Kundeflugt fra TDC

TDC's fastnetkunder siver langtsomt men sikkert ud mellem fingrene på telegiganten. De kvartalsvise abonnementsafgifter er faldet med otte procent.

Flere har opdaget fordelene ved mobiltelefon frem for fastnettelefon.

TDCs fastnetkunder flygter nu i stigende antal fra tele-mastodonten.

QuickVote: Fastnettelefon

På et år er de kvartalsvise abonnementsafgifter faldet med otte procent, og det kan koste koncernen dyrt. Normalt betaler fastnetkunderne nemlig 1.548 kroner om året for at have den klassiske fastnetstelefon stående hjemme i stuen.

Et regulært hul

Men efterhånden har flere altså fået øjnene op for, at der findes meget billigere mobile alternativer. Ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten er kundeflugten på vej til at udvikle sig til "et regulært hul i TDC-kassen", og hullet vil ikke blive mindre.

- Hele løbet omkring fastnettet og de guldrandede abonnementsindtægter er kørt. De seneste fire-fem år har været en lang nedtur for TDCs fastnetforretning, og faktisk ser det ud til, at nedgangen det seneste år er accelereret voldsomt. Derfor er den gammeldags fastnetforretning sådan set i dødskamp, siger teleanalytiker Torben Rune, som er administrerende direktør i Netplan til JP.

At fastnetforretningen hører til blandt TDCs helt store guldæg, bliver understreget af, at TDC sidste år tjente 3,8 milliarder kroner på fastnettet. I samme periode var det samlede overskud i TDC på 3,5 milliarder kroner.

Facebook
Twitter