LO: Ryanair-exit vil på kort sigt koste job

Fagbevægelsen kommer ikke til at droppe konfliktvarsel mod Ryanair, siger LO-næstformand.

Lizette Risgaard, næstformand i LO, erkender, at det på kort sigt vil koste job i Billund Lufthavn, hvis Ryanair lukker basen. (Foto: NIELS AHLMANN OLESEN © Scanpix)

Tak. Men igen nej tak.

Sådan kan reaktionen fra LO-næstformand Lizette Risgaard opsummeres, efter Ryanair i dag gav fagbevægelsen et varsel til onsdag klokken 17.00: Drop konflikten, eller vi lukker basen i Billund på fredag.

Det er ikke første gang, at det irske lavprisselskab opfordrer Flyvebranchens Personale Union (FPU) og Serviceforbundet til at droppe konflikten. Og det er ikke første gang, den samlede fagbevægelse svarer med et ”ellers tak”.

- Min reaktion er stadig den samme. Vi ønsker stadig en aftale med Ryanair, og de har jo indtil den 18. juni til at indgå en aftale med Serviceforbundet og FPU. Det går vi stadig efter, siger Lizette Risgaard, næstformand i hovedforbundet LO.

Ryanair har bebudet, at flyselskabet vil forlade Billund på fredag klokken 23, mindre konfliktvarslet bliver afblæst. Konflikten handler om, at selskabet ikke vil tegne overenskomst, selvom FPU og Serviceforbundet har Arbejdsrettens ord for, at irerne opererer på danske vilkår, når de har en base i Danmark.

LO: Ryanair-exit er deres eget valg

Lizette Risgaard mener dog ikke, at man så kan give fagbevægelsen skylden for Ryanairs farvel.

- Jeg er jo ked af, at Ryanair – hvis de gør alvor af det her – ikke ønsker at indgå en aftale og dermed også flytter baserne ud af Danmark. Det er fuldt og helt deres ansvar, siger hun.

Hun føler sig overbevist om, at andre selskaber vil stå klar til at åbne ruter, hvis Ryanair lukker deres fra Billund.

- Jeg er sikker på, at i det øjeblik de trækker sig ud, så vil der være andre selskaber, som også ser en interesse i at operere på nogle af de ruter, som Ryanair siger, de ikke vil beflyve længere.

Vil koste jobs på kort sigt

Den påstand såede direktøren for Billund Lufthavn, Kjeld Zacho Jørgensen, dog tvivl om i går aftes. Han er ikke sikker på, det er så let at finde andre flyselskaber, der vil flyve på ruterne.

- Det ville være dejligt, hvis det var sådan. Men så enkelt er det ikke. Det tager gerne mellem to og fire år at få nye selskaber ind til at overtage ruterne, sagde han mandag aften til TV 2.

Lizette Risgaard, er prisen for et Ryanair-exit ikke, at det vil koste job?

- Det vil det jo på kort sigt. Men jeg har det sådan, at selvom direktøren (I Billund Lufthavn, red.) har sagt, at han ikke er sikker på, der hurtigt kommer nye flyselskaber ind, så mener jeg stadigvæk, at det er et marked vi opererer på.

- Markedet er jo sådan, at hvis nogen trækker sig ud, så kommer der typisk andre. Jeg er helt sikker på, at Billunds direktør er god til at tiltrække andre flyselskaber for ellers er der et eller andet galt. Det tror jeg ikke, der er. Jeg tror, Billund driver en god og sund forretning.

Direktør: Kan betyde fyringer

I Billund Lufthavn vil Kjeld Zacho Jørgensen i dag ikke udelukke, at fastansatte i lufthavnen kan blive nødt til at se sig om efter et nyt job, hvis Ryanair lukker den midtjyske base og sløjfer ruter.

Tre ud af Ryanairs fire vinterruter står ifølge Ritzau til at blive lukket, mens to sommerruter vil blive slettet fra planen.

- Det kan godt være, at vi bliver nødt til at justere vores bemanding. Og fordi det er vintertrafik, vil det være faste stillinger, vi kommer til at skære i, siger han til Ritzau.

Lufthavnsdirektøren vil dog ikke begynde at gætte på, hvor mange stillinger det vil koste i lufthavnen, da han ikke vil "forurolige folk mere end højst nødvendigt".

- Men det er klart, at når vi mister nogle indtægter, må vi se på, om der er nogle omkostninger vi kan skære i, og vores primære omkostninger er lønomkostninger, siger Kjeld Zacho Jørgensen til Ritzau.

Facebook
Twitter