Landets største landinspektørfirma har fået ’go’: Nu må droner flyve over dit hus

Som en af de første har landinspektørfirmaet LE34 fået godkendt en videodrone til flyvning i byer. Der er styr på sikkerheden, forsikrer Trafikstyrelsen.

Hidtil er droner kun i begrænset omfang blevet brugt til landmåling herhjemme, men det bliver der nu ændret på. (© dr)

En lille hvid drone med sort cockpit og en kampvægt på knap 1,5 kilo lettede onsdag morgen over Vinge - en lille forstad til Frederikssund.

Dronen er landinspektørfirmaet LE34’s, og i Vinge er de i færd med at måle et kommende beboelsesområde op som led i en kommunal opgave. Og den er blot én ud af mange.

Danmarks største landinspektørfirma LE34 har nemlig som en af de første fået dispensation af Trafikstyrelsen til at flyve med videodroner i byer til andet formål end beredskabsarbejde.

Det glæder landinspektør Søren Nørmølle, som er partner i LE34:

- Teknologien er i dag udviklet på et niveau, der sikrer meget høj kvalitet, nøjagtighed og opløsning, og dronerne har så mange fordele, at de naturligt kan indgå i helt almindelige, daglige landmålingsopgaver, siger han.

Se dronen i aktion, og hør mere om drone-projektet her:

Sparer timer og dage

Med Trafikstyrelsens dispensation satser LE34 nu massivt på droner til kortlægning. Virksomheden har investeret millioner i et egenudviklet flykoncept og råder foreløbig over syv droner samt fire uddannede piloter.

  • Dronen, som skal bruges over bebyggede områder, er en såkaldt fastvingedrone fra Scanwing. Den vejer cirka 1,5 kg. og er bygget i skummateriale, så risikoen ved nedfaldne droner mindskes. (Foto: LE34 © LE34)
  • Danmarks største landinspektørfirma LE34 råder foreløbig over syv luftfartøjer og fire uddannede piloter. På billedet ses landinspektørerne Søren Nørmølle (tv.) og Martin Thorhauge. (Foto: LE34)
  • LE34 satser massivt på droner til kortlægning og tredimensionel modellering. (Foto: LE34)
  • Ofte er det meget nemmere at filme med droner end at måle efter manuelt udvalgte punkter. Dronerne er programmeret til at kunne svæve væk fra bebyggelse, hvis de skulle miste kontakt til dronepiloten, eller motoren skulle gå ud. (Foto: LE34)
1 / 4

Meningen er, at dronerne dagligt skal bruges til opmålingsopgaver - det sparer nemlig tid.

Hvor opgaven i for eksempel Vinge førhen ville have taget flere dage med traditionelle måleapparater, tager det nu få timer, lyder det.

- Ofte er det meget nemmere at filme med droner end at måle efter manuelt udvalgte punkter. Man er sikker på at få alt opmålt, og i et byområde kan man tit få den samme viden ud af få minutters droneflyvning som en dags manual opmåling, siger Søren Nørmølle.

Droner bliver kæmpestort

Det er ikke nyt at se droner sværme rundt i luften herhjemme.

Mange private danskere har således allerede anskaffet sig det flyvende videokamera, og Michael Larsen, som er leder af Danmarks eneste testcenter for droner, spår, at droner bliver et kæmpe marked herhjemme - både privat og kommercielt.

- Det er der ingen tvivl om. I januar sidste år var der 12, som havde fået dispensation til at flyve erhvervsmæssigt, og nu er der over 80, så det er rigtig mange virksomheder, der har kastet sig ud i det her, og det er både meget glædeligt og spændende, siger han.

Personbilleder slettes lover firma

Modsat landinspektørfirmaet er det for private fortsat forbudt at sende sin drone på opdagelse hen over naboens hæk.

Både Trafikstyrelsen og LE34 forsikrer dog, at der ikke er nogen grund til at frygte for hverken sikkerhed eller privatlivets fred, når landinspektørfirmaet eller andre virksomheder flyver droner over din og din nabos grund.

Som godkendt droneoperatør er man nemlig i kraft af luftfartsloven underlangt et strengt regelsæt, forklarer Søren Nørmølle.

- Der skal eksempelvis altid holdes en passende sikkerhedsafstand til personer, tamdyr og beboelse, og alle flyvninger i byområder skal anmeldes til politiet. Samtidig har vi hos LE34 et etisk regelsæt, som blandt andet indebærer sletning af personbilleder taget under opmåling, siger han.

Rettelse: dr.dk skrev tidligere, at LE34 var det første landinspektørfirma, der havde fået dispensation til at flyve med droner i byerne for at måle op, men det er ikke korrekt. Blandt andre Geopartner Landinspektørgården A/S, Landinspektørfirmaet Bonefeld og Bystrup, Skel.dk Landinspektører og Tvilum Landinspektørfirma A/S har også fået dispensation af Trafikstyrelsen.

Facebook
Twitter