Kviklånere og storbanker trues med retssag: Forgældet mand skal slippes fri af sine lån

Forbrugerombudsmanden går ind i opsigtsvækkende sag, som kan få betydning for mange andre med gæld.

I januar i år skrev manden i en e-mail til banken Nordea, at han "har haft et spillemisbrug gennem 25 år", og at han "har kæmpet med ludomani de seneste fem år".

Forbrugerombudsmanden kaster sig nu over en konkret sag om en mand, der fået massevis af lån, som han ifølge forbrugermyndigheden aldrig skulle have haft.

Manden tog i 2018 en stor portion lån hos en række kvik- og forbrugslånsselskaber samt bankerne Spar Nord, Ekspres Bank og Nordea.

I en række breve, som DR Nyheder har fået aktindsigt i, skriver Forbrugerombudsmanden til selskaberne, at lånene skal gøres ugyldige, fordi selskaberne ikke har kreditvurderet manden godt nok.

På den måde skal manden kun betale det beløb tilbage, som han oprindeligt fik som lån. Renter og andre omkostninger til lånene skal manden ikke betale, lyder det i brevene.

Hvis selskaberne holder fast i deres krav mod manden, så risikerer de at få en fremtidig retssag på halsen, lyder det fra forbrugermyndigheden.

- De har efter vores opfattelse givet nogle lån, de ikke måtte give. Når de skulle have afslået de lån, så er det urimeligt at kræve renter og gebyrer. Det er det, vi vil have afklaret ved domstolene, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Skal for retten i 2020

Mindst fire af selskaberne har på baggrund af brevene allerede valgt at ophæve mandens lån, selvom selskaberne ikke er enige med Forbrugerombudsmanden.

Et andet af selskaberne i sagen, Finans 247, har i stedet valgt at hive manden i fogedretten. Dermed ser sagen ud til at skulle prøves første gang ved Retten i Aalborg i begyndelsen af det nye år.

Mikkel Winston, der er direktør for Finans 247, skriver i en e-mail, at der er tale om en "principiel sag".

- Da det er en principiel sag, vil udfaldet få betydning for hele den finansielle sektor. Da det er vores opfattelse, at vi overholder den gældende lovgivning, ser vi ikke de store ændringer, skriver han.

Forbrugerombudsmanden vil føre fogedsagen og andre fremtidige sager på vegne af manden.

- Vi kan konstatere, at nogle af långiverne har indhentet nogle oplysninger, der fortæller noget om hans økonomi. Blandt andet hans årsopgørelse. Allerede ud fra den mener vi, at der var så mange røde lamper, der blinkede, at långiverne burde have givet afslag, siger Christina Toftegaard Nielsen

Usædvanlig sag skal hjælpe andre

Ifølge lektor på Juridisk Institut ved SDU Frederik Waage er det meget usædvanligt, at Forbrugerombudsmanden går så direkte ind i en sag.

- Vi ser ikke mange sager, hvor Forbrugerombudsmanden går ind og støtter en forbruger i en lånesag. Men man har tilsyneladende fundet det meget væsentligt og principielt at få prøvet det her, siger han.

Når sagen prøves af i retssystemet, kan den være med til at afgøre, om andre personer i samme situation også kan kræve, at deres lån skal ophæves.

Alt afhængig af udfaldet kan sagen derfor både få stor betydning for de forbrugere, der allerede står i lån til halsen, men også for de, der er på vej ud i bundløs gæld.

- Den vil fastlægge nogle retningslinjer for, hvordan man skal agere over for en borger, som er ved at blive gældsat op over begge ører, siger Frederik Waage.

Har haft spillemisbrug i 25 år

Da selskaberne sidste år gav manden lånene, havde han i forvejen en stor gæld og en meget stram økonomi. Derfor har Forbrugerombudsmanden vurderet, at virksomhederne ikke levede op til deres ansvar om at kreditværdighedsvurdere ham ordentligt.

I et brev til banken Nordea fremgår det også, at manden i januar i år skrev i en e-mail til banken, at han "har haft et spillemisbrug gennem 25 år", og at han "har kæmpet med ludomani de seneste fem år".

Banken ønsker ikke at stille op til interview, men da DR Nyheder kontakter Nordea for at høre, hvordan banken har tænkt sig at reagere på brevet, skriver bankdirektør Mads Skovlund i en e-mail, at banken har besluttet at droppe sit krav mod manden.

- Vi er ikke enige i Forbrugerombudsmandens fremstilling af Nordeas håndtering af sagen, men vi følger deres anbefaling i denne sag, idet vi er helt enige i, at vi skal hjælpe vores kunder, hvis de er havnet i økonomiske problemer, lyder det i det skriftlige svar.

Tip os

  • Har du taget forbrugs- eller kviklån, som du ikke har kunnet betale tilbage? Skriv til ahec@dr.dk

Hos banken Spar Nord er der endnu ikke afklaring i sagen, lyder det i et skriftligt svar fra bankens presseafdeling:

- Eftersom der er tale om et konkret kundeforhold, og sagen endnu ikke er afsluttet, har vi desværre ikke mulighed for at kommentere på den. Vi kan dog bekræfte, at vi har modtaget Forbrugerombudsmandens vurdering af sagen, og at Sparxpres (ejet af Spar Nord, red.) efterfølgende har redegjort yderligere for sagens forhold og fakta.

Direktøren for selskabet 4finance, Jens-Ole Kyhl Klitgaard, skriver i en e-mail til DR Nyheder, at selskabet mener, at kreditaftaleloven kun lægger op til et "skøn", når virksomhederne skal kreditværdighedsvurdere potentielle kunder.

Selskabet er dermed langt fra enig i Forbrugerombudsmandens beslutning, om at lånene var "i strid med hæderlig forretningsskik".

- Det er ikke nærmere angivet - hverken i kreditaftaleloven eller forarbejderne - hvorledes kreditværdighedsvurderingen skal foretages, skriver han.

Hverken 4finance, Ekspress Bank eller Creamfinance ønsker at kommentere den konkrete sag.

DR Nyheder forsøger at få en kommentar fra de øvrige selskaber.