due

- Man får noget teori og praksis, der ikke er tilsyn med, og som ikke følger de godkendte autoriserede uddannelser. Det er på linje med al anden privat kursusvirksomhed, hvor kvaliteten af uddannelsen afhænger fuldstændig af udbyderne af uddannelsen, forklarer Natalie Videbæk Munkholm, lektor i arbejdsret ved Aarhus Universitet.

Hun har set nærmere på de kontrakter, de studerende har indgået med skønhedshuset i Vejle.

Skriv til kontant@dr.dk

Har du et tip eller et forslag til et program, som du synes, Kontant skal lave, hører vi meget gerne fra dig.

Skriv en mail eller lav en kort video og send det til kontant@dr.dk

Vi læser alle henvendelser og kontakter dig, hvis vi får brug for det.

- Potentielt er de ikke meget værd som dokumentation på uddannelse, og man er ikke garanteret nogen anerkendelse i industrien bagefter, skriver hun.

Kunde: Min storetå blødte

Birgitte Digmann Due fik i juli en fodbehandling på Skønhedshuset, hun sent glemmer.

- Hun sleb min storetå helt op til neglen. Blodet løb ud, og der var sår på i tre uger efter, fortæller hun.

Behandleren virkede ifølge Birgitte Digmann Due uerfaren, og behandlingen var en smertefuld oplevelse.

- Det gjorde afsindig ondt, for redskabet kørte rundt med meget fart og brændte hul. Hun skulle stoppe, inden det kom så vidt. Det er jo nok det, der er håndværket, og det kunne hun altså ikke. Det virkede ikke som om, hun havde prøvet det før, siger Birgitte Digmann Due.

Fører skærpet tilsyn

Skønhedshuset burde ellers være noget nær specialister i fodbehandlinger. Stedet har en aftale med Vejle Kommune om fodbehandling for kommunens pensionister.

Skønhedshuset har i den forbindelse garanteret kommunen, at behandlingerne kun foretages af uddannet personale, men ifølge en række tidligere fodplejeelever blev de systematisk sat til at behandle kommunens pensionister ved såkaldte ”Tilskuds Fodbehandlinger”, som det fremgår af kalenderen her.

Ifølge Vejle Kommune har ejeren af Skønhedshuset, Bina Knudsen, oplyst, at der var tale om fejlbookinger. Over en treårig periode har kommunen fundet 73 sådanne fejlbookinger, men de tidligere elever siger, at de har udført langt flere behandlinger.

- Vi har givet en advarsel til det her firma, og der sker en opfølgning på det her, siger Anja Daugaard, formand for Arbejdsmarkedsudvalget, Vejle Kommune , der nu vil føre skærpet tilsyn med Skønhedshuset.

Bina Knudsen ønsker ikke at stille op til et interview om kritikken mod Skønhedshuset, men hun har sendt en kortfattet kommentar på mail.

- Med henvisning til jeres mail af 28. august 2018 kan jeg oplyse om, at jeg ikke er enig i de konkrete omstændigheder, ligesom jeg ikke kan udtale mig yderligere om sagens omstændigheder på baggrund af persondataforordningen.

Se "Kontant: Jeg blev snydt for min drømmeuddannelse"