Lego tager en puster efter år med vild vækst

Efter et tiår med vild vækst, fokuserer Lego nu på at bygge op, investere og se frem - og det koster, forklarer selskabets økonomichef.

Legos investerer i at udvikle sig, og det betyder, at indtjeningen ikke følger med omsætningen. (Foto: BAX LINDHARDT © Scanpix)

Succeshistorien om Legos vilde vækst er blevet en føljeton, der sjældent er kedelig - men tidligere i dag dukkede der alligevel et lidt mindre spraglet kapitel op i fortællingen.

Lego fremlagde nemlig halvårstal for første halvår - og de viste, at kæmpe vækst på op mod 20 procent nu er afløst af mere moderat vækst på 10-11 procent for legetøjsgiganten, der tilmed gik en spids tilbage på bundlinjen, efter skat.

Tocifret vækst kan ikke blive ved evigt

Der er altså stadig rigtig godt gang i hjulene hos den jyske gigant - dog nu blot lidt mindre, og det er faktisk ikke så overraskende, forklarer selskabets økonomichef, John Goodwin.

- Vi er meget tilfredse. Efterhånden som vi bliver større, forventer vi ikke at kunne fastholde samme tocifrede vækstrate på længere sigt. Men til gengæld forventer vi, at vi kan blive ved med at nå ud til flere og flere børn, siger han.

I halvårsregnskabet peger selskabet selv på, at det går over stok og sten i Europa og Asien, mens USA er et smertensbarn for selskabet, fordi Lego langt fra haft den vækst her, man kunne ønske sig.

Investerer kraftigt

Der skal investeres og udvikles, og det bliver især på salg og marketing, at trykket vil blive lagt, forklarer han.

Det er også investeringer, der er årsagen til, at Legos salg vokser så heftigt - uden at bundlinjen overhovedet følger med. I øjeblikket bygger selskabet ud i Ungarn og Mexico, og har ansat 3.500 nye medarbejdere.

- Det er en rimelig konklusion at sige, at vi efter et tiår med stærk vækst nu fokuserer mere på organisationen, på mennesker, på vores R&D (udvikling, red) og innovation, altså på de områder, der skal skabe vækst i fremtiden. Det smukke ved at være en familieejet virksomhed er jo, at man ikke skal tænke fra kvartal til kvartal, og på hele tiden at fremlægge gode regnskabstal, siger han.

Legos vækst har de sidste ti år skudt selskabet op i toppen blandt verdens legetøjsprodukter, og selskabet er ikke længere kun de kendte klodser, men i høj grad også et ledsagende og omfattende digitalt univers, bestående af både film og spil.