KRONER & CORONA: Hvad er ligheden mellem Frank Sinatra og dansk økonomi, og hvad har en Lamborghini med det at gøre?

DR’s økonomikorrespondent Casper Schrøder giver dig overblik over dansk økonomi lige nu.

Frank Sinatra sagde det var slut, men leverede et comeback. Gør dansk økonomi det samme nu?

I begyndelsen af 1970'erne trak en træt Frank Sinatra sig tilbage fra rampelyset. Den amerikanske stjernesanger orkede ikke mere. Hans tid var forbi.

TV-udsendelser havde det som topnyhed. Magasinforsider blev ryddet.

- Ladies and gentlemen, dette bliver de sidste ord fra Frank Sinatra, var sangerens slutreplik i det store afskeds-interview i Life Magazine, trykt i millioner af eksemplarer.

Men kun halvandet år senere stod han igen på scenen i et af de mest overraskende comebacks, verden havde set, og han fortsatte bagefter karrieren i tre årtier med den ene verdensturné efter den anden.

Ligheden mellem dansk økonomi og Frank Sinatra er slående, i hvert fald når det gælder overraskende comebacks.

Her i Kroner & Corona har jeg sat mig for hver uge at sætte spot på de vigtigste bevægelser i dansk økonomi. Vi er blevet ramt af en krise, som vi er på vej ud af, og det store comeback i økonomien er nok den vigtigste bevægelse for at forstå udviklingen lige nu. Det blev bekræftet igen denne uge.

Ugens vigtigste økonomiske nyhed var:

  • De økonomiske vismænd venter en comeback-vækst til dansk økonomi på 2,9 pct. i år og 4,3 pct. næste år

Ræset ud af krisen

- Det er egentlig en stor overraskelse, at vi sidder her i dag og taler om stærk fremgang i dansk økonomi. Det havde ingen af os forestillet sig, da vi sad her for et år siden.

Sådan sagde professor i økonomi og overvismand Carl-Johan Dalgaard, da han tirsdag præsenterede de økonomiske vismænds seneste rapport.

Man kunne næste høre klikket, da han spændte sikkerhedsselen for at ræse ud af krisen med høj fart, og håret blafrende efter sig.

Vismændenes tilbagevendende rapport indeholder altid et tentativt roadmap for dansk økonomi, og denne gang sætter vismændene væksten i 2020 til 2,9 pct. og væksten i 2022 til hele 4,3 pct. For at få lidt relative fartforhold på, så er det kun gået stærkere i dansk økonomi to gange de seneste 50 år.

Frank Sinatra var i øvrigt en stolt Lamborghini-ejer med hang til høje hastigheder. Han købte sit første eksemplar direkte fra fabrikken i Italien i 1969, bilens farve var metallisk orange og den havde sædebetræk af vildsvineskind. Wrooom.

Prognosen er den sidste af forårets centrale skøn for økonomien, og vismændene kan godt rykke sammen i den hurtige bil, for at gøre plads til andre prognosemagere. Finansministeriet, Nationalbanken, Dansk Industri og FH tror alle på høj fart ud af krisen.

Vismændenes prognose har altså føjet den sidste brik til det samlede billede af en meget stærk tro på motorkraften i dansk økonomi den kommende tid. Derfor hører deres prognose til ugens vigtigste nyheder.

Comeback i flere hastigheder

Det er ikke alle, der kan mærke brølet fra den accelererende økonomiske motor og fornemme duften af ophedede dæk mod asfalten.

I takt med at de samlede økonomi accelerer på vejen, bliver det også mere og mere tydeligt, at nogle sakker bagud.

Mens man i byggeriet og i nogen grad også i industrien befinder sig i et kraftigt opsving, og for de flestes vedkommende længe har været oppe af hullet, så kæmper store dele af serviceindustrien stadig med at nå overfladen. Det går særligt hårdt ud over oplevelsesbrancherne – turisme, rejser, spillesteder, teatre og lignende.

Seneste eksempel er denne sommers bookingtal for de københavnske hoteller, der ligger 90 procent under sommeren 2019 før corona.

Holder tallene stik, bliver sommeren 2021 – om muligt – endnu sortere for hotellerne end sidste sommer, hvor der var en samlet nedgang i antallet af overnatninger på 60 procent i forhold til året før. Det er ikke en branche, der kæmper med speederen for at komme ud af en krise, det er en branche i koma, uden nogen rigtig kan sige, hvornår den vågner igen.

Fokus på vejen ud af den økonomiske coronakrise går nu for alvor fra, at det er hele økonomien, som den er gal med, til, at det er – stadig mere isolerede – dele af økonomien den er gal med. Krisen skifter gear, køreforholdene ændres.

Og Sinatra, ja, hans sidste bil var en noget mere rolig beige Chrysler station wagon med mørke træpaneler og tonede ruder. Måske er det også der, vi skal håbe på, at dansk økonomi er på vej hen – mod fastere vejgreb og mere stabile hastigheder og færre katastrofeopbremsninger og drønende accelerationer.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk