Utilfredse Goldcar-kunder står i kø

Kunderne deler deres frustrerende oplevelser med det spanske selskab, efter Kontant er gået ind i sagen.

- Til trods for at vi havde købt forsikring hjemmefra, ville personalet ikke udlevere bilen, før vi havde købt endnu en forsikring til 1500 kr.

- Vi blev tvunget til at købe forsikring, selv om vi accepterede at betale et højt depositum.

Sådan lyder det fra to af de over 30 utilfredse Goldcar-kunder, der har skrevet til Kontant efter sidste uges program om det spanske biludlejningsselskab.

Kunderne er særligt utilfredse med selskabets aggressive salgsmetoder i forhold til forsikringer og beløb der trækkes fra deres kreditkort, efter bilen er afleveret.

Det er også Andreas Nielsens historie. Han lejde bil hos Goldcar i forbindelse med sin sommerferie i år

- Jeg skal lægge et depositum for leje af bilen og bruger mit Master Card. Jeg taster min pinkode og skriver under digitalt på en skærm. Jeg ser kun skærmen og får ikke fremlagt nogen papirer, så i min tro skriver jeg under på Master Card-transaktionen, siger han.

De snød mig og de ved det

Men da ferien er slut, kan han konstatere, at Goldcar kun har tilbageført en brøkdel af hans penge.

- Ud af de 3417 kr. som de trækker i depositum, får jeg kun knap 700 kr. tilbage, fortæller han.

Pengene er gået til en forsikring, han aldrig er blevet tilbudt eller ville have, da han var fuldt forsikret hjemmefra.

Goldcar påstår, at Andreas Nielsen har fået tilbudt og accepteret forsikringen, og henholder sig til, at hans underskrift står på papirerne.

Men Andreas Nielsen påpeger, at underskriften er kopieret ind fra den underskrift, han gav digitalt, som det ses på billedet her.

- Man kan se, det er pixeleret og sat ind maskinelt. De har snydt mig, og det er jeg ret sikker på, at de godt ved. Jeg er 100 procent sikker på, at de aldrig har forelagt mig valget, om jeg ville have den forsikring, siger han.

Forsøger at presse Jakob Illeborg

Kontant har gentagne gange forsøgt at få Goldcar i tale ved opkald til hovedsædet i Allicante i Spanien. Men da det er umuligt at få telefonisk kontakt, er Jakob Illeborg taget til Allicante for at få en forklaring.

I lufthavnen i Allicante lejer han en bil for at efterprøve beskyldningerne mod Goldcar, og som det fremgår af videoen, forsøger Goldcars medarbejder at sælge en overflødig forsikring til 87 euro til Kontants vært.

Afviser at de presser kunder til køb

Efter flere dages forsøg lykkes det at komme indenfor hos Goldcar. Her stiller selskabets manager for ehandel, Mariam Horta, op til interview.

Hun erkender, at det er over stregen, når Goldcars personale nægter at udlevere bilnøglerne med mindre kunderne tegner forsikring hos selskabet.

- Det er ikke fair, og det er ikke firmaets politik. Ingen skal tvinges til at underskrive noget, siger Mariam Horta.

Hun afviser, at selskabets personale skal presse kunderne til at tegne Goldcars egne forsikringer.

- Jeg tror ikke de prøver at presse kunderne. De prøver at informere så godt som muligt om fordele og ulemper i forhold til vores forsikring. Vi træner vores personale på mange forskellige måder, og de skal selvfølgelig sælge, for det her er en forretning, men de skal også skabe glade kunder.

Hvert selskab søger at sikre sig selv

Mariam Horta erkender dog, at der er et problem for branchen generelt.

- Jeg tænker, at vi er en del af et større problem i biludlejningsindustrien, hvor hvert selskab søger at sikre sig selv, men antallet af utilfredse kunder udgør ifølge vores egne tal højst fem procent, siger hun.

I forhold til Andreas Nielsens sag afviser Goldcar, at han er blevet snydt.

- Vi har tjekket mr. Nielsens sag og set, at han har underskrevet kontrakten og dermed accepteret købet af vores forsikring, så der må desværre være sket en misforståelse, skriver Goldcar i et skriftligt svar til Kontant efter at have undersøgt sagen.

Selskabet forholder sig ikke til, at underskriften er givet digitalt og sat ind på de dokumenter, Andreas Nielsen har modtaget.

Se ”Kontant: Snydt af biludlejeren 2:2” 21.00 på DR1.

Facebook
Twitter