Verisure meldt til politiet for anden gang på et år

Alarmselskabet har overtrådt lovgivningen i jagten på nye kunder og har accepteret at betale en bøde på 60.000 kroner.

Alarmselskabet Verisure har ifølge

Forbrugerombudsmanden
gjort sig skyldig i
vildledende
markedsføring og overtrådt både forbrugeraftaleloven og
markedsføringsloven
i forsøget på at sælge alarmsystemer til danske
forbrugere
.

Anklagerne, der har medført en politianmeldelse, går på følgende fire forhold:

  • At Verisure har vildledt i en hustandsomdelt reklame, som blev omdelt til i hvert fald én person i området omkring Brøndby Nord Vej i Brøndby. Som begrundelse for at tilbyde et gratis sikkerhedstjek fremgik det af reklamen i strid med sandheden, at der havde været en del indbrud/utryghed i området de seneste dage.

  • At Verisure har ringet til en forbruger uden forbrugerens samtykke og vildledt forbrugeren ved i strid med sandheden at oplyse, at Verisure havde fået tilladelse af Rigspolitiet til at ringe til alle borgere i postnummeret, fordi ”østbander” var ved at rasere området, og borgerne derfor kunne have brug for en alarm.

  • At Verisure i to tilfælde har overtrådt forbrugeraftalelovens forbud mod dørsalg.

  • At Verisure har sendt elektronisk markedsføring via Facebook Messenger til en forbruger uden forbrugerens samtykke.

Skræmte ældre kvinde

Da Kontant i september 2019 undersøgte Verisures markedsføringsmetoder i programmet 'Falsk tryghed for alle pengene' stod flere

forbrugere
frem og fortalte om deres oplevelser med Verisures markedsføring.

Her kom det blandt andet frem, at en telefonsælger havde skræmt en ældre, enlig kvinde i forsøget på at få hende til at købe Verisures

alarmer
, og at Verisure havde husstandsomdelt reklamer med påstand om, at der var mange indbrud i området omkring Roskildevej vest for København. Reelt viste der sig kun at have været to indbrud i området det seneste år.

Forbrugerombudsmanden
har siden undersøgt flere forhold, som nu har ført frem til politianmeldelsen og en bøde på 60.000 kroner.

Bøden kommer oven i en anden bøde på 360.000 kroner i en tidligere sag med lignende forhold. Det er således anden gang inden for et år, at

Forbrugerombudsmanden
politianmelder Verisure for at overskride lovgivningen i forbindelse med selskabets markedsføring.

Ansættelsesmæssige konsekvenser

Verisures marketingdirektør, Rasmus Carlsen, oplyser til Kontant, at sagen har fået en række konsekvenser for selskabets medarbejdere, og at Verisure også denne gang vil betale bøden.

"Det er korrekt, at Verisure har valgt at acceptere bøden vedrørende de

omtalte
sager i løbet af 2018 og 2019, hvor en medarbejder har forbrudt sig mod vores interne
retningslinjer
. Vi er utroligt ærgerlige over sagen og den har haft ansættelsesmæssige konsekvenser for de involverede medarbejdere. Det er en helt klar præmis for ansættelse hos Verisure, at man overholder vores interne
retningslinjer
samt gældende lovgivning, hvilket vi indskærper strengt over for alle ansatte. Denne praksis eller holdning står ikke til diskussion", skriver Rasmus Carlsen i en mail til Kontant.

Facebook
Twitter