Kunderne finder nye måder at se tv på

Det er blevet populært at streame tv. En ny rapport viser, at over halvdelen af danskerne ser tv via streaming-tjenester.

Teknologiredaktør på Computerworld Kim Stensdal har opsagt sine TV-pakker og ser nu kun fjernsyn via internettet. (Foto: Finn Vest Christensen © DR)

Stadig flere TV-seere slukker for de traditionelle tv-kanaler og tænder for de nye teknologiske streaming-tjenester som for eksempel Netflix, Viaplay eller HBO Nordic.

En helt ny undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggør i dag, viser, at 57 procent af danskerne streamer TV-programmer – enten gratis, gennem abonnement, pay-per-view eller video on demand.

Et paradigmeskift for TVOg den udvikling er ikke gået ubemærket hen hos DR Medieforskning, som netop forsker i danskernes TV-vaner.

- Det er jo gået uhyggeligt stærkt for en tjeneste som Netflix i Danmark, der er gået fra det rene ingenting til næsten 400.000 husstande på et halvt år. Det tegner et vist paradigmeskift inden for tv-branchen i Danmark, siger Dennis Christensen, stedfortrædende forskningschef hos DR Medieforskning.

Mange vil gerne slukke for TV-pakkenSamtidig med at streaming-tjenesterne har oplevet stor fremgang herhjemme, ville hele 38 procent af TV-seerne gerne skifte til en billigere TV-pakke eller helt opsige deres abonnement til en af de traditionelle TV-pakker.

Men færre af os gør det rent faktisk – kun 13 procent har skiftet til en billigere TV-pakke, og fire procent har opsagt deres pakke.

Kim Stensdal er en af de TV-seere, der har gjort alvor af sagen. Han har sagt sit kabel-TV op og bruger nu udelukkende streaming-tjenester på sit TV.

- Jeg var træt af, at man betaler en høj månedlig pris til en kabel TV-udbyder og får adgang til et hav kanaler, hvor man måske i virkeligheden kun bruger en lille del af dem. Og der bliver man jo fri af den månedlige udgift ved gå streaming-vejen i stedet, siger Kim Stensdal.

Det er blevet nemt at streame

Og streaming appellerer efterhånden til alle.

- Det er ikke længere et lille nichefænomen, der bliver gjort på kollegieværelser af unge mennesker - det er ganske almindelige normale danskere, som også ser tv på den her måde, siger Dennis Christensen, stedfortrædende forskningschef hos DR Medieforskning.

I dag igangsætter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen en kampagne, som skal hjælpe TV-seerne til at finde de bedste TV-løsninger. Du kan læse mere og finde gode råd på

Se med på DR1 i aften kl. 21.55, når MAGASINET PENGE undersøger, hvor billigt du kan se TV.

Facebook
Twitter