Kulsorte skibe skal sejle på træsprit: Mærsk satser på nyt brændstof

Containergigant har fundet dansk selskab til at levere et nyt, grønnere brændstof.

I første omgang skal ét nyt Mærsk-skib ud af de cirka 700 sejle på brændstoffet fra midten af 2023, når fabrikken til produktion af brændstof står klar. (© Thomas Lekfeldt/ info@thomaslekfeldt.com/ www.thomaslekfeldt.com)

Skumtoppede bølger brydes langs skibsskrogets kant, mens tonstunge containere gynger på dækket.

I horisonten bag det lyseblå transportskib med den karakteristiske, hvide stjerne damper en mørk søjle af udstødningsos fra den afbrændte olie langsomt af.

Det er sådan vi kender billedet af rederiet Mærsks skibe, når de med buldrende motorer pløjer havene tynde med alt fra elektronik og legetøj til madvarer og møbler.

Men det skal være slut med den kulsorte skibstrafik. Derfor har Mærsk lagt en stor ordre på et nyt, grønnere brændstof hos et dansk selskab.

Morten Bo Christiansen har som chef i Mærsk til ansvar at bringe rederiets CO2-udledning ned.

Det fortæller chef med ansvar for CO2-neutralitet hos Mærsk Morten Bo Christiansen.

- Vi har udledt en masse CO2 og gør det stadig. Vi har omkring 700 skibe, som alle sammen sejler på olie. Det kan ikke blive ved.

Mærsks mål er at være helt CO2-neutral i 2050. Og det kræver handling nu.

- Vi er simpelthen nødt til at komme i gang og få gjort noget i det her årti. Ellers når vi det ikke, siger han.

Udleder det samme som Danmark

Skibsfart er en stor udleder af CO2globalt plan og står for cirka tre procent af verdens totale CO2-udledning.

Mærsk har som verdens største containerrederi selv en årlig udledning på niveau med resten af Danmarks udledning af CO2.

Men nu har rederiet fundet et dansk selskab til at levere et nyt, grønt brændstof, hvor strøm fra solceller omdannes til såkaldt e-methanol.

Der er tale om en avanceret form for træsprit, forklarer Morten Bo Christiansen.

- Den store udfordring har været at få skaffet de her CO2-neutrale brændstoffer. For det er simpelthen ikke på markedet i dag, siger Morten Bo Christiansen.

I første omgang skal ét nyt Mærsk-skib ud af rederiets cirka 700 skibe sejle på brændstoffet fra midten af 2023, når fabrikken til produktion af brændstof står klar. Mærsk bestilte skibet i juni måned i år.

Hvor sikre er I på, at det her brændstof faktisk kan blive leveret om to år?

- Intet er jo sikkert. Men vi har ret høj tillid til, at det kan lade sig gøre. Det er en af grundene til, at vi har valgt Reintegrate og European Energy, siger Morten Bo Christiansen.

Én solcellepark til ét Mærsk-skib

Teknologien bag Mærsks omstillingsprojekt kaldes Power-to-X. Groft sagt tager man sol- eller vindenergi og laver det ved hjælp af en kemisk proces om til brændstof.

Teknologien er udviklet af den danske virksomhed Reintegrate i Aalborg, og de enorme mængder grøn strøm skal komme fra European Energys nye solcellepark, som lige nu er under opførelse nær Aabenraa.

Knud Erik Andersen er direktør i European Energy, som er i gang med at bygge en ny solcellepark nær Aabenraa.

Her er direktør Knud Erik Andersen meget optimistisk omkring samarbejdet.

- Der er rigtigt mange ting, vi kan klare med normal elektrificering, men vi mangler den tunge transport. Her er e-methanol et fantastisk middel, fordi det er en ren måde at lave brændstof til eksempelvis skibe, siger han.

Der skal i fremtiden bygges en fabrik til produktionen af brændstoffet så tæt på solcelleparken som muligt. Og fra midten af 2023 skal 70-80 procent af strømmen fra solcelleparken i Syddanmark bruges på at lave e-methanol, fortæller direktøren.

- Produktionen bliver 10.000-15.000 ton årligt. Det er pænt meget og nok til et containerskib med godt 2.000 containere, som kan sejle på en rute fra Rotterdam gennem Kielerkanalen og op til Den Botniske Bugt, siger Knud Erik Andersen.

Grøn strøm er stopklods

Mærsk har nu forpligtet sig til at købe cirka 10.000 ton om året af det grønnere brændstof til det nye skib.

Forbruget på skibet svarer til, at for hver 2000 liter brændstof, Mærsk tanker sin samlede flåde op med, vil én liter udgøres af e-methanol.

Ifølge direktør Søren Knudsen Kær fra udvikleren Reintegrate er det især prisen på el og adgangen til den grønne strøm, som kan blive den største stopklods, hvis firmaet i fremtiden skal udvikle og levere e-methanol i større omfang.

- Vi går nu forrest. Men der er brug for, at staten hjælper til og sikrer en kraftig udbygning af sol- og vindenergi. Det går ikke hurtigt nok, hvis det her skal være løsningen på den store CO2-udledning fra shipping, siger han.

Se direktør Søren Knudsen Kær forklare om e-methanol:

Hos Mærsk ser man projektet som et første spadestik i den nødvendige og omfattende klimaomstilling for rederiet.

Men CO2-chef Morten Bo Christiansen anerkender dog samtidig, at det vil kræve enorme mængder af grøn energi, hvis hele rederiets flåde i fremtiden skal kunne tanke grønt.

- Vi skal i så fald bruge omkring 50 af de store solcelleparker, der ligger i Sahara-ørkenen. Hvis vi omsætter det til en dansk målestok, hvor vi havde samme mængde af solskin, så skulle vi dække det meste af Fyn med solceller, siger han.

Er det så overhovedet realistisk, at der findes nok solcelleparker og vindmøller, så alene jeres flåde kan sejl på grønt brændstof?

- Det er den store udfordring. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre. Men vi taler mange milliarder dollar til anlæg, der skal produceres, siger Morten Bo Christiansen.

Der er jo også en kulstofforbindelse i methanol, der bliver frigivet, når det bliver brændt af i skibets motor. Er det så 'grønt'?

- Når du kigger ud af skorstenen på et skib, så kommer der CO2 ud, når du brænder methanol. Men pointen er, at den CO2 er hevet ud af atmosfæren og stoppet ned i brændstoffet. Når den bliver udledt igen, så har du en cyklus i atmosfæren, der er CO2-neutral, siger Morten Bo Christiansen.

Bliv klogere på teknologien Power-to-X. Se, hvordan det fungerer: